Το μεγάλο deal για την παραχώρηση της Αττικής Οδού ολοκληρώνεται τις επόμενες ημέρες, με την υπογραφή της νέας σύμβασης ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η σύμβαση, η οποία θα υπογραφεί στις 12 Σεπτεμβρίου, προβλέπει την καταβολή τιμήματος 3,27 δισ. ευρώ και την έναρξη της παραχώρησης μέχρι τις 12 Φεβρουαρίου 2025, μετά την ολοκλήρωση του οικονομικού κλεισίματος.
Η Αττική Οδός περνάει σε νέα φάση μετά από 25 χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας, ενώ ενδιάμεση διαχείριση θα καλύψει το κενό λειτουργίας των περίπου τεσσάρων μηνών.
Η αλλαγή στη διαχείριση φέρνει και νέες πολιτικές, με πιο σημαντική τη μείωση των διοδίων από τα 2,80 ευρώ στα 2,50 ευρώ, η οποία θα τεθεί σε ισχύ στις 6 Οκτωβρίου. Η νέα παραχώρηση σηματοδοτεί μια ιστορική μετάβαση για το έργο, που είναι ζωτικής σημασίας για την κυκλοφορία στην Αττική.
Παράλληλα, συνεχίζονται οι προετοιμασίες για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενός άλλου μεγάλου οδικού έργου. Η παραχώρηση, που ανατέθηκε στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects, προχωρά με προβλέψεις για οικονομικό κλείσιμο μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2025. Η Εγνατία Οδός, που αποτελεί κεντρικό άξονα μεταφορών στη Βόρεια Ελλάδα, απαιτεί σημαντικά έργα συντήρησης και αναβαθμίσεων πριν παραδοθεί στον παραχωρησιούχο.
Η ολοκλήρωση αυτών των συμφωνιών αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τη βελτίωση των υποδομών και την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας, με τα δύο μεγάλα έργα να εισέρχονται σε νέα φάση διαχείρισης και ανάπτυξης.
Ο απόλυτος κυρίαρχος των παραχωρήσεων στην Ελλάδα
Ο Γιώργος Περιστέρης, επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει αναδειχθεί σε απόλυτο κυρίαρχο στον τομέα των παραχωρήσεων στην Ελλάδα, κυρίως μέσω στρατηγικών κινήσεων και επιτυχημένων συμφωνιών σε μεγάλα έργα υποδομών. Ο όμιλος εξασφάλισε τρεις σημαντικές συμβάσεις παραχώρησης, που συνολικά αγγίζουν αξία σχεδόν 6,8 δισ. ευρώ.
Ένα από τα πιο σημαντικά έργα που εξασφάλισε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Η σύμβαση, η οποία υπεγράφη, προβλέπει 35ετή παραχώρηση και αφορά ένα από τα πιο κρίσιμα οδικά έργα της χώρας, που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τα σύνορα Ελλάδας-Τουρκίας. Το τίμημα της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ, ενώ η Egis Projects συνεργάζεται με τον όμιλο ως συνεταίρος.
Παράλληλα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εξασφάλισε τη σύμβαση για την Αττική Οδό, αξίας 3,27 δισ. ευρώ. Το έργο αυτό αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς και κερδοφόρους οδικούς άξονες της Ελλάδας. Η νέα παραχώρηση έχει διάρκεια 25 χρόνια και περιλαμβάνει τη συντήρηση, λειτουργία και εκμετάλλευση του δρόμου.
Το τρίτο μεγάλο έργο που κλείδωσε ο όμιλος αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, με προϋπολογισμό περίπου 2 δισ. ευρώ. Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω παραχώρησης διάρκειας 35 ετών και περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και λειτουργία του οδικού δικτύου.
Η στρατηγική του Γιώργου Περιστέρη στηρίζεται σε μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές μέσω παραχωρήσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει καταφέρει να κατακτήσει την κορυφή, διαχειριζόμενος περισσότερα από 1.600 χιλιόμετρα κομβικών αυτοκινητοδρόμων. Αυτή η επιτυχία δεν περιορίζεται μόνο στους δρόμους, αλλά επεκτείνεται και σε έργα όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης και το τουριστικό συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό.
