Ένα ενιαίο πιστοποιητικό γίνονται από τα τέλη Σεπτεμβρίου φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα. Τα δύο απαραίτητα έγγραφα για τις συναλλαγές των φορολογουμένων θα γίνουν ένα ενιαίο πιστοποιητικό, το οποίο θα εκδίδεται σε χρόνο-εξπρές μέσω της ψηφιακής πύλης στο gov.gr. Θα είναι έγκυρο για κάθε προβλεπόμενη χρήση, ενώ θα γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από φορείς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Όπως τονίζουν πηγές της φορολογικής διοίκησης, το ενιαίο πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας έρχεται να βάλει τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών και των επιχειρήσεων που χρειάζονται φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα για τις συναλλαγές τους.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι πολίτες από τον Σεπτέμβριο θα υποβάλλουν την αίτησή τους στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα. Μετά την υποβολή της αίτησης θα ακολουθεί αυτόματος έλεγχος των στοιχείων που υποβλήθηκαν και κατόπιν –εφόσον πληρούνται όλα τα κριτήρια– θα εκδίδεται το πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας, με τους ίδιους όρους που ισχύουν σήμερα στην έκδοση της φορολογικής και της ασφαλιστικής ενημερότητας.
Τι αλλάζει
1. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα δύναται να αιτηθεί, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ), την έκδοση ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας. Το πιστοποιητικό περιλαμβάνει τα στοιχεία του αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας και του αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας και εκδίδεται σε ψηφιακή μορφή.
2. Το πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας θεωρείται έγκυρο για κάθε νόμιμη χρήση και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και από φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, τα δικαστήρια όλων των βαθμών και τις εισαγγελίες όλης της χώρας, όταν είναι κατά νόμον υποχρεωτική η προσκόμιση των ανωτέρω αποδεικτικών ενημερότητας.
3. Για την έκδοση του πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας η πλατφόρμα αντλεί μέσω διαλειτουργικότητας τα αναγκαία δεδομένα από το πληροφοριακό σύστημα φορολογικού μητρώου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και το πληροφοριακό σύστημα του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Οι απαιτούμενες διαλειτουργικότητες διασφαλίζονται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η παραγωγική λειτουργία της πλατφόρμας αναμένεται να ξεκινήσει στις 30 Σεπτεμβρίου 2024.
Σημειώνεται ότι εντός του μηνός θα γίνουν ταχύτερες και ευκολότερες οι διαδικασίες για τους φορολογουμένους που θέλουν να μεταβιβάσουν ακίνητα ή να εισπράξουν χρήματα, αλλά δεν μπορούν να λάβουν φορολογική ενημερότητα καθώς έχουν ληξιπρόθεσμα και αρρύθμιστα χρέη στην εφορία. Πλέον η βεβαίωση οφειλής που απαιτείται για την ολοκλήρωση των συναλλαγών θα εκδίδεται ψηφιακά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ. Η νέα αυτοματοποίηση της διαδικασίας αφορά πάνω από 300.000 συναλλαγές τον χρόνο διευκολύνοντας τους φορολογουμένους, καθώς σήμερα εξετάζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες δεκάδες δικαιολογητικά, ενώ την ίδια στιγμή το Δημόσιο θα εισπράττει χρέη για τα οποία είτε υπήρχε καθυστέρηση είτε ακυρωνόταν η διαδικασία από τα νομικά τμήματα των εφοριών.