Τον τρόμο και την ανησυχία μεταφέρει στην Αθήνα η βιβλική καταστροφή στην Βαλένθια της Ισπανίας, θέτοντας σε κατάσταση συναγερμού την κυβέρνηση ενόψει του χειμώνα.
Την κρισιμότητα της πρόληψης και της ετοιμότητας εξέπεμψε το περασμένο Σάββατο στα μέλη της κυβέρνησης ο Πρωθυπουργός σε σύσκεψη που συγκάλεσε στο Μέγαρο Μαξίμου με κυβερνητικούς παράγοντες μεταξύ των οποίων ήταν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος, ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς κ.α.
Οι υπουργοί και ο Περιφερειάρχης κλήθηκαν στο Μαξίμου προκειμένου να γίνει μια αποτίμηση και μια ιεράρχηση των έργων που εγκυμονούν ανησυχίες και κινδύνους, εξετάστηκε η επίσπευση στα χρονοδιαγράμματα αλλά και τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για να ολοκληρωθούν οι υποδομές.
Πρώτος στην λίστα της ιεράρχησης είναι ο Κηφισός, η κατάσταση του οποίου δημιουργεί μεγάλη ανησυχία. Πρόσφατη μελέτη του ΕΜΠ για την συμπεριφορά του ποταμού στην πιθανότητα πλημμύρας αποκαλύπτει ότι μέσα στην ευάλωτη ζώνη του Κηφισού βρίσκονται 146 σχολεία, 45 αθλητικές εγκαταστάσεις, 35 μνημεία, 7 μονάδες υγείας, 6 αστυνομικά τμήματα, 3 πυροσβεστικοί σταθμοί και ένας υποσταθμός του ΑΔΜΗΕ. Όλες αυτές οι δραστηριότητες βρίσκονται στα όρια των Δήμων Πειραιά, Αθηναίων, Νίκαιας – Ρέντη και Μοσχάτου – Ταύρου, οι οποίου εκπέμπουν σήματα SOS σε περίπτωση μεγάλης νεροποντής.
Ειδική αναφορά στον Κηφισό, έκανε χθες στο συνέδριο του ΤΕΕ GreenDeal Greece 2024, ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας εξηγώντας ότι η βόρεια κοίτη του ποταμού είναι αχαρτογράφητη και μη οριοθετημένη. Στις μπαζωμένες κοίτες των χειμάρρων, όπως συμπλήρωσε, θα πρέπει η πολιτεία να κινηθεί δραστικά, προκειμένου να αντιστραφεί ο κίνδυνος. Πρέπει να δημιουργηθεί Ταμείο Απαλλοτριώσεων για να «ξεμπαζωθούν» τα ρέματα από σπίτια και επιχειρήσεις, είπε.
Το ρέμα της Ραφήνας
Υπάρχει μια μεγάλη ανησυχία για την Αττική ειδικά μετά τα γεγονότα της Ισπανίας και αυτός ήταν ο λόγος της έκτακτης σύσκεψης που συγκάλεσε ο Πρωθυπουργός το περασμένο Σάββατο στο Μαξίμου. Το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν υπάρχουν μελέτες, ανέφερε με την σειρά του χθες στο συνέδριο του ΤΕΕ για τις αντοχές των υποδομών και τα έργα συντήρησης, ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος αλλά ότι δεν μπορούμε να προβλέψουμε τα φαινόμενα και ότι υπάρχουν πολλές αντιδράσεις.
Για παράδειγμα, ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε στο ρέμα της Ραφήνας λέγοντας ότι υπάρχουν μεγάλες περιβαλλοντικές αντιδράσεις που εμποδίζουν την υλοποίηση των έργων καθαρισμού. Όπως είπε ο υφυπουργός όσοι διαφωνούν αντιτείνουν τα έργα στον Πηνειό, όταν έγιναν οι καταστροφικές πλημμύρες του Ιανού και υποστηρίζουν ότι δεν θέλουν το ρέμα να καθαριστεί με τον ίδιο τρόπο καθώς ο καθαρισμός δεν απέδωσε και δημιούργησε τεράστια προβλήματα.
Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι έχουν σταματήσει τα έργα και η χρηματοδότηση των τραπεζών και στον ποταμό Ερασίνο που είναι αποδέκτης των υδάτων όλων των Μεσογείων, μετά από παρέμβαση περιβαλλοντικών οργανώσεων για την προστασία του Αττικόψαρου. Ο κ. Ταχιάος επισήμανε ότι ουδείς μέχρι σήμερα γνώριζε την ύπαρξη του συγκεκριμένου ψαριού και όπως δήλωσε πρέπει να γίνουν ειδικές οικολογικές μελέτες για να προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο!
Πρόταση Στασινού για τα έργα
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου κ. Γιώργος Στασινός, επισήμανε ότι οι συνθήκες στα έργα έχουν αλλάξει και το πρόβλημα είναι ότι οι μελέτες θα πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που παρατηρούνται στον τομέα των υποδομών. Όπως είπε μέχρι σήμερα κάθε υπουργός ήθελε να κόψει κορδέλα χωρίς να σκέφτεται τι συνέβαινε στα προηγούμενα έργα.
Σήμερα, οι καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής κρίσης δε μας επιτρέπουν αυτές τις πολυτέλειες. Πρέπει λοιπόν η κυβέρνηση όπως δήλωσε να σκεφτεί εναλλακτικές λύσεις και να αξιοποιήσει μοντέλα όπως οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ έτσι ώστε κάποια έργα που δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν με δημόσιους πόρους να γίνουν μέσω παραχωρήσεων.
Ο επικεφαλής του Τεχνικού Επιμελητηρίου αναφέρθηκε επίσης και στα 3 δισ που λιμνάζουν στο Πράσινο Ταμείο από τα οποία η χώρα μπορεί να αντλήσει μόνο το 5% καθώς οι πόροι είναι δεσμευμένοι ως εγγυήσεις για το δημόσιο χρέος. Θα μπορούσε όπως είπε, η κυβέρνηση σε συνεννόηση με την Κομισιόν να εξασφαλίσει την άντληση περισσοτέρων χρημάτων από το συγκεκριμένο «κουμπαρά» (15% έως 20%) ώστε να έχει τους διαθέσιμους πόρους και να προχωρήσει στα αναγκαία έργα.
«Στις παραχωρήσεις υπάρχει μια λεπτομέρεια που δεν πρέπει να ξεχνάμε και αυτή είναι ότι ο χρήστης πληρώνει» επισήμανε ο υφυπουργός Υποδομών λέγοντας ότι για να περάσουν κάποια έργα ως «ουρά» κάποιων συμβάσεων θα πρέπει να υπάρξουν εγκρίσεις από την Κομισιόν, κάτι που όπως αναφέρθηκε δεν είναι εύκολη υπόθεση. «Εδώ δεν μπορούμε να βάλουμε διόδια στην Κηφισιά 55 λεπτών για να υλοποιήσουμε τον σχεδιασμό για τα έργα στον ΠΑΘΕ» σημείωσε ο κ. Ταχιάος.
Το παράδειγμα της Ρουμανίας
Από την πλευρά του, το εκτελεστικό μέλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κ. Πέτρος Σουρέτης σημείωσε ότι τα έργα υποδομής φτιάχνονται για να εξυπηρετήσουν 2-3 παραμέτρους. Ο ένας είναι η ασφάλεια των πολιτών, ο άλλος η ποιότητα ζωής των πολιτών και ο τρίτος είναι η ανάπτυξη είτε συνδέεται με τουρισμό, είτε με μεταφορές είτε με άλλους τομείς της οικονομίας.
Όπως ανέφερε, η Εγνατία είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα έργου υποδομής, το οποίο κατασκευάστηκε με δημόσιους πόρους και θα καταλήξει ως παραχώρηση αλλά είναι ένα έργο το οποίο δεν έχει συντηρηθεί ποτέ μέχρι σήμερα επαρκώς. Είπε επίσης ότι υπάρχει συνολικά πρόβλημα συντήρησης των έργων, το οποίο τα επόμενα χρόνια θα αποτελέσει ένα case study για την πολιτεία.
Ο ίδιος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της ποιότητας ζωής, λέγοντας ότι δεν μπορεί οι χρήστες να ταλαιπωρούνται μέσα στην κίνηση και τα οχήματα τους να ακινητοποιούνται, όταν υπάρχουν εργαλεία όπως οι πρότυπες προτάσεις που θα μπορούσαν να δώσουν λύσεις και άμεσα για το λεκανοπέδιο Αττικής. Ο κ. Σουρέτης έφερε μάλιστα ως παράδειγμα τα χρήματα που επενδύει η χώρα μας στον τομέα των κατασκευών που είναι μόλις το 4% του ΑΕΠ όταν στην ΕΕ είναι 11.5% και στην Ρουμανία 17%.