Η εικόνα με το αναποδογυρισμένο μονοθέσιο της Άλφα Ρομέο και τον Γκουανγιού Ζου να έχει… σφηνώσει ανάμεσα στον τοίχο των ελαστικών και τον προστατευτικό φράχτη στην πίστα του Σίλβερστοουν, ήταν σοκαριστική και έκανε τους πάντες να «παγώσουν» προς στιγμήν.
Ωστόσο, τα σύγχρονα μονοθέσια της Φόρμουλα 1, αλλά και των υπόλοιπων κατηγοριών, παρέχουν τον απαραίτητο χώρο επιβίωσης για τους οδηγούς, με αποτέλεσμα ο Κινέζος πιλότος να αποχωρήσει αλώβητος από την πίστα και χωρίς ούτε μία… γρατζουνιά!
Η παρουσία του Halo ήταν καταλυτική, τόσο στο χθεσινό ατύχημα του Ζου (04/07), όσο και σε εκείνο της Φόρμουλα 2, μερικές ώρες νωρίτερα.
Το Halo είναι ένα προστατευτικό κατασκεύασμα από τιτάνιο, το οποίο μπορεί να λοιδορήθηκε το 2018 λόγω του σχήματός του, αλλά και του γεγονότος ότι βρίσκεται στο οπτικό πεδίο των οδηγών, ωστόσο, έχει σώσει δεκάδες ανθρώπινες ζωές, όλα αυτά τα χρόνια.
Τα ατυχήματα που «επέβαλαν» το Halo
Μετά το ατύχημα του Ζιλ Μπιανκί στο Γκραν Πρι της Ιαπωνίας το 2014, που οδήγησε έναν χρόνο μετά στον θάνατό του, η Φόρμουλα 1 έπρεπε να δράσει και να λάβει μέτρα για την ασφάλεια των οδηγών.
Στο παρελθόν, είχαν συμβεί πολλά ατυχήματα, που έφεραν σοβαρούς τραυματισμούς οδηγών ή ακόμη και τον θάνατό τους. H ένταξη μίας διάταξης που θα έκανε τα μονοθέσια ακόμη ασφαλέστερα, ήταν πλέον μονόδρομος.
Ο γιος του Τζον Σέρτις, Χένρι, σκοτώθηκε σε αγώνα μικρής κατηγορίας μονοθεσίων, όταν ελαστικό από προπορευόμενο μονοθέσιο τον χτύπησε στο κεφάλι. Το 2007, στο Γκραν Πρι της Αυστραλίας, οι Ντέιβιντ Κούλταρντ και Άλεξ Βουρτς είχαν επαφή στη στροφή 3. Ο οδηγός της Γουίλιαμς εκτοξεύθηκε και πέρασε ξυστά μπροστά από το κράνος του οδηγού της RB.
Το 2009, ένα ελατήριο από τη Μπράουν του Ρούμπενς Μπαρικέλο, έφυγε από το μονοθέσιο και χτύπησε τον Φελίπε Μάσα πάνω από το μάτι, αφήνοντάς τον αναίσθητο.
Ο Βραζιλιάνος χειρουργήθηκε αρκετές φορές και επέστρεψε στο σπορ, το 2010. Το 2012 στην εκκίνηση του Γκραν Πρι του Βελγίου, ο Ρομάν Γκροζάν έχασε τα φρένα στην πρώτη στροφή, προκάλεσε καραμπόλα ανάμεσα σε πολλά μονοθέσια και λίγο έλειψε να χτυπήσει στο κεφάλι τον Φερνάντο Αλόνσο.
Τι είναι το Halo
Για να αποφευχθεί ανάλογο επικίνδυνο περιστατικό, το 2018 η Φόρμουλα 1 υιοθέτησε το Halo, έπειτα από πολλά χρόνια ειδικής μελέτης και δοκιμών. Μία διάταξη, κατασκευασμένη από ειδικό κράμα τιτανίου, το οποίο μπορεί να αντέξει το βάρος ενός διώροφου λεωφορείου, ήτοι 12.000 κιλά!
Αποτελεί το ισχυρότερο μέρος ενός μονοθεσίου και ανήκει στον μηχανισμό του σασί.
Το βάρος του είναι μόλις επτά (!) κιλά και έχει την ικανότητα να απωθεί μεγάλα αντικείμενα όπως τροχοί ή θραύσματα μονοθεσίων. Ο εμπρός πυλώνας χωρίζεται σε δύο διόδους που καλύπτουν το κεφάλι του οδηγού, δίχως η όραση να περιορίζεται.
Η ένταξή του στη Φόρμουλα 1 έφερε πολλές αντιδράσεις, τόσο από τον κόσμο αλλά και από τους οδηγούς. Όμως, με το πέρασμα του χρόνου, αναγνωρίσθηκε η σημασία του και όσα προσφέρει στην ασφάλεια των οδηγών, με τα λόγια τους είναι πλέον μονάχα θετικά.
Μερικές περιπτώσεις, στις οποίες απέδειξε την αποτελεσματικότητά του
Το 2018, στην εκκίνηση του Γκραν Πρι στο Σπα, υπήρξε μία ανάλογη περίπτωση με την εκκίνηση του 2012. Ο Νίκο Χούλκενμπεργκ βρέθηκε πάνω στον Φερνάντο Αλόνσο, με τον Ισπανό να εκτοξεύεται και να περνά ακριβώς πάνω από τον Σαρλ Λεκλέρκ. Εικόνες μετά το ατύχημα, σε συνδυασμό με ειδικές μετρήσεις, έδειξαν πως το Halo έσωσε τη ζωή του Μονεγάσκου.
Το 2020 στο Γκραν Πρι του Μπαχρέιν, ο Ρομάν Γκροζάν είχε ένα τρομακτικό ατύχημα στην εκκίνηση του αγώνα. Ο Γάλλος έφυγε με πολλά χιλιόμετρα στις προστατευτικές μπαριέρες και το μονοθέσιό του πήρε φωτιά.
Κατά τη σύγκρουση, το Halo απώθησε τις μπαριέρες και τις απέτρεψε να χτυπήσουν το κεφάλι του οδηγού, επιτρέποντάς του να ανασυρθεί μέσα από τις φλόγες.
Το 2021, στο Γκραν Πρι της Ιταλίας στη Μόντσα, πρωταγωνιστές σε ακόμη ένα σοκαριστικό περιστατικό, ήταν οι Λιούις Χάμιλτον και Μαξ Φερστάπεν.
Σε εκείνο το σημείο του αγώνα, ο Βρετανός εξήλθε από τα πιτς και βρέθηκε δίπλα στον Φερστάπεν, με τα δύο μονοθέσια να διανύουν μία μικρή απόσταση μέχρι και τη στιγμή που «μπήκαν» στο πρώτο σικέιν, ενώ κανένας από τους δύο δεν υποχώρησε.
Το αποτέλεσμα ήταν η RB να βρεθεί πάνω από τη Μερσέντες, έπειτα από μία σφοδρή σύγκρουση, όμως, κανένας από τους πιλότους δεν τραυματίσθηκε χάρη στη συνδρομή του Halo ως «φύλακας άγγελος» και απλώς, οι δύο οδηγοί αποχώρησαν από την πίστα.
Race stewards will be reviewing the Hamilton/Verstappen incident after the race ?
LAP 30/53: Safety Car out on track#ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/bjITEjBUQQ
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
Η Φόρμουλα 1 και η παγκόσμια ομοσπονδία μηχανοκίνητου αθλητισμού (FIA) πιέζουν συνεχώς για να αυξηθεί η ασφάλεια με κάθε δυνατό μέσο. Το Halo έχει υιοθετηθεί και στις υπόλοιπες κατηγορίες μονοθεσίων σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς έχει αναγνωρισθεί η αξία και η προσφορά του.