Η Αθήνα αποκτά νέα γραμμή Μετρό: Διθυραμβικό το Bloomberg, προβληματισμοί για gentrification

Μεγάλα τα οφέλη, αλλά και οι ανησυχίες

Το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg υμνεί την κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, τονίζοντας τα οφέλη που θα φέρει στην πόλη, τόσο σε επίπεδο κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης, όσο και σε επίπεδο μείωσης της ρύπανσης.

15 νέοι σταθμοί, 7 ανακαινισμένες πλατείες

Η κατασκευή της νέας γραμμής, η οποία περιλαμβάνει 15 σταθμούς, ξεκίνησε το 2021 και παράλληλα γίνονται εργασίες ανακαίνισης σε 7 αστικές πλατείες γύρω από τους μελλοντικούς σταθμούς.

Προτίμηση στο Μετρό

Σύμφωνα με το Bloomberg, σε έναν κόσμο όπου οι πόλεις εστιάζουν στην μείωση της ρύπανσης και των εκπομπών άνθρακα, το Μετρό αποτελεί την ιδανική λύση για την ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας.

Αντιδράσεις για gentrification

Παρά την γενικευμένη υποστήριξη, το έργο έχει προκαλέσει αντιδράσεις από κατοίκους, οι οποίοι εκφράζουν φόβους για gentrification, δηλαδή για μετατροπή της Αθήνας σε μια λιγότερο “πράσινη” πόλη, με ένταση των κοινωνικών ανισοτήτων.

5 χρόνια αναμονής, μελλοντικά οφέλη

Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται σε 5 χρόνια, με τους κατοίκους στις περιοχές των εργασιών να καλούνται να υπομείνουν την όχληση. Ωστόσο, τα μελλοντικά οφέλη, όπως η γρήγορη και άνετη μετακίνηση, θεωρούνται από πολλούς ικανά να αντισταθμίσουν τις τωρινές δυσκολίες.

«Με αξιόπιστα, αρκετά συχνά δρομολόγια και τακτική συντήρηση των εγκαταστάσεων, οι τρεις υπάρχουσες γραμμές του μετρό της Αθήνας καλύπτουν πολλές βασικές διαδρομές και παρέχουν γρήγορες συνδέσεις τόσο με το αεροδρόμιο όσο και με το λιμάνι του Πειραιά. Προσθέστε και την γραμμή του Τραμ που τρέχει από το κέντρο κατά μήκος της ακτογραμμής της πόλης και έχετε ένα επίπεδο που ταιριάζει με τα ευρύτερα ευρωπαϊκά πρότυπα για μια πόλη του μεγέθους της Αθήνας» σημειώνει το Bloomberg, συμπληρώνοντας πως η νέα γραμμή θα καλύψει δύο μεγάλα κενά στο δίκτυο, ειδικά στις πυκνοκατοικημένες γειτονιές στα Ανατολικά και δη, στους πρόποδες του Υμηττού, όπου στεγάζονται τα περισσότερα πανεπιστημιακά ιδρύματα, χωρίς να διαθέτουν «μετροπόντικα».

Η Αθήνα έχει κάνει σημαντική πρόοδο για να βελτιώσει την όψη της, με την συμβολή του Μετρό και του τραμ να είναι καθοριστικές καθώς καλύπτουν μεγάλο μέρος της ακτογραμμής της από τον Πειραιά έως τη Βούλα. Η γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί σε σχήμα U και θα καλύψει το κέντρο και τα βόρεια προάστια της πόλης, με νέους σταθμούς που θα δοθούν στην κυκλοφορία το 2029-2030.

Η γραμμή θα περιλαμβάνει 35 σταθμούς, αυξάνοντας την εμβέλεια του μετρό κατά περισσότερο από το 1/3. Ακόμη και αυτοί οι πρώτοι 15 σταθμοί, αναμένεται να δώσουν μεγάλη ανάσα καθώς εκτιμάται ότι θα μεταφέρουν περίπου 340.000 επιβάτες, βγάζοντας 53.000 αυτοκίνητα από το δρόμο κάθε μέρα.

Επίσης, εάν όλες οι επικείμενες παρεμβάσεις εκτελεστούν σωστά, οι νέες πλατείες του μετρό – και η αναδιαμόρφωση τριών υπαρχουσών όπου θα βρίσκονται νέοι σταθμοί – θα «πρασινίσουν» περισσότερα τμήματα της πόλης, μετατρέποντάς την σε πιο φιλική προς τους πεζούς, ενώ η και η πρόσβαση σε άλλες γειτονιές θα είναι ταχύτερη.

 Ριζάρη – Κολωνάκι

Ωστόσο, υπάρχουν φωνές που εκφράζουν φόβους ότι η κατασκευή του μετρό θα μπορούσε να αποτελέσει απειλή για τους υπάρχοντες δημόσιους χώρους. Ενώ η Αθήνα δεν διαθέτει μεγάλα πάρκα, έχει πολλές ζωντανές πλατείες με δέντρα όπου ειδικά το καλοκαίρι, ο ντόπιος πληθυσμός απολαμβάνει να περνά τον χρόνο του. Κάποιοι φοβούνται ότι οι παρεμβάσεις σε αυτούς τους χώρους θα μπορούσε στην πραγματικότητα να τους αφήσει λιγότερο πράσινους. Τον Ιανουάριο, σταμάτησαν οι εργασίες γύρω από το πάρκο Ριζάρη μέχρι να διεξαχθεί περισσότερη έρευνα σχετικά με την επίδραση που θα μπορούσε να έχει η κατασκευή του μετρό στους «πράσινους πνεύμονες» της ευρύτερης περιοχής. Εντωμεταξύ, θαμώνες στην πλατεία Κολωνακίου, έχουν εξοργιστεί βλέποντας μεγάλα δέντρα να ξεριζώνονται για να μεταφυτευτούν αλλού.

Εξάρχεια

Το δημοσίευμα αναφέρεται και στην αισθητική αλλαγή της Αθήνας καθώς περιοχές όπως τα Εξάρχεια, θα αναγεννηθούν από τις αστικές παρεμβάσεις στην πλατεία, που αποτελούσε για χρόνια πεδίο συγκρούσεων μεταξύ αντιεξουσιαστών και αστυνομίας. «Η υποβαθμισμένη κεντρική πλατεία των Εξαρχείων είναι γνωστή από… πάντα ως έδρα αναρχικών και άλλων πολιτικών συλλογικοτήτων, που φιλοξενεί αιτούντες άσυλο που μπορούν να ζήσουν σχετικά ελεύθερα, με τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής να παρουσιάζονται ανήσυχοι, φοβούμενοι πως η γειτονιά τους θα αλλάξει για πάντα» τονίζει το διεθνές μέσο, εξηγώντας πως ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη, επίμαχη τοποθεσία επιλέχθηκε επίτηδες – έναντι διάφορων εναλλακτικών- για να μετασχηματίσει τον χαρακτήρα της περιοχής, επιταχύνοντας το gentrification που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη.

«Πολλοί κάτοικοι αναμφίβολα θα χαρούν να έχουν πλέον μικρότερους περιπάτους στο μετρό — ειδικά άτομα με περιορισμένη κινητικότητα, που συχνά παλεύουν με το ανώμαλο έδαφος της Αθήνας και τα σπασμένα πεζοδρόμια. Όμως τα Εξάρχεια αποτελούν τον πυρήνα ενός “πολέμου” εδώ και αρκετά χρόνια και δαιμονοποιήθηκαν ως άβατο και μέρος αναταραχών, ιδίως μετά το 2008 και τη δολοφονία του 15χρονου τότε Αλέξη Γρηγορόπουλου από αστυνομικά πυρά» καταλήγει το δημοσίευμα.

 

Διαβάστε ακόμη: