Ένα νέο σύστημα πρόσβασης των οχημάτων στις βοηθητικές οδούς μπροστά στους χώρους αναχωρήσεων και αφίξεων δημιουργήθηκε στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας και θα τεθεί σε ισχύ στις 7 Ιουνίου. Στόχος, να δίνεται η δυνατότητα σύντομης στάθμευσης στους οδηγούς που θέλουν να αποχαιρετήσουν ή να υποδεχτούν ταξιδιώτες χωρίς να δημιουργείται κυκλοφοριακό κομφούζιο και συνωστισμός. Προς τούτο επιστρατεύονται μπάρες αλλά και τσουχτερά πρόστιμα για όσους υπερβαίνουν τον μέγιστο χρόνο δωρεάν παραμονής.

Στις εν λόγω οδικές προσβάσεις εγκαταστάθηκαν σημεία ελεγχόμενης πρόσβασης με μπάρες, από τα οποία θα διέρχονται υποχρεωτικά όλα τα οχήματα που κινούνται προς τις αναχωρήσεις και τις αφίξεις.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Αεