Στην κορυφή της πτώσης έκλεισαν την Πέμπτη οι ενεργειακές μετοχές που ανήκουν στη μεγάλη κεφαλαιοποίηση του ελληνικού χρηματιστηρίου, ενώ κάποιες εξ αυτών, όπως ΔΕΗ και Mytilineos έκλεισαν σε χαμηλά δύο μηνών, με τη Motor Oil να κλείνει σε χαμηλά 4μήνου.

Ο νέος «πόλεμος» δασμών μεταξύ Ευρώπης και Κίνας, αλλά και η αλλαγή της πράσινης ατζέντας που νομοτελειακά θα έρθει στην Ευρώπη μετά το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών που έφερε στο προσκήνιο ακροδεξιές και αντισυστημικές «φωνές», αλλάζουν τα δεδομένα για τη λεγόμενη πράσινη ανάπτυξη.

Έτσι κι αλλιώς, εδώ και πολύ καιρό το… δόγμα της πράσινης μεταστροφής βρίσκεται υπό αμφισβήτηση και παρουσιάζει ισχυρούς τριγμούς, ενώ δεν είναι τυχαίες οι παρεμβάσεις κορυφαίων επιχειρηματικών όπως ο Ευάγγελος Μυτιληναίος που έχει κατηγορήσει πολλάκις την ηγεσία των Βρυξελλών για πολιτικές που υπονομεύουν την ευρωπαϊκή βιομηχανία και «σκοτώνουν» την παραγωγική δύναμη της ηπείρου.

Αυτό που έχει επισημάνει εν ολίγοις ο κ. Μυτιληναίος είναι ότι δεν μπορεί να πιέζονται οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες να εφαρμόζουν τα υψηλότερα στάνταρ στα θέματα ρύπων και απανθρακοποίησης την ώρα που έχουν να ανταγωνιστούν βιομηχανίες (ίδιων τομέων) από την Κίνα, την Ινδία και αλλού που δεν υποχρεώνονταν να τηρούν κανέναν παρόμοιο κανόνα.

Στην πρόσφατη (Τρίτη 4 Ιουνίου) γενική συνέλευση της εταιρείας όπου άλλαξε και το όνομα της Mytilineos σε Metlen, o κ. Μυτιληναίος ήταν λάβρος κατά της Εσθονής επιτρόπου ενέργειας, που χωρίς γνώση του αντικειμένου και προερχόμενη από μια χώρα (μεγέθους όσο η Πάτρα όπως χαρακτηριστικά τόνισε) που δεν έχει παράδοση στη βιομηχανία, οριοθετεί τις τύχες και το μέλλον ολόκληρης της βιομηχανίας της Γερμανίας!

Ο πόλεμος στην Ουκρανία που ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2022 ήρθε να φέρει τους πρώτους τριγμούς στην πράσινη «επανάσταση», καθώς εν μέσωτεράστιων αναταραχών και προ του κινδύνου να μείνουν από ενέργεια βιομηχανίες, οικονομίες και ολόκληρες χώρες, επανέφερε με ταχύτατο τρόπο την επιστροφή στο λιγνίτη, ακυρώνοντας όλα τα δόγματα, τα ομόλογα και τις… ρήτρες αειφορίας που έως τότε πρωταγωνιστούσαν στο ενεργειακό και επενδυτικό τοπίο.

Δεν είναι τυχαίο ότι ολόκληροι ενεργειακοί κολοσσοί, που είχαν ιδιωτικοποιηθεί παλαιότερα κρατικοποιήθηκαν, καθώς στην εξίσωση πλέον δεν υπερίσχυσαν τα κριτήρια πράσινης ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος, αλλά κριτήρια περιφρούρησης της βιωσιμότητας των κοινωνιών, των επιχειρήσεων, του κοινωνικού, πολιτικού και οικονομικού modus operandi.

Η Γαλλία, που πάντα χαράσσει τις (νέες) γραμμές και οριοθετεί τις εξελίξεις και το status quo σε πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό και εσχάτως και οικονομικό επίπεδο πρώτη κρατικοποίησε τη μεγάλη επιχείρηση ηλεκτρισμού Electricite de France SA (EDF), εν μέσω πρωτοφανούς ενεργειακής κρίσης. Στόχος ήταν να ελέγξει καλύτερα την κατάσταση και να βρει διέξοδο αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης.

Επενδύσεις αναστέλλονται

Την ίδια ώρα, τεράστιες επενδύσεις αναστέλλονται, όπως η απόφαση της Volkswagen προ μηνών που εγκατέλειψε σχέδιο 2 δισ. ευρώ για την κατασκευή νέου εργοστασίου ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επιλέγοντας αντ’ αυτού να κατασκευάσει το μοντέλο Trinity στο υφιστάμενο εργοστάσιό της στο Τσβικάου, ενώ δεκάδες είναι οι παρόμοιες περιπτώσεις ματαιώσεων, έστω και μικρότερου βεληνεκούς.

Η κυβέρνηση του Ην. Βασιλείου μετέθεσε κατά πέντε χρόνια την απόφασή της να βάλει τέλος στη διάθεση νέων αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Από το 2030 που είχε τεθεί το πρώτο όριο, πήγε για το 2035.

Σε επενδυτικό επίπεδο, τα ομόλογα με δείκτες αειφορίας και όλα τα σχετικά «πράσινα» προϊόντα έχουν δεχτεί πλήγμα, έχουν μειωθεί κατακόρυφα, καθώς πλέον οι επενδυτές δεν βάζουν νέα κεφάλαια προς αυτή την κατεύθυνση. Σε αυτό το πλαίσιο, οι Βρετανοί επενδυτές αποσύρουν τα χρήματά τους από τα «υπεύθυνα» (responsible funds) funds που εστιάζουν στα κριτήρια ESG (Environmental, Social, Governance), καθώς το περιβάλλον υψηλών επιτοκίων και η καθυστέρηση της νομισματικής χαλάρωσης, αλλάζουν τα δεδομένα στον κλάδο.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία που επικαλούνται οι Financial Times, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο υπάρχουν εκροές δισ. λιρών από τέτοια προϊόντα, καθώς οι επενδυτές στρέφουν αλλού τα κεφάλαιά τους.

Επίσης, σύμφωνα με ανάλυση της Allianz,η πράσινη ανάπτυξη στην Ευρώπη πλέον βρίσκεται στο σημείο μηδέν, ενώ σημειώνει πως δεν υπάρχει επαρκής προετοιμασία και υλοποίηση στις υποδομές και προειδοποιεί για απώλεια κονδυλίων έως και 600 δισ. τα προσεχή χρόνια.

Στην έκθεσή της η Allianz τονίζει πως η παγκόσμια μετάβαση σε ένα καθαρό μηδενικών ρύπων μέλλον, εξαρτάται από την ανάπτυξη της Περιβαλλοντικής Τεχνολογίας. Σε κάθε άλλη περίπτωση οι στόχοι της Ευρώπης για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030 δεν θα επιτευχθούν, και η Ευρώπη δεν θα μπορεί να αποκτήσει ενεργειακή αυτονομία. Υπό το πρίσμα αυτό, αν η Ευρώπη δεν προβεί σε σοβαρά και ουσιαστικά έργα υποδομής θα χαθούν προβλεπόμενα οφέλη αξίας 600 δισ. ευρώ.

Συμπέρασμα

Σε κάθε περίπτωση, η προστασία του περιβάλλοντος είναι – και πρέπει να είναι – το πρώτιστο ζητούμενο στη λειτουργία των οικονομιών, των επιχειρήσεων, των κρατών και των κοινωνιών.

Πιθανότατα, η ανθρωπότητα, να έχει χάσει το τραίνο. Πιθανότατα, να μην προλαβαίνει.

Από εκεί και πέρα, κάθε βίαιη μεταστροφή, που λειτουργεί με επιδοτήσεις, δεν είναι εκ των πραγμάτων βιώσιμη.

Η γη, η φύση, το… Σύμπαν, θα τα φέρει, νομοτελειακά σε ισορροπία, όταν έρθει η ώρα. Με ή χωρίς τον άνθρωπο…

Διαβάστε ακόμη