Ακόμη και το τμήμα του αγωγού Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας που θα διατρέχει τη γειτονική χώρα ανέλαβε ο ΔΕΣΦΑ, επικρατώντας στον σχετικό διαγωνισμό που προκήρυξε η κρατική εταιρεία Nomagas, η οποία είναι ο φορέας υλοποίησης του τμήματος του διασυνδετήριου αγωγού στη Βόρεια Μακεδονία.

Ο αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας θα αναβαθμίσει τον γεωπολιτικό ρόλο της χώρα μας, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τη θέση της ως ένα ενεργειακό σταυροδρόμι που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το ελληνικό σύστημα στη γειτονική αγορά.

Μάλιστα, το γεωστρατηγικό πλεονέκτημα της χώρας μας έχει αναβαθμισθεί μετά την απόφαση της Ευρώπης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, καθώς ενισχύεται η προοπτική μετατροπή της σε gas hub, για τη διαμετακόμιση καυσίμου σε όλη την ευρύτερη περιοχή.

Το έργο προορίζεται να αποτελέσει στο μέλλον μέρος του δικτύου αγωγών που θα αναπτυχθούν στην περιοχή για τη διακίνηση «πράσινου» υδρογόνου.

Το έργο θα είναι «Hydrogen Ready», δηλαδή θα κατασκευασθεί με τεχνικές προδιαγραφές ώστε να είναι συμβατός στη μεταφορά έως και 100% ανανεώσιμου αερίου.

Υπενθυμίζεται πως επίσης «Hydrogen Ready» είναι ο αγωγός που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ στη Δυτική Μακεδονία, όπως και το έργο που σχεδιάζεται στη Δυτική Ελλάδα.

Οι δύο αυτές υποδομές προορίζεται να αποτελέσουν κλάδους της «βάσης υδρογόνου», δηλαδή του συστήματος αγωγών μήκους 540 χλμ, που σχεδιάζει ο Διαχειριστής και το οποίο θα διασχίζει το μεγαλύτερο μέρος της ηπειρωτικής Ελλάδας, για να μεταφέρει αποκλειστικά «πράσινο» υδρογόνο.

Το σχέδιο, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ το οποίο θα επιτρέψει να μετατραπεί η Ελλάδα σε hub για τη μεταφορά ανανεώσιμου αερίου, εγκρίθηκε προς ευρωπαϊκή χρηματοδότηση με την ένταξή του στη νέα 6η λίστα των Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI).

Η ελληνική βάση υδρογόνου βρίσκεται σε συντονισμό με αντίστοιχο έργο που προωθεί ο Διαχειριστής του βουλγαρικού συστήματος μεταφοράς Bulgartransgaz, καθώς τα δύο συστήματα μεταφοράς Η2 θα διασυνδέονται στα σύνορα των δύο χωρών. Και το έργο της Bulgartransgaz προκρίθηκε από την προκαταρκτική αξιολόγηση της Κομισιόν.

Η πρόταση – μαμούθ του ΔΕΣΦΑ για δίκτυο υδρογόνου εγκρίθηκε για χρηματοδότηση απο την Ε.Ε.

«Τα πήρε όλα» ο ΔΕΣΦΑ – Τι σημαίνει για τη χώρα και τον όμιλο

Η επικράτηση του ΔΕΣΦΑ, έναντι των υπόλοιπων υποψηφίων στον διαγωνισμό, πρακτικά σημαίνει πως ο Διαχειριστής του ελληνικού συστήματος θα έχει την επίβλεψη κατασκευής του συνόλου της υποδομής – καθώς, όπως είναι φυσικό, είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη του εγχώριου σκέλους της.

Ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 125 χιλιόμετρα, ώστε να διασυνδέει τα συστήματα μεταφοράς αερίου των δύο χωρών.

Το ελληνικό τμήμα, μήκους 57 χλμ., θα ξεκινά από την περιοχή της Νέας Μεσημβρίας και θα καταλήγει στην περιοχή των Ευζώνων – Γευγελής. Από εκεί θα ξεκινά το εκτός συνόρων σκέλος του έργου, μήκους 68 χιλιομέτρων, το οποίο θα καταλήγει στην περιοχή του Νεγκότινο.

Η ανάληψη από τον ΔΕΣΦΑ της κατασκευής για το σύνολο του διασυνδετήριου αγωγού θα έχει ως συνέπεια τον καλύτερο συντονισμό των εργασιών στις δύο χώρες, με όφελος στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης της υποδομής.

Επίσης, θα επιτρέψει τον πληρέστερο έλεγχο τήρησης των τεχνικών προδιαγραφών στα δύο τμήματα, η οποία όπως είναι φυσικό είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του αγωγού ως ενιαίου έργου.

ΔΕΣΦΑ: Ολοκληρώνεται μέσα στο 2023 ο αγωγός αερίου στη Δυτική Μακεδονία

 

Με επιτυχία έγιναν τα μάρκετ τεστ

Για την υλοποίηση του ελληνικού σκέλους, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) είχε θέσει ως προϋπόθεση της διενέργεια Market Test, ώστε να καταδειχθεί το ενδιαφέρον «παικτών» της αγοράς για τη χρήση του αγωγού.

Το Market Test ολοκληρώθηκε με επιτυχία στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου, γεγονός το οποίο «ξεκλείδωσε» την υλοποίηση του εγχώριου τμήματος και, κατά συνέπεια, όλου του έργου.

Τον περασμένο Μάιο ο Διαχειριστής προχώρησε στον διαγωνισμό προμήθειας των σωλήνων, όπως και του μετρητικού σταθμού που θα εγκατασταθεί στα σύνορα.

Ο διαγωνισμός έχει αρχικό προϋπολογισμό 25,5 εκατ., ο οποίος μπορεί να ανέλθει έως 27,5 εκατ. με το δικαίωμα προαίρεσης.

Σύντομα το Δ.Σ. του Διαχειριστή θα λάβει και επίσημα την Τελική Επενδυτική Απόφαση για την υλοποίηση του ελληνικού τμήματος, γεγονός που θα επιτρέψει τη δρομολόγηση και των επόμενων διαδικασιών για την έναρξη των εργασιών.

Η επόμενη διαδικασία θα είναι η προκήρυξη της κατασκευής του, η οποία είναι πιθανό να «βγει στον αέρα» μέσα στον Ιούλιο.

«Ανάσταση» στον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάζ - Αλεξανδρούπολης, με αντίθετη ροή όμως

«Μεγαλώνει« και τον ΤΑΡ ο ΔΕΣΦΑ

Παράλληλα, αρχίζει τη διαδικασία επαύξησης δυναμικότητας και του TAP ο ΔΕΣΦΑ.

Την έναρξη μιας νέας διαδικασίας Επαύξησης Δυναμικότητας, ανακοίνωσαν ήδη ο TAP, η SRG και ο ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με τον Κανονισμό CAM και τις Οδηγίες για τη Δοκιμή Αγοράς 2023 της TAP AG (link). Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη καλούνται να υποβάλουν Μη Δεσμευτικές Ενδείξεις Ζήτησης έως τις 28 Αυγούστου.

Όπως σημειώνει η σχετική ανακοίνωση, αυτή η νέα διαδικασία Επαύξησης Δυναμικότητας 2023 είναι ξεχωριστή από τη δεύτερη Δεσμευτική Φάση της Δοκιμής Αγοράς 2021, την οποία ο TAP, η SRG και ο ΔΕΣΦΑ σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν το δεύτερο εξάμηνο του 2023.

Τα ενδιαφερόμενα μέρη θα έχουν την ευκαιρία να αναθεωρήσουν τις Μη Δεσμευτικές Ενδείξεις Ζήτησης που υπέβαλλαν στον TAP, την SRG και τον ΔΕΣΦΑ, εντός δύο (2) εβδομάδων από τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων κατανομής δυναμικότητας της δεύτερης Δεσμευτικής Φάσης της Δοκιμής Αγοράς 2021.

Η Έκθεση Εκτίμησης Ζήτησης Επαυξημένης δυναμικότητας του 2023 πρόκειται να δημοσιευθεί μετά το τέλος της δεύτερης Δεσμευτικής Φάσης της Δοκιμής Αγοράς 2021.

Την ίδια στιγμή, την εφαρμογή εναλλακτικού μηχανισμού διαχείρισης της συμφόρησης (μηχανισμός «χρήση-ή-απώλεια» αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη ημέρα) στον αγωγό TAP αποφάσισαν πρόσφατα από κοινού οι Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας (ΡΑΑΕΥ), Ιταλίας (ARERA), και Αλβανίας (ERE).

Η απόφαση λήφθηκε κατόπιν αιτήματος της εταιρείας TAP AG για την έγκριση της τροποποίησης του Κώδικα Διαχείρισης του αγωγού TAP, στην οποία και προχώρησαν οι τρεις ρυθμιστές.

Η τροποποίηση αφορά τα προβλεπόμενα του Κώδικα Διαχείρισης, με κύριο σκοπό την εναρμόνιση με τις προβλέψεις του Κανονισμού της ΕΕ, την αλλαγή στη συχνότητα με την οποία διενεργείται διαγωνιστική διαδικασία προμήθειας αερίου λειτουργίας καθώς και τη διόρθωση των αποστάσεων μεταξύ των Σημείων Διασύνδεσης Κήποι και Melendugno, τα οποία αποτελούν το πρώτο σημείο εισόδου φυσικού αερίου στον TAP εξ ανατολής και το τελευταίο σημείο εξόδου φυσικού αερίου από τον TAP δυτικά.

Όπως είχε διαπιστωθεί από την TAP AG, στο σημείο διασύνδεσης του Melendugno δεν υπάρχει υποχρησιμοποιούμενη δυναμικότητα, ενώ στα σημεία διασύνδεσης των Κήπων, της Κομοτηνής και της Νέας Μεσημβρίας τα συμβόλαια δυναμικότητας με διάρκεια μεγαλύτερη του ενός μηνός είναι μακροπρόθεσμα συμβόλαια, για τα οποία το επίπεδο χρήσης της δυναμικότητας αγγίζει το 100%.

Σε αυτή τη βάση, οι τρεις ρυθμιστικές αρχές έκριναν εύλογη την εφαρμογή εναλλακτικού βραχυπρόθεσμου μηχανισμού διαχείρισης της συμφόρησης, και συγκεκριμένα την υιοθέτηση του μηχανισμού «χρήση-ή-απώλεια» αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη μέρα. Αυτή, εξάλλου, ήταν και η πρόταση του Διαχειριστή.

Επίσης, οι τρεις ρυθμιστές αποφάσισαν και την άμεση έναρξη εκ νέου διαδικασίας τροποποίησης του Κώδικα Διαχείρισης από τον Διαχειριστή, στην οποία θα μειώνεται η περίοδος παρακολούθησης και προσφοράς της υποχρησιμοποιούμενης δυναμικότητας του μηχανισμού σε ένα μήνα ή λιγότερο.

Το 2024 ξεκινάει το «ταξίδι» του ο αγωγός φυσικού αερίου Δυτικής Μακεδονίας

Μάρκετ τεστ και για τον Eλληνό – βουλγαρικό

Market test θα γίνει για αύξηση δυναμικότητας του IGB το δεύτερο εξάμηνο του 2023 που έχει μεταφέρει 892 εκατ. κυβικά μέτρα αερίου από τον Οκτώβριο

Συγκεκριμένα, πάνω από 10,4 εκατ. MWh φυσικού αερίου έχουν μεταφερθεί από την Ελλάδα στη Βουλγαρία, μέσω του IGB, από την 1η Οκτωβρίου του 2022 μέχρι και τον Απρίλιο του 2023, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η ICGB, ποσότητα που αντιστοιχεί σε 892 εκατ. κυβικά μέτρα.

Η συνολική δυναμικότητα του αγωγού ανέρχεται σε 3 bcm ετησίως, με 1,57 bcm να έχουν ήδη δεσμευθεί σε μακροχρόνια συμβόλαια, έως και 25 ετών. Η υπόλοιπη δυναμικότητα δημοπρατείται με επιτυχία για διαφορετικές περιόδους στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες PRISMA και RBP.

Επιπλέον, από το αρχικό στάδιο σχεδιασμού του IGB είχε προβλεφθεί ότι θα μπορούσε να αυξήσει τη δυναμικότητά του σε 5 bcm ετησίως, εφόσον υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον της αγοράς. Αυτό αναμένεται να επιτευχθεί με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή.
Όπως αναφέρει η ICGB εξετάζει το ενδεχόμενο αύξησης της δυναμικότητας και γι’ αυτό πρόκειται να προχωρήσει στη διενέργεια market test το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Οι ποσότητες φυσικού αερίου που μεταφέρονται από το περασμένο φθινόπωρο καλύπτουν περισσότερο από το 1/3 των αναγκών της εγχώριας κατανάλωσης της Βουλγαρίας κατά τη χειμερινή περίοδο.

Έτσι, ο αγωγός ανοίγει ευκαιρίες για τη μεταφορά φυσικού αερίου και σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Μολδαβίας και της Ουκρανίας, χάρη στη δυνατότητα σύνδεσης με τον TAP.

Διαβάστε περισσότερα