Αποκαλύψαμε προ ημερών την πρόθεση, όπως προέκυπτε μέσα από διαρροές, του προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ. Λιανού να παραιτηθεί!
Ο εκ Βρυξελλών τεχνοκράτης, που τάραξε τα λιμνάζοντα εγχώρια επιχειρηματικά ύδατα με τα αλλεπάλληλα «ντου» που πραγματοποίησε σε κατασκευές, πετρέλαια, τράπεζες, κινητή τηλεφωνία, εκδοτικές επιχειρήσεις, θεωρείται – και είναι- ανεξέλεγκτος, προσωπικότητα με ιδιότυπο χαρακτήρα, που δεν μπαίνει σε …καλούπια!
Και είναι αλήθεια πως οι παρεμβάσεις του προκάλεσαν μείζονος σημασίας ζητήματα στην κυβέρνηση καθώς κατηγορήθηκε από πλήθος επιχειρήσεων, ότι πραγματοποίησε ελέγχους χωρίς να έχει την αρμοδιότητα, καθώς υπάγονται σε άλλες ανεξάρτητες αρχές, όπως για παράδειγμα η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών (ΕΕΕΤ).
Επιπροσθέτως φέρεται κατ’ επανάληψη να έφερε σε δύσκολη θέση το Μαξίμου το οποίο βρέθηκε απολογούμενο προς πλήθος επωνύμων επιχειρηματιών και τραπεζιτών, για ενέργειες του κ. Λιανού οι οποίες αφενός χαρακτηρίζονται ως μη σύννομες, αφετέρου θεωρούνται εχθρικές από την κυβέρνηση εις βάρος των εν λόγω επιχειρηματιών!
Ο κ. Λιανός όπως διαρρέει το περιβάλλον του, τελεί υπό παραίτηση καθώς από τη μία πλευρά κάνει τη δουλειά του ευσυνείδητα και μάλιστα εκ του λόγου τούτου έχει δεχθεί απειλές και απολαμβάνει αστυνομικής προστασίας, από την άλλη η κυβέρνηση μολονότι είχε δεσμευθεί απέναντι του, δεν υλοποίησε την υπόσχεση της και δεν προχώρησε, μετά από πιέσεις κλάδων, εταιριών και ομίλων, στην κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης δια της οποίας σε συμμόρφωση σχετικής οδηγίας της ΕΕ θα του έδινε τη δυνατότητα, υπό προϋποθέσεις, να διενεργεί ελέγχους σε όλο το φάσμα της επιχειρηματικής και τραπεζικής ζωής. Να μπουκάρει δηλαδή ακόμη και σε τράπεζες και εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, μολονότι αυτές υπάγονται σε άλλες ανεξάρτητες αρχές!
Υπό αυτό το πρίσμα, την τελευταία στιγμή αφαιρέθηκε από σχέδιο νόμου με το οποίο ενσωματώνεται η κοινοτική οδηγία 2019 /1 περί ανταγωνισμού το άρθρο 4 «Κατάχρηση θέσης ισχύος σε οικοσύστημα δομικής σημασίας για τον ανταγωνισμό – Προσθήκη άρθρου 2Α στον ν. 3959/2011».
Με το συγκεκριμένο άρθρο δινόταν η δυνατότητα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού να παρεμβαίνει σε αγορές που σήμερα εποπτεύονται από άλλες ανεξάρτητες αρχές όπως οι τηλεπικοινωνίες (λειτουργεί η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων – ΕΕΤΤ) και τα τυχερά παιχνίδια (λειτουργεί η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων – ΕΕΕΠ). Πώς θα μπορούσε να παρέμβει; Με βάση τη λογική του «οικοσυστήματος»: όταν π.χ. μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών ή τυχερών παιχνιδιών επεκτείνεται σε άλλη αγορά όπως οι εφαρμογές ηλεκτρονικών πληρωμών ή η διανομή φαγητού, τότε η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα είχε τη δυνατότητα να προχωρήσει σε ελέγχους.
Η συγκεκριμένη πρόβλεψη του νομοσχεδίου προκάλεσε επί μήνες υπόγεια κόντρα μεταξύ ανεξάρτητων αρχών και του επικεφαλής της Επιτροπής Ανταγωνισμού Γ. Λιανού. Υπήρξαν επίσης και φορείς, από τον ΣΕΒ μέχρι τον ΣΕΠΕ που εκπροσωπεί τις εταιρείες τεχνολογίας που παρενέβησαν για την κατάργηση του συγκεκριμένου άρθρου, καθώς θεωρούσαν πως δημιουργεί πολλές νομικές αβεβαιότητες.
Ο κ. Λιανός είχε εξασφαλίσει στήριξη μέχρι την τελευταία στιγμή, οπότε και με παρέμβαση του Μεγάρου Μαξίμου το άρθρο αφαιρέθηκε από το σχέδιο νόμου που οδηγείται προς ψήφιση στη Βουλή. Από τη στιγμή που έγινε γνωστή η αφαίρεση, στα μέσα της προηγούμενη εβδομάδας, υπήρξε έντονη φημολογία τόσο για τα ονόματα υπουργών που παρενέβησαν, όσο και για την τύχη του προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Όμως, στην κυβέρνηση δεν θέλουν με κανένα τρόπο να φτάσει η κόντρα στα άκρα, καθώς θα δώσουν λαβές στην αντιπολίτευση, ειδικά όταν είναι νωπές οι μνήμες από την παρέμβαση ώστε να απομακρυνθεί η κα Βασιλική Θάνου, στενή συνεργάτης του πρώην πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα.