Η εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου ανακοίνωσε ότι είχε την ευκαιρία να αποκτήσει ένα σημαντικό πίνακα φιλοτεχνημένο από τους καλύτερους πορτρετίστες των αρχών του 19ου αιώνα, ο οποίος έχει εξαιρετική σημασία για τη βρετανική εθνική κληρονομιά

Η πινακοθήκη είπε ότι θα εκθέσει τον πίνακα, μετά τη συντήρηση, στις αρχές του 2022.

Πολλοί θεωρούν το έργο του Τόμας Λόρενς «σαχλά συναισθηματικό» και άλλοι ένα αριστούργημα, με τη συζήτηση να παίρνει για ακόμα μια φορά «φωτιά».

Από το 1825 ήδη έχει προκαλέσει διχογνωμίες ανάμεσα σε μέλη της Ακαδημίας και κριτικούς τέχνης.

Το έργο ανήκε σε μια ιδιωτική συλλογή και η αγορά έγινε από τους Αμερικανούς Φίλους της Εθνικής Πινακοθήκης καθώς και άλλα κληροδοτήματα και δωρεές, ενώ το Art Fund συνεισφέρει με 300.000 στερλίνες.

Ο Gabriele Finaldi, διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης, δήλωσε ότι «αυτό το εκθαμβωτικό πορτρέτο» θα γίνει «ένας θαυμαστός πίνακας για όλους τους επισκέπτες».

Ο αμφιλεγόμενος πίνακας

Ο πίνακας επικρίθηκε όταν φιλοτεχνήθηκε αλλά και αργότερα, όταν ο Richard Dorment της Daily Telegraph χαρακτήρισε τον Τόμας Λόρενς ως τον χειρότερο ζωγράφο παιδιών στην ιστορία της τέχνης.

Την ίδια άποψη συμμερίστηκε η Laura Cumming του Observer γράφοντας ότι «ο Λόρενς ζωγράφισε τα παιδιά με τον τρόπο που η Disney κάνει τα ελάφια, χαριτωμένα».

Το πορτρέτο του έξι ή επτά ετών αγοριού με το κόκκινο βελούδινο ρούχο του ανατέθηκε στον ζωγράφο από τον πατέρα του αγοριού, Τζορτζ Λάμπτον, ο οποίος έγινε ο πρώτος κόμης του Ντάραμ το 1833.
«Η παρουσία του στην Εθνική Πινακοθήκη θα μας επιτρέψει να δείξουμε τη στενή σχέση μεταξύ Λόρενς, Γκένσμπορο, Κόνσταμπ και πολλών άλλων Ευρωπαίων καλλιτεχνών και έργων ζωγραφικής στη συλλογή του έθνους στην πλατεία Τραφάλγκαρ» είπε η επιμελήτρια Christine Riding.

Προκάλεσε αψιμαχίες

Το αγόρι που έχει προκαλέσει τόσες αψιμαχίες μεταξύ των ειδικών πέθανε νέο στο Μπράιτον στις 24 Σεπτεμβρίου 1831, σε ηλικία 13 ετών από φυματίωση.

Ο πατέρας του είχε πληρώσει για τον πίνακα που ολοκληρώθηκε το 1825 600 γκινέες.

Ο Λόρενς είχε αρχικά ζωγραφίσει τα ρούχα του αγοριού με κίτρινο χρώμα, αλλά ο πατέρας του παιδιού δεν ήταν βέβαιος για το αποτέλεσμα και τελικά το ρούχο ζωγραφίστηκε κόκκινο.

Παρά τις αντιρρήσεις πολλών για την ποιότητα του έργου όταν εκτέθηκε για πρώτη φορά, ο πίνακας αργότερα προσέλκυσε πολλούς επαίνους όταν εκτέθηκε στο Παρίσι το 1827.
Όταν το 1928 πέθανε ο τελευταίος απόγονος της οικογένειας, ο πατρογονικός πύργος έκλεισε και δημοπρατήθηκαν τα πολύτιμα έπιπλα και η συλλογή από πίνακες ζωγραφικής του, η οποία περιλάμβανε το The Red Boy το 1932.