Η ελληνική ναυτιλία επενδύει επιθετικά σε τεχνολογίες μηδενικών/χαμηλών εκπομπών, ευθυγραμμισμένες με τους νέους διεθνείς κανόνες.

Βασικά στοιχεία (Ελλάδα):

  • 324 πλοία / 33,8 εκατ. dwt (περίπου 8% του στόλου) είναι σχεδιασμένα για εναλλακτικά καύσιμα.
    • Από αυτά, ~80% LNG capable/ready, τα υπόλοιπα με μεθανόλη, αμμωνία, LPG.
  • 36% του ελληνικού στόλου φέρει scrubber, μειώνοντας το κόστος καυσίμου υπό το ισχύον πλαίσιο θείου.
  • Orderbook Ελλάδας: 642 πλοία / 58,2 εκατ. dwt· >50% της χωρητικότητας για εναλλακτικά καύσιμα
    • ~70% LNG capable/ready, ~12% με μεθανόλη.

Σύγκριση Ελλάδας – κόσμου (σήμερα):

Δείκτης Ελλάδα Παγκοσμίως
Πλοία εναλλακτικών καυσίμων (μερίδιο χωρητικότητας) ~8% του στόλου 5,4% (από 4,5% το 2024, 3,7% το 2023)
Αριθμός πλοίων εναλλακτικών καυσίμων 324 2.455 (132,7 εκ. dwt)
LNG capable/ready (πλοία) ~80% των «πράσινων» 1.421 (107,4 εκ. dwt)
Scrubbers στο σύνολο στόλου 36% 31% (6.532 πλοία / 763,7 εκ. dwt)

Orderbook παγκοσμίως: Το 41% των νέων παραγγελιών είναι για εναλλακτικά καύσιμα· από αυτά 66% LNG.
Ανά τύπο πλοίου (παγκόσμιο orderbook): 73% των containerships, 35% των tankers, 20% των bulk carriers.

Πράσινη μετάβαση στη Ναυτιλία: Ρυθμιστικό πλαίσιο που «τρέχει»

Από τις αρχές του έτους εφαρμόζονται FuelEU Maritime Regulation, IMO EEDI Phase 3 και Σύμβαση Χονγκ Κονγκ, που επιταχύνουν την απαλλαγή άνθρακα με ορίζοντες 2030 και 2050 του ΙΜΟ. Η ανάλυση του ναυλομεσίτη Νίκου Ταγκούλη (Intermodal) δείχνει ότι οι Έλληνες εφοπλιστές προπορεύονται: πάνω από το μισό ελληνικό orderbook είναι ήδη «εναλλακτικών καυσίμων».

Το στοίχημα των κινήτρων (Lloyd’s Register) και το «κύμα αβεβαιότητας» (DNV)

  • Lloyd’s Register: Τα κίνητρα για καύσιμα μηδενικού άνθρακα υστερούν σε σχέση με τη ρυθμιστική πίεση (FuelEU, ETS), κρατώντας χαμηλή τη ζήτηση από τους παραγωγούς.
  • DNV – βασικά ευρήματα 2025:
    • Πολιτική αστάθεια: Νο1 ανασταλτικός παράγοντας.
    • 55% θεωρεί ότι η μετάβαση επιταχύνεται (από 72% το 2024).
    • Στις ΑΠΕ μόνο 50% αναμένει επίτευξη στόχων εσόδων, 43% αισιοδοξεί για κερδοφορία (έντονη πτώση vs τριετία).
    • 53% στον κλάδο oil & gas δίνει προτεραιότητα στα ορυκτά για την επόμενη πενταετία (από 46% το 2024).
    • 96% στον τομέα ηλεκτροπαραγωγής ζητά άμεσες επενδύσεις στα δίκτυα.
    • Χρηματοδοτικό κενό Ευρώπης (Έκθεση Ντράγκι): ~100 δισ. €/έτος για πράσινη μετάβαση ναυτιλίας/αερομεταφορών.
    • Παγκόσμιο κόστος πλήρους απανθρακοποίησης ως 2050: 2,3–3 τρισ. $.

Τι λένε οι πρωταγωνιστές του κλάδου

Μελίνα Τραυλού (ΠΝΟ/Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών):

«Η ναυτιλία είναι κομβικά διασυνδεδεμένη με καύσιμα, μηχανές, ναυπηγεία, χρηματοδότηση και λιμάνια. Η συνεργασία είναι το κλειδί για ρεαλιστικές λύσεις και βιώσιμη μετάβαση.»

Δρ Νίκος Τσάκος:

«Επενδύουμε σε hi-tech πλοία που εξελίσσονται ταχύτερα κι από τα smartphones, αλλά λείπουν οι εξειδικευμένοι ναυτικοί – ειδικά για νέα καύσιμα. Η βιομηχανία προσαρμόζεται, όμως η δεξαμενή ανθρώπινου δυναμικού είναι η μεγάλη πρόκληση.»

Πόλυς Β. Χατζηιωάννου:

«Κίνδυνος εκτοπισμού των μικρομεσαίων εταιρειών από τη γραφειοκρατία και το κόστος συμμόρφωσης. Αβεβαιότητα καυσίμου/μηχανών για 3–4 χρόνια: πρώτα πρέπει να υπάρχουν καύσιμα & τεχνολογία, μετά οι παραγγελίες.»

Ιωάννα Προκοπίου:

«Η πρόωρη εγκατάλειψη συμβατικών καυσίμων χωρίς αξιόπιστες εναλλακτικές είναι οικονομικά επικίνδυνη. Τα πρόστιμα του ΙΜΟ μπορεί να φθάσουν 15–30 δισ. $/έτος από 2028, έως 100 δισ. $ το 2035τιμωρία χωρίς λύση που οδηγεί σε συγκέντρωση κλάδου.»

Γιώργος Προκοπίου:

«Τα ναυπηγεία γελούν με ονειρικές προδιαγραφές: το ρεαλιστικό σήμερα είναι πλοία 30% πιο αποδοτικά από το προηγούμενο μοντέλο.»

Παρότι η ναυτιλία ευθύνεται για ~2% των παγκόσμιων εκπομπών, το μέγεθος του στόλου και ο κύκλος ζωής των πλοίων την καθιστούν κρίσιμο πεδίο κλιματικής πολιτικής. Η Ελλάδα δεν ακολουθεί – πρωτοπορεί: υψηλό μερίδιο LNG-ready, ισχυρό «πράσινο» orderbook και μαζικά scrubbers δημιουργούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Το επόμενο βήμα απαιτεί στοχευμένα κίνητρα καυσίμων, εκπαίδευση ναυτικών, ενίσχυση δικτύων και ρεαλιστικές προδιαγραφές. Μόνο έτσι η πράσινη μετάβαση θα είναι τεχνικά εφικτή και οικονομικά βιώσιμη για όλες τις εταιρείες του ελληνόκτητου cluster.

Διαβάστε ακόμη: