Μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες, λένε… Στην περίπτωση της Κίνας, όλοι περίμεναν πως η πανδημία και ο οικονομικά καταστροφικός εγκλεισμός θα έβλαπτε τα μέγιστα τη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, σε πραγματικό ΑΕΠ (σε ονομαστικό πρώτοι είναι οι Αμερικάνοι, ακόμη…)
Γράφει ο Γιάννης Τσιρογιάννης
Τελικά αυτό το καράβι όχι μόνο δε μπατάρισε, αλλά έφθασε πρώτο στον προορισμό του, αφήνοντας όλες τις άλλες οικονομίες στο μείον. Η κινεζική ήταν η μόνη σημαντική οικονομία που έκλεισε με θετικό πρόσημο “την εποχή της πανδημίας”.
Θα την πατήσουν οι Κινέζοι, μας έλεγαν…
Για εμάς στο radar.gr βέβαια δεν έρχεται και τόσο ως έκπληξη όλο αυτό, αφού όπως αναλύαμε και πέρυσι στην Αξία, ο κορωνοϊός υπήρξε το καλύτερο “δώρο” για τον κινεζικό γίγαντα, για τον απλούστατο λόγο (μεταξύ άλλων) ότι πλέον η παραγωγή της συντριπτικής πλειοψηφίας των βασικών αγαθών που χρησιμοποιεί ο πλανήτης, βρίσκεται σε ασιατικά χέρια.
Κι εφόσον η Κίνα “ξεμπέρδεψε” με συνοπτικές διαδικασίες με το πρώτο κύμα της πανδημίας (το βαρύτερο), καταφεύγοντας σε δρακόντεια μέτρα εγκλεισμού που διήρκησαν συγκριτικά πολύ λιγότερο σε σχέση με τις υπόλοιπες ανεπτυγμένες οικονομίες (όλα θέμα ανταγωνισμού είναι άλλωστε), η κοινή λογική λέει πως όταν θα ερχόταν το πλήρωμα του χρόνου και οι χώρες που μπάλωναν μόνο με τυπωμένο χρήμα τις παγωμένες οικονομίες τους θα καλούνταν να πληρώσουν τη ζημιά, ο Κινέζος θα ερχόταν χαμογελαστός να τους πουλήσει όλα όσα αγαθά τους λείπουν.
Οι Αμερικανοί αγοράζουν ακόμη περισσότερα αγαθά από την Κίνα σε σχέση με πριν την πανδημία
Κι αυτή τη στιγμή υπάρχουν ελλείψεις παγκοσμίως, κυριολεκτικά στα πάντα. Και δεν είναι τυχαίο φυσικά που ένα κοντέινερ από Κίνα κοστίζει σχεδόν $15.000 για να φτάσει στα νερά μας, από εκεί που κάποτε έκανε το πολύ 1.500 δολάρια (και που’ σαι ακόμα…) Τα αυξημένα ναύλα κι ο πληθωρισμός που φυσικά θα πλήξει περισσότερο αυτούς που δεν παράγουν, είναι μόλις ένα μέρος της ιστορίας.
Οι Αμερικανοί πλέον αγοράζουν ακόμη περισσότερα αγαθά από την Κίνα, σε σχέση με πριν την πανδημία! Όλα αυτά για τα οποία είχαμε μιλήσει καιρό πριν, όταν εγχώριοι και διεθνείς γκουρού ονειρεύονταν κατάρρευση της Κίνας. Καλά βέβαια, εδώ κάποιοι μιλάνε για success story στο Ελληνικό Χρηματιστήριο, οπότε τι περιμένεις…
Η Κίνα πλέον ξεπέρασε σε εμπορικό στόλο την Ελλάδα, και κατέκτησε τη δεύτερη θέση (από τρίτη), πίσω από την Ιαπωνία. Πάμε να δούμε πιο αναλυτικά, πως η Κίνα έγινε η μεγάλη νικήτρια της πανδημίας.
Η μόνη οικονομία που αναπτύχθηκε μέσν πανδημίας
Όταν ξέσπασε η πανδημία από το Wuhan της Κίνας, η αρχική πρόβλεψη ήταν, ο ιός θα καταστρέψει την οικονομία της Κίνας, η οποία είναι η κινητήρια δύναμη του παγκόσμιου εμπορίου και μια τέτοια εξέλιξη θα έχει δραματικές επιπτώσεις στην ποντοπόρο ναυτιλία, όπως γράφει το Freightwaves, που εξειδικεύεται σε θέματα ναυτιλίας.
Μετά από 18 μήνες μήνες και 3,9 εκατομμύρια θανάτους από κορωνοιό, η πανδημία είχε το αντίθετο αποτέλεσμα. Τα πλοία είναι γεμάτα και, ειρωνικά, η χώρα όπου ξεκίνησε ο Covid 19, δηλαδή η Κίνα έχει την μεγαλύτερη και ευρύτερη οικονομική άνοδο.
Οι κινεζικές εξαγωγές είναι τώρα πολύ υψηλότερες από ότι ήταν πριν από την πανδημία, χάρη στις αλλαγές που προκλήθηκαν στην συμπεριφορά των καταναλωτών και στα φορολογικά κίνητρα από τις κυβερνήσεις.
Η μόνη σημαντική οικονομία που αναπτύχθηκε το 2020 ήταν η Κίνα.
Ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ συνεχίστηκε το πρώτο τρίμηνο του 2021. Οι επιχειρήσεις βρίσκονται στο υψηλό όλων των εποχών ειδικά με όσους ασχολούνται με ναυπηγεία και εργοστάσια εξοπλισμού εμπορευματοκιβωτίων.
Η ζήτηση για κινεζικές εξαγωγές αυξήθηκε στις ΗΠΑ.
Όλοι έπεσαν έξω
Η Κίνα αγοράζει περισσότερα αμερικανικά σόγια, αργό πετρέλαιο, προπάνιο και φυσικό αέριο.
Η πανδημία ενισχύει το κινεζικό εμπόριο. Πίσω στο 2020, αν ρωτούσατε 100 οικονομολόγους τι θα συνέβαινε όταν ο κορωνοιός έπληξε την Κίνα για πρώτη φορά, όλοι θα είχαν πιθανώς πει ότι οι οικονομίες θα υποχωρήσουν, η κατανάλωση θα μειωθεί και οι τιμές στην ναυτιλία θα μειωθούν.
Λοιπόν, όλοι θα ήταν λάθος. Πολύ λάθος. Η αξία των εξαγωγών της Κίνας τον Ιανουάριο-Μάιο 2021 ήταν κατά μέσο όρο 247,5 δισεκατομμύρια δολάρια το μήνα, αύξηση 29% από την περίοδο Ιανουάριο-Μάιο του 2019, πριν από το Covid 19, σύμφωνα με τα τελωνειακά στοιχεία της χώρας.
Καθώς εξάγονται περισσότερα αγαθά, αυξάνεται και η ζήτηση για μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, δεξαμενόπλοια, φορτηγά και μεταφορείς φυσικού αερίου. Η αξία των εισαγωγών της Κίνας ήταν κατά μέσο όρο 206,8 δισεκατομμύρια δολάρια το διάστημα Ιανουάριο-Μάιο, αύξηση 25% από την ίδια περίοδο το 2019.
Όταν αυξάνεται η ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές, το ίδιο ισχύει και για τη ναυπηγική βιομηχανία, την κατασκευή εμπορευματοκιβωτίων και τις παγκόσμιες δραστηριότητες ναυσιπλοΐας. Οι ΗΠΑ ουσιαστικά δεν έχουν παρουσία σε αυτούς τους τομείς.
Πρώτοι εκεί που μετράει…
Η Κίνα είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στα δύο πρώτα και μεγάλη δύναμη στην τρίτη. Από την 1η Ιανουαρίου 2020, πριν από το COVID, τα κινεζικά ναυπηγεία είχαν εμπορικές παραγγελίες συνολικού ύψους 29,8 εκατομμυρίων ακαθάριστων τόνων (CGT), σύμφωνα με την αποτίμηση που βασίζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο και τον πάροχο δεδομένων VesselsValue.