Η ηγεσία του Γιώργου Περιστέρη έχει αναδείξει τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε βασικό παίκτη στις ελληνικές υποδομές, καθιστώντας τον όμιλο πρωταγωνιστή στις παραχωρήσεις και προσφέροντας σημαντικές αποδόσεις στους μετόχους της εταιρείας. Οι προοπτικές για τα μελλοντικά έργα του ομίλου είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες, καθώς συνεχίζεται η επέκταση σε νέους τομείς και συμβάσεις, ενισχύοντας τη θέση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως κυρίαρχη δύναμη στον τομέα των υποδομών στην Ελλάδα.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενισχύει τη χρηματοοικονομική της θέση με την πώληση της Τέρνα Ενεργειακή
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προχώρησε στην πώληση της θυγατρικής της Τέρνα Ενεργειακή, αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη. Η συμφωνία επιτεύχθηκε σε τιμή υψηλότερη από τα διεθνή standards, με τους Άραβες της Masdar να προσφέρουν 2,4 δισ. ευρώ για το 100% της εταιρείας, ενώ η συνολική αξία της συμφωνίας, μαζί με τα δάνεια που θα αναλάβουν, φτάνει τα 3,2 δισ. ευρώ. Οι υψηλοί πολλαπλασιαστές της συμφωνίας αντικατοπτρίζουν την αξία της Τέρνα Ενεργειακή, η οποία έχει εξασφαλίσει κλειδωμένες ταρίφες στα περισσότερα έργα της και διαθέτει ικανό management.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα χρησιμοποιήσει τα κεφάλαια που θα εισπράξει, ύψους 880 εκατ. ευρώ, για την αποπληρωμή του δανεισμού της, ενισχύοντας περαιτέρω τη χρηματοοικονομική της θέση με καθαρό ταμείο 500 εκατ. ευρώ. Παρά την πώληση της Τέρνα Ενεργειακή, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παραμένει ενεργή στον τομέα της ενέργειας, μέσω συνεργασίας με τη Masdar για ανάπτυξη έργων ισχύος 3GW.
Η συμφωνία αποτελεί τη μεγαλύτερη ενεργειακή συναλλαγή στην Ελλάδα, ενισχύοντας το χρηματιστήριο και την ελληνική οικονομία. Η Masdar σκοπεύει να συνεχίσει το επενδυτικό πλάνο της Τέρνα Ενεργειακή, συμβάλλοντας στην ενεργειακή επάρκεια της χώρας και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.
Mega έργο απορριμμάτων στην Κεντρική Μακεδονία από ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – ΤΙΤΑΝ
Η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – ΤΙΤΑΝ ανέλαβε το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Κεντρική Μακεδονία, με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), θα εξυπηρετεί πάνω από 1 εκατ. κατοίκους σε δέκα δήμους της Περιφέρειας Θεσσαλονίκης, καλύπτοντας το 65% του πληθυσμού της περιοχής. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 27 χρόνια, με τα δύο πρώτα να αφορούν την κατασκευή της μονάδας, η οποία θα ξεκινήσει στα μέσα του 2025.
Η μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων θα έχει τη δυνατότητα διαχείρισης 262.700 τόνων συμμείκτων απορριμμάτων και 38.100 τόνων προδιαλεγμένων οργανικών ετησίως, σε μια έκταση 150-200 στρεμμάτων κοντά στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Το έργο θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση των αποβλήτων, στην περιορισμένη ανάγκη για χώρους υγειονομικής ταφής και στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αποφέροντας περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη.
Μέσα από τις νέες υποδομές θα γίνεται επεξεργασία βιοαποβλήτων και άλλων ανακυκλώσιμων υλικών, με τη μονάδα να παράγει δευτερογενές καύσιμο (SRF/RDF), το οποίο θα αξιοποιείται ενεργειακά κυρίως στις εγκαταστάσεις της ΤΙΤΑΝ. Παράλληλα, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ενισχύει την παρουσία της στη διαχείριση απορριμμάτων, καθώς ανέλαβε επίσης τη διαχείριση απορριμμάτων και για τις ανατολικές περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας, προσθέτοντας δυναμικότητα 450.000 τόνων ετησίως.
Το συγκεκριμένο έργο σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς τη βιώσιμη διαχείριση απορριμμάτων και τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθιστώντας την Κεντρική Μακεδονία πρότυπο στην περιβαλλοντική προστασία και διαχείριση αποβλήτων.
Βασικά χρηματοοικονομικά μεγέθη 1Q 2024 σε σύγκριση με 1Q 2023:
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο του 2024, παρουσιάζοντας συνολικά έσοδα €747,3 εκατ., έναντι €819,7 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, με τη μείωση να αποδίδεται κυρίως στον τομέα της θερμικής ενέργειας. Ωστόσο, η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένο EBITDA) αυξήθηκε στα €148,3 εκατ. από €123,6 εκατ., υποδεικνύοντας βελτίωση στην επιχειρησιακή απόδοση. Τα καθαρά κέρδη που αποδόθηκαν στους μετόχους ανήλθαν σε €31,1 εκατ., σημειώνοντας πτώση σε σχέση με τα €38,8 εκατ. του 2023.
Παράλληλα, το προσαρμοσμένο καθαρό χρέος με αναγωγή διαμορφώθηκε στα €430 εκατ., με τον δείκτη χρέους προς EBITDA να παρουσιάζει μικρή βελτίωση στο 2,6x. Σημαντική ήταν η απόδοση του κατασκευαστικού τομέα, με έσοδα €299,9 εκατ., ενώ στον τομέα των παραχωρήσεων καταγράφηκε αύξηση, λόγω ενίσχυσης των υποδομών. Αντίθετα, ο τομέας της θερμικής ενέργειας σημείωσε κάμψη, ενώ οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας παρουσίασαν σταθερή ανάπτυξη.
- Συνολικά έσοδα:
- 1Q 2024: €747,3 εκατ.
- 1Q 2023: €819,7 εκατ.
- Μείωση: Αυτό οφείλεται κυρίως σε μειωμένα έσοδα από τον τομέα θερμικής ενέργειας.
- Λειτουργική κερδοφορία (Προσαρμοσμένο EBITDA):
- 1Q 2024: €148,3 εκατ.
- 1Q 2023: €123,6 εκατ.
- Αύξηση: Βελτίωση στην επιχειρησιακή απόδοση, παρά την πτώση των συνολικών εσόδων.
- Καθαρά κέρδη αποδιδόμενα στους μετόχους:
- 1Q 2024: €31,1 εκατ.
- 1Q 2023: €38,8 εκατ.
- Μείωση: Παρόλο που το EBITDA αυξήθηκε, τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν λόγω αυξημένων εξόδων ή άλλων επιβαρύνσεων.
- Λειτουργικά αποτελέσματα:
- 1Q 2024: €34,8 εκατ.
- 1Q 2023: €23,0 εκατ.
- Κέρδη ανά μετοχή (προσαρμοσμένα για μη λειτουργικά αποτελέσματα):
- 1Q 2024: €0,37
- 1Q 2023: €0,24
Καθαρό Χρέος:
- Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος με αναγωγή:
- 1Q 2024: €430 εκατ.
- FY 2023: €409 εκατ.
- Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος:
- 1Q 2024: €1.592,8 εκατ.
- FY 2023: €1.605,6 εκατ.
- Δείκτης Καθαρού Χρέους / Προσαρμοσμένου EBITDA:
- 1Q 2024: 2,6x
- FY 2023: 2,7x
- Μικρή βελτίωση στον δείκτη, που σημαίνει ελαφριά μείωση του χρέους σε σχέση με τα κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και απομειώσεων.
Επισκόπηση Εσόδων ανά Τομέα:
- Κατασκευαστικός τομέας: Σταθερή αύξηση με έσοδα €299,9 εκατ.
- Τομέας Παραχωρήσεων: Σημαντική αύξηση λόγω έργων υποδομής.
- Τομέας Ενέργειας (ΑΠΕ και θερμική ενέργεια): Μείωση εσόδων, ειδικά στον τομέα της θερμικής ενέργειας, ενώ οι ΑΠΕ σημείωσαν μικρή αύξηση.
Διαβάστε ακόμη:
- Αποκάλυψη 1: Τηλεφωνική συνομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ιβάν Σαββίδη
- Αποκάλυψη 2: Το χοντρό «πλάκωμα» Παύλου Μυλωνά και κορυφαίου fund manager
- Tα καλύτερα μετρό στην Ευρώπη -«Χάλκινο μετάλλιο» για το μετρό της Αθήνας
- Εθνική Τράπεζα: Ένα δήθεν «success story» – Το Δημόσιο έχασε 7,5 δισ. από την πώληση των μετοχών