Στα μέσα Μαΐου η Google ανακοίνωσε ορισμένες αλλαγές στην μηχανή αναζήτησης με την ένταξη λειτουργιών τεχνητής νοημοσύνης. Οι εταιρείες τεχνολογίας ανακοινώνουν η μια μετά την άλλη νέες AI υπηρεσίες που μέχρι ένα σημείο μπορεί να έχουν κουράσει τον κόσμο. Ωστόσο οι αλλαγές που ανακοίνωσε και ξεκίνησε να εφαρμόζει η Google επηρεάζουν την καθημερινότητα εκατομμύρια ανθρώπων.

Τον Σεπτέμβριο του 2023 η Google άρχισε να κάνει τις πρώτες αλλαγές στον αλγόριθμο της. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μικρά και ανεξάρτητα σαιτς να δουν μεγάλη πτώση στα νούμερά τους καθώς η ίδια η Google προωθούσε άλλες σελίδες ακόμα και αν οι απαντήσεις που προσέφεραν στις ερωτήσεις των χρηστών δεν ήταν το ίδιο τεκμηριωμένες.

Η δεύτερη μεγάλη αλλαγή στον αλγόριθμο ήρθε τον Μάρτιο και ήταν ακόμα πιο σκληρή για τους μικρούς εκδότες. Σύμφωνα με όσα υποστήριξαν εκπρόσωποι της Google στο BBC, η εταιρεία δρομολογεί αλλαγές στην αναζήτηση μόνο μετά από αυστηρές δοκιμές που επιβεβαιώνουν ότι η αλλαγή θα είναι χρήσιμη για τους χρήστες. Παράλληλα τόνισαν ότι η εταιρεία παρέχει στους ιδιοκτήτες ιστότοπων βοήθεια, πόρους και ευκαιρίες να αναρριχηθούν στην κατάταξη των αναζητήσεων.

Η Google επιμένει ότι οι αλλαγές θα είναι καλές για το ίντερνετ και οι αλλαγές στον αλγόριθμο αναζήτησης είναι μόνο η αρχή. Πριν από περίπου δυο εβδομάδες ο CEO της Google Σουντάρ Πιτσάι ανακοίνωσε την μεγαλύτερη αλλαγή στον τρόπο που γίνονται οι αναζητήσεις στο ίντερνετ.]

Συγκεκριμένα, ο Πιτσάι ανακοίνωσε το «AI Overviews». Αυτή η λειτουργία, έχει ήδη ξεκινήσει στις ΗΠΑ, προσφέρει στους χρήστες μια περίληψη με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης για κάθε αναζήτηση που κάνουν. Το κείμενο που παράγει η επίμαχη υπηρεσία πρόκειται να εμφανίζεται στην κορυφή της σελίδας, πάνω από τις παραδοσιακά αποτελέσματα.

Τι λέει η Google και τι οι άνθρωποι της αγοράς

Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι οι νέες προσθήκες στη μηχανή αναζήτησης θα φέρουν μια συναρπαστική νέα εποχή στον χώρο της τεχνολογίας και θα βοηθήσει στην επίλυση πολλών προβλημάτων που ταλαιπωρούν το διαδίκτυο. Ωστόσο οι κινήσεις της έχουν προκαλέσει πολλά επικριτικά σχόλια, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι τελικά θα δημιουργηθούν περισσότερα προβλήματα.

Οι αλλαγές της στον αλγόριθμο θα μετατρέψουν την Google από μια μηχανή αναζήτησης σε μια μηχανή αναζήτησης και απαντήσεων. Οι ακόμα πιο απαισιόδοξοι, μιλάνε για επιπτώσεις που μπορεί να εξαφανίσουν επιχειρήσεις που παράγουν μεγάλο όγκο του περιεχομένου που αρέσει στους χρήστες.

Η κατάχρηση του SEO

Οι αλλαγές έγιναν επειδή η Google γνωρίζει ότι το διαδίκτυο έχει ένα μεγάλο πρόβλημα. Στο ίντερνετ υπάρχουν σάιτς που είναι στημένα σύμφωνα με τις ανάγκες του SEO. Πρόκειται για κάποιες τεχνικές που ακολουθούν οι ιστοσελίδες στοχεύοντας να βρίσκονται ψηλά στις αναζητήσεις της Google. Κάποιος θα σκεφτεί ότι δεν υπάρχει κάτι αθέμιτο σε αυτό και έχει δίκιο. Ωστόσο το πρόβλημα ξεκινάει όταν γίνεται κατάχρηση αυτών των εργαλείων.

Οι ιδιοκτήτες των σάιτς μπαίνουν στον πειρασμό να δημιουργήσουν περιεχόμενο που είναι σχεδιασμένο να ικανοποιεί τους αλγόριθμους και όχι τους χρήστες, καθώς αυτό θα τους φέρει περισσότερα χρήματα.

Σκεφτείτε ένα απλό παράδειγμα. Αν θέλετε να βρείτε τα κατάλληλα αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο και κάνετε τη σχετική αναζήτηση, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να πέσετε πάνω σε έναν ιστότοπο που θα σας παρέχει ελάχιστες χρήσιμες πληροφορίες ή μπορεί να έχει εμπορική συνεργασία που αποκοπεί να σας προτείνει ένα συγκεκριμένο ζευγάρι. Την ίδια στιγμή μπορεί να υπάρχουν μικρότερα σάιτς με γνώση στο αντικείμενο που θα βρίσκονται χαμηλά στις αναζητήσεις. Ας είμαστε ειλικρινείς, πόσες φορές έχετε αναζητήσει κάτι και έχετε επισκεφτεί τη δεύτερη σελίδα των αποτελεσμάτων; Από ελάχιστες έως καμία.

Ο «πόλεμος» της Google με τα ανεπιθύμητα αποτελέσματα αναζητήσεων έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια. Το 2022 η εταιρεία έδωσε μια «αναβάθμιση χρήσιμου περιεχομένου» στον αλγόριθμο της με σκοπό να εξαλείψει το περιεχόμενο που δημιουργήθηκε με σκοπό αποκλειστικά την υψηλότερη κατάταξη στις αναζητήσεις. Ακολούθησε μια δεύτερη ενημέρωση τον Σεπτέμβριο του 2023 και μια τρίτη τον Μάρτιο του 2024.

Σύμφωνα με την Google οι αναβαθμίσεις είχαν ως αποτέλεσμα «45% λιγότερο χαμηλής ποιότητας και μη πρωτότυπο περιεχόμενο στα αποτελέσματα αναζήτησης». «Οι πρόσφατες ενημερώσεις μας έχουν ως στόχο να συνδέσουν τους ανθρώπους με περιεχόμενο που είναι χρήσιμο, ικανοποιητικό και πρωτότυπο, από ένα ευρύ φάσμα ιστότοπων σε όλο το ίντερνετ», είπε ένας εκπρόσωπος της Google στο BBC.

Διαβάστε ακόμη: