H Adidas σταμάτησε τη συνεργασία με τον Κάνιε Γουέστ μετά από σχόλια αντισημιτικού χαρακτήρα, παίρνοντας σαφείς αποστάσεις από τον καλλιτέχνη.
«Η Adidas δεν ανέχεται τον αντισημιτισμό και οποιοδήποτε άλλο είδος ρητορικής μίσους» δήλωσε η εταιρεία. «Τα πρόσφατα σχόλια και οι ενέργειες του Ye ήταν απαράδεκτα, μισητά και επικίνδυνα και παραβιάζουν τις αξίες της εταιρείας για ποικιλομορφία και ένταξη, αμοιβαίο σεβασμό και δικαιοσύνη» ανέφερε ανακοίνωση της εταιρείας.
Μήνες μετά το τέλος της συνεργασίας με τον Κάνιε Γουέστ, η Adidas αντιμετωπίζει ένα μεγάλο δίλημμα, σύμφωνα με τους αναλυτές, καθώς έχει μείνει με ένα τεράστιο απόθεμα. Ο διευθύνων σύμβουλος Μπιόρν Γκούλντεν ανέφερε ότι εταιρεία ενδέχεται να μην πουλήσει κανένα υπάρχον προϊόν, το οποίο οι αναλυτές αποτιμούν από 300 έως 500 εκατομμύρια δολάρια. Η εταιρεία δήλωσε ότι θα μπορούσε να χάσει έως και 1,2 δισ. ευρώ (1,3 δισ. δολάρια) σε έσοδα φέτος και 500 εκατ. ευρώ σε λειτουργικά κέρδη, εάν δεν μπορεί να επαναχρησιμοποιήσει τα εμπορεύματα.
Πού μπορούν να καταλήξουν τα Yeezy του Κάνιε Γουέστ
Ο αναλυτής της Wedbush, Τομ Νίκικ, εξηγεί ότι η Adidas θα μπορούσε να τα πουλήσει με έκπτωση, χωρίς ετικέτα, μετατρέποντάς τα σε αυτό που αποκαλεί «ζόμπι Yeezys». «Αλλά αυτό ειλικρινά είναι μια ριψοκίνδυνη πρόταση» σημειώνει ο Νίκικ. «Θα μπορούσε να τους γυρίσει μπούμερανγκ από άποψη δημοσίων σχέσεων. Θα μπορούσε να φανεί ότι επωφελούνται από μια συνεργασία με κάποιον που έκανε κραυγαλέες αντισημιτικές δηλώσεις», πρόσθεσε.
Μια άλλη επιλογή είναι να βρεθούν στα ράφια εκπτωτικών καταστημάτων ή να πωληθούν σε έναν μεσολαβητή και από εκεί να διανεμηθούν σε εμπόρους λιανικής σε αναπτυσσόμενες χώρες, δήλωσε ο Μαρκ Κοέν, διευθυντής μελετών λιανικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια. «Αυτή είναι μια κοινή πρακτική στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, όπου τα αγαθά βρίσκουν τον δρόμο τους σε μια τοπική αγορά», αναφέρει.
Ο Κοέν είναι πεπεισμένος ότι τα Yeezys θα βρουν τελικά το δρόμο τους προς τους καταναλωτές. «Σχεδόν ό,τι μπορείτε να φανταστείτε ότι κατασκευάζεται στον κόσμο πωλείται κάπου, με κάποιο τρόπο, σε κάποια τιμή», λέει.
Μια άλλη επιλογή είναι και η καταστροφή των Yeezy, μια πρακτική που εξακολουθεί να υπάρχει στη βιομηχανία παρά τις ηθικές και περιβαλλοντικές ανησυχίες. Ωστόσο, οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι θα ήταν το χειρότερο σενάριο, καθώς δεν υπάρχει οικονομικό όφελος και ενδεχομένως να αποτελέσει «παγίδα» για τις δημόσιες σχέσεις της εταιρείας. Το κάψιμο προιόντων από μεγάλα brands, όπως Victoria’s Secret και Louis Vuitton έχει λάβει αρνητική δημοσιότητα τα τελευταία χρόνια. Οι εταιρείες επέλεξαν την καταστροφή των εμπορευμάτων τους σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν την αξία των brand τους.
Από την πλευρά της, η Ελίζαμπερ Νάπιερ, επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Τολέδο, προτείνει ως καλύτερη επιλογή για την Adidas να δωρίσει τα παπούτσια για την ανακούφιση πληγέντων από τις καταστροφές, π.χ. σε Τουρκία και Συρία μετά τους φονικούς σεισμούς.