Μείζον θέμα για τον τομέα των κατασκευών παραμένουν οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των δημοσίων έργων, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να υπομένουν για μήνες την αποπληρωμή πιστοποιημένων εργασιών.
Στο πρόβλημα που δημιουργεί στην αγορά του τεχνικού κλάδου η δυστοκία στις πληρωμές των έργων αναφέρθηκε χθες (23/4) στο περιθώριο της τελετής των εγκαινίων του Ε65, ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περιστέρης.
«Αργούν πολύ οι πληρωμές έτη, όχι μήνες», δήλωσε σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις και ανέφερε ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι καθυστερήσεις αυτές είναι πλέον του ενός έτους. Όπως είπε η εταιρεία βάζει «πλάτη» για να παραδίδονται νωρίτερα τα έργα αλλά και για να προχωρούν και θέματα απαλλοτριώσεων, μισθώνοντας η ίδια εκτάσεις στα σημεία που κατασκευάζει τους οδικούς άξονες για να επιταχυνθούν οι εργασίες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι μόνο στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οι καθυστερήσεις στις πληρωμές υπερβαίνουν τα 400 εκατ. ευρώ.
Οι παραχωρήσεις
Για τα σενάρια εισόδου νέων μετόχων στις νέες παραχωρήσεις του ομίλου, ο κ. Περιστέρης για την Αττική Οδό είπε ότι έχουν γίνει προτάσεις, στην εταιρεία αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει καμιά σκέψη για είσοδο τρίτων.
Διευκρίνισε πάντως ότι η εταιρεία μπορεί να αιτηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, την είσοδο νέων επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας παραχώρησης αρκεί ο νέος επενδυτής να εγκριθεί από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.
Υπενθυμίζεται ότι η ΓΕΚ Τέρνα, θα αναλάβει την λειτουργία και συντήρηση του αστικού αυτοκινητοδρόμου με τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης τον Οκτώβριο του 2024, προσφέροντας το υψηλότερο τίμημα ύψους 3,27 δισ. ευρώ.
Για την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Ο κ. Περιστέρης ρωτήθηκε χθες και για την κυοφορούμενη συμφωνία για την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στην αραβικών συμφερόντων Μasdar, την οποία απέφυγε να σχολιάσει, χωρίς να αποσαφηνίζει εάν θα υπάρξουν ανακοινώσεις πριν η μετά την πασχαλινή περίοδο. Αρκέστηκε πάντως να δηλώσει ότι τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας θα είναι πολύ καλά.
Σε ό,τι αφορά τα μεγάλα έργα παραχώρησης που έχει κερδίσει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο επικεφαλής του ομίλου ανάφερε ότι για την Αττική οδό, η εταιρεία είναι έτοιμη να παραλάβει το έργο διευκρινίζοντας όμως ότι ο χρόνος εξαρτάται από την ετοιμότητα του ελληνικού Δημοσίου να το παραδώσει.
Βροχή προσφυγών στον ΒΟΑΚ
Για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, σημείωσε ότι υπάρχουν πολλές προσφυγές από ιδιώτες και τοπικούς φορείς για την χάραξη, δηλώνοντας αδυναμία να προσδιορίσει το χρόνο της υπογραφής της σύμβασης, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο της διεύρυνσης του σχήματος. Σε ότι αφορά το θέμα της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, ο κ. Περιστέρης άφησε να εννοηθεί ότι το υπουργείο Υποδομών και η κυβέρνηση εξετάζουν ένα μηχανισμό εκταμίευσης των πόρων που εντάσσονται στο RRF, προκειμένου να αποφύγουν την απώλεια κονδυλίων που απορρέουν από τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα. Για τον ΒΟΑΚ έχουν προβλεφθεί πόροι ύψους 90 εκατ. του Ταμείου Ανάκαμψης για τη χρηματοδότηση της παραχώρησης.
Για το μοντέλο των πρότυπων προτάσεων και τα σχέδια που έχουν κατατεθεί στο υπουργείο για νέα έργα, ο κ. Περιστέρης ανέφερε χθες ότι δεν φαίνεται να υπάρχει καμία εξέλιξη, τονίζοντας ότι οι προτάσεις αυτές δεν έχουν καν αξιολογηθεί. Για την επέκταση της Λ. Βουλιαγμένης, η οποία συνδέεται με το έργο του Ελληνικού και την επιπλέον επιβάρυνση της κυκλοφορίας που θα επιφέρει όταν ολοκληρωθούν οι βασικές αναπτύξεις του, εξέφρασε την έκπληξή του γιατί δεν υπάρχει το ενδιαφέρον που θα έπρεπε από τους εμπλεκόμενους φορείς.
Ερωτηθείς για την αποχώρηση του κατασκευαστικού ομίλου της Hochtief από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (διαθέτει το 17%) είπε ότι η ΓΕΚ Τέρνα δεν ενδιαφέρεται να αγοράσει το ποσοστό που της αναλογεί. Αντίθετα σύμφωνα με πληροφορίες το ποσοστό της θα μοιραστούν οι υπόλοιποι μέτοχοι, η γαλλική Vinci Concessions η Άβαξ Παραχωρήσεις και η Άκτωρ Παραχωρήσεις.