Σε μια συγκυρία που η ανάγκη για αλλαγή του μοντέλου στον τουρισμό είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική, καθώς το μοντέλο των μαζικών εισροών σε συγκεκριμένους προορισμούς και σε πολύ «συμπυκνωμένο» χρονικό διάστημα, πλέον έχει μπουκώσει για τα καλά, οδηγώντας σε φαινόμενα εκφυλισμού των περιοχών και σε μεγάλες αντιδράσεις τις τοπικές κοινωνίες, τα περιθώρια ανάπτυξης του Συνεδριακού τουρισμού στη χώρα μας είναι εξαιρετικά μεγάλα.

Ο Συνεδριακός τουρισμός θεωρείται ότι μπορεί να επιμηκύνει την τουριστική περίοδο, καθώς δεν εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες, ενώ ο συνεδριακός επισκέπτης έχει πολύ ισχυρότερο οικονομικό αποτύπωμα από τον τουρίστα αναψυχής, ξοδεύοντας έως και εφτά φορές περισσότερο.

Ο συνεδριακός τουρισμός συμβάλει στη δημιουργία υψηλού επιπέδου πρεσβευτών σε παγκόσμιο επίπεδο, άρα αποτελεί εργαλείο προβολής της χώρας σε ένα διακεκριμένο κοινό. Επίσης, ο βαθμός επιρροής στους επαγγελματικούς χώρους και στους κύκλους φίλων και συγγενών αυτών των επισκεπτών –επιστήμονες, ακαδημαϊκοί, στελέχη επιχειρήσεων, κρατικοί αξιωματούχοι, κ.ά.– υπέρ ενός προορισμού είναι πολύ μεγάλος και μπορεί να αποτελέσει τον καλύτερο πρεσβευτή της χώρας μας στο εξωτερικό.

Η βιομηχανία συνεδρίων και εκδηλώσεων «εμπλέκει» περισσότερα από 40 επαγγέλματα που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την προετοιμασία και διεξαγωγή της οργάνωσης, συνεισφέρει στην εκπαίδευση και μετάδοση της γνώσης, τη γνωριμία με τον προορισμό, τη βελτίωση και αναβάθμιση των υποδομών, δημιουργεί πολύ μικρότερο βαθμό εποχικότητας από τον μαζικό τουρισμό και αναδεικνύει την επαγγελματική φιλοξενία της χώρας. Catering, περιηγήσεις, ξεναγήσεις, μεταφράσεις/διερμηνείες, εκτυπώσεις, οργανώσεις εκδηλώσεων και δεκάδες άλλες υπηρεσίες εμπλέκονται στη διαδικασία.

Η χώρα μας χάνει 4 δισ. ευρώ ετησίως λόγω απουσίας συνεδριακού κέντρου

Όπως τόνισε η κα Σίσσυ Λυγνού, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Εκδηλώσεων και Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO & DES) σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα την Τετάρτη, τα έσοδα της Ελλάδας από το συνεδριακό τουρισμό ανέρχονται σε ετήσια βάση στα 2,5 δισ. ευρώ και είναι πολύ χαμηλότερα από την αντίστοιχη επίδοση χωρών με παρόμοιο πληθυσμό και αντίστοιχο τουριστικό προφίλ με τη χώρα μας, όπως π.χ. η Πορτογαλία.

Επίσης, τόνισε πως σύμφωνα με διεθνή στοιχεία κατ’ έτος στην Ελλάδα χάνεται ο τριπλάσιος τζίρος που θα μπορούσε να επιτευχθεί για τα διεθνή επιστημονικά συνέδρια και αντίστοιχα ο τριπλάσιος τζίρος που θα μπορούσε να επιτευχθεί για τα εταιρικά / corporate events. Σύμφωνα με την κα Λυγνού, ο κλάδος διαθέτει δυναμική που σε τζίρο δύναται να αγγίξει ακόμα και τα 6,5 δισ. δολάρια.

Ένας από τους κύριους λόγους που τα έσοδα από το συνεδριακό τουρισμό παραμένουν χαμηλά στη χώρα μας, είναι η απουσία ενός μεγάλου συνεδριακού κέντρου στην Αθήνα, που θα μπορούσε να φιλοξενήσει περισσότερους από 6.000 επισκέπτες. Η ίδια τόνισε πως το Μέγαρο Μουσικής δεν αρκεί, ενώ γνωστοποίησε πως έχει υποβληθεί αναλυτικό σχέδιο στη γενική γραμματεία του υπουργείου Τουρισμού, με αντικείμενο και το κλειστό γήπεδο TAEKWONDO στο Φάληρο.

Αναφέρθηκε στους άγονους διαγωνισμούς που έχουν γίνει αφήνοντας αναξιοποίητο το ακίνητο, ενώ τόνισε πως «έχουμε υποβάλει αναλυτική πρόταση για την αξιοποίηση του, καθώς αποτελείται συνεπένδυση ιδιωτικού και δημόσιου τομέα».

Κατά τα λοιπά, η κα Λυγνού τόνισε ότι μεσοπρόθεσμα τα έσοδα των 2,5 δισ. ευρώ από τα Συνέδρια δύναται να διπλασιαστούν, ενώ υπογράμμισε ότι, διεθνώς οι προοπτικές είναι εξαιρετικά ευοίωνες αυτή την περίοδο και αν και εφόσον η πολιτεία ενσκήψει στην επίλυση ζωτικής σημασίας θεμάτων για τον κλάδο, διανοίγονται εξαιρετικές προοπτικές για τον ελληνικό τουρισμό και συνακόλουθα για την οικονομία της χώρας.

Οι απώλειες της Ελλάδας

Η χώρα μας χάνει ετησίως περισσότερα από είκοσι διεθνή επιστημονικά συνέδρια και περισσότερα από 1.0000 εταιρικά events. Χάνονται περισσότεροι από 100 χιλ. συνεδριακοί επισκέπτες το χρόνο και περισσότεροι από 100 χιλ. επισκέπτες εταιρικών events. Σύμφωνα με διεθνή στοιχεία, ετησίως χάνεται ο τριπλάσιος τζίρος που θα μπορούσε να επιτευχθεί από τα διεθνή επιστημονικά συνέδρια. Και αντίστοιχα ο τριπλάσιος τζίρος που θα μπορούσε να επιτευχθεί για τα εταιρικά events, έως 6,5 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα διεθνείς έρευνες, ένα συνέδριο 1.500 ατόμων 3-4 ημερών, φέρνει άμεσο τζίρο από 1 έως 5 εκατ. ευρώ σε όλη την «αλυσίδα» των επαγγελμάτων και των κλάδων που επηρεάζει συνολικά, ενώ η συνολική κατά κεφαλή δαπάνη είναι από 1.000 έως 7.000 ευρώ το άτομο.

Ένα εταιρικό meeting 500 ατόμων τριών ημερών, «παράγει» άμεσο τζίρο μεταξύ 800 χιλ. και 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική κατά κεφαλή δαπάνη κυμαίνεται από 1.500 έως 4.000 ευρώ. Ένα ταξίδι κινήτρων 100 ατόμων τριών ημερών, φέρνει άμεσο τζίρο από 300 χιλ. έως 1,5 εκατ. ευρώ, με τη συνολική κατά κεφαλή δαπάνη να κυμαίνεται από 3.000 έως 15.000 ευρώ το άτομο. Μια έκθεση 40.000 ατόμων τριών ημερών, φέρνει άμεσο τζίρο έως και 100 εκατ. ευρώ (το έτος), έχει συμβολή στο δευτερογενή τομέα αξίας 500 εκατ. ευρώ, και συμβολή στο ΑΕΠ κατά 100 εκατ. ευρώ.

Τα κύρια αιτήματα του HAPCO & DES προς την πολιτεία

Η πρόεδρος του HAPCO DES επισήμανε πως «ο χώρος οφείλει να υποστηριχθεί και να πλαισιωθεί από εθνική στρατηγική και στοχευμένη προβολή και σύμφωνα με το σχέδιο που έχουμε καταθέσει προς την πολιτεία. Ο κλάδος, έχει τα εξής αιτήματα από την πολιτεία:

• Προβολή: Στοχευμένη προβολή, δημιουργία ειδικής καμπάνιας της συνεδριακής Ελλάδας (Meetings Industry) – Οργανωμένο σχέδιο προβολής σε εθνικό επίπεδο – και σε ό,τι αφορά στις διεθνείς συνεδριακές εκθέσεις, όπου η εικόνα της χώρας μπορεί να είναι πολύ καλύτερη.

• Αναγνώριση: Αναγνώριση και αξιοποίηση του σημαντικού ρόλου της βιομηχανίας συνεδρίων και εκδηλώσεων στην ανάκαμψη και ανάπτυξη της χώρας, αλλά και στη βιώσιμη ανάπτυξη και την μετάδοση γνώσης και τεχνογνωσίας.

• Υποδομές: Ευέλικτο, Βιώσιμο Συνεδριακό Κέντρο το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει διεθνές συνέδριο με χωρητικότητα 6.000 ατόμων και άνω. Ανάπτυξη υποδομών για κοινωνικές εκδηλώσεις και events άνω των 1.500 ατόμων. Ευελιξία στην χρήση των ιστορικών τόπων για events.

• Επιστροφή του ΦΠΑ: Για εκδηλώσεις συνδέσμων και εταιρειών του εξωτερικού, έτσι ώστε να καταστεί ο Συνεδριακός Τουρισμός της Ελλάδας ανταγωνιστικός έναντι των άλλων ευρωπαϊκών πόλεων.

Διαβάστε ακόμη