Σε αυτό το σημείο, η Κίνα – η οποία ήταν ήδη το μεγαλύτερο ναυπηγείο στον κόσμο – αντιπροσώπευε το 38,7% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών. Το βιβλίο παραγγελιών των κινεζικών ναυπηγείων ήταν 26,9 εκατομμύρια CGT, σύμφωνα με το VesselsValue.
Ενώ αυτό είναι μειωμένο σε σχέση με την προ κορωνοιό εποχή (οι παραγγελίες μειώθηκαν παγκοσμίως το πρώτο τρίμηνο του τρίτου τριμήνου του 2020 και εν μέρει ανέκαμψαν στη συνέχεια), το μερίδιο της Κίνας στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών είναι τώρα 40,5%, ακόμη υψηλότερο από ό, τι πριν από την πανδημία.
Η κυριαρχία της Κίνας είναι πολύ πιο μεγάλη στην κατασκευή εξοπλισμού εμπορευματοκιβωτίων. Πάνω από το 96% των ξηρών εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο και το 100% των εμπορευματοκιβωτίων reefer κατασκευάζονται στην Κίνα.
Ρεκόρ εμπορευματοκιβωτίων
Τα εργοστάσια παρήγαγαν 2,66 εκατομμύρια ισοδύναμες μονάδες (TEU) εμπορευματοκιβωτίων τους πρώτους πέντε μήνες του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων Drewry με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
«Θα είναι έκπληξη εάν δεν ξεπεραστεί τα 5 εκατομμύρια TEU το 2021», σχολίασε ο John Fossey, επικεφαλής εξοπλισμού εμπορευματοκιβωτίων του Drewry.
Το προηγούμενο ρεκόρ ήταν 4,42 εκατομμύρια TEUs το 2018. Εάν φθάσουμε στα 5 εκατομμύρια TEUs το 2021, αυτό θα αντιπροσωπεύει αύξηση 61% σε σύγκριση με πέρυσι και αύξηση 77% έναντι του 2019.
Στον τομέα των τακτικών γραμμών, το group της COSCO στην Κίνα είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παίκτης εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, με χωρητικότητα 3 εκατομμυρίων TEU, σύμφωνα με την Alphaliner.
Η Ελλάδα στην 3η θέση με βάση τον εμπορικό στόλο
Όπως όλοι οι θαλάσσιοι μεταφορείς, η COSCO αποκομίζει ιστορικά κέρδη λόγω αύξησης της ζήτησης.
Το τμήμα ναυτιλίας της COSCO σημείωσε κέρδος 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το πρώτο τρίμηνο του 2021, περισσότερο από ότι κέρδισε το 2020.
Η Κίνα είναι πλέον ο δεύτερος μεγαλύτερος πλοιοκτήτη στον κόσμο, πίσω από την Ιαπωνία, σύμφωνα με το VesselsValue. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Κίνα πέρασε την Ελλάδα για να ανέβει από την τρίτη στη δεύτερη θέση.
Εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα
Η δύναμη της ζήτησης για κινεζικά προϊόντα αυξάνεται στις ΗΠΑ. Η αξία των εισαγωγών αγαθών της Αμερικής από την Κίνα ήταν κατά μέσο όρο 37,7 δισεκατομμύρια δολάρια το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου, αύξηση 8% κατά την ίδια περίοδο το 2019, πριν το COVID.
Για να εκτιμηθεί η κατάσταση των κινεζικών εισαγωγών στις ΗΠΑ, η American Shipper ανέλυσε τα στοιχεία του Γραφείου Απογραφής για πέντε κατηγορίες εισαγωγών από την Κίνα που μεταφέρθηκαν με εμπορευματοκιβώτια: υπολογιστές και ηλεκτρονικά προϊόντα, ηλεκτρικός εξοπλισμός και συσκευές, έπιπλα και φωτιστικά, ενδύματα και αξεσουάρ και διάφορα κατασκευασμένα προϊόντα.
Η συνδυασμένη αξία των εισαγωγών σε αυτές τις κατηγορίες αυξήθηκε κατά 10% το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου το 2019.
Διαβάστε ακόμη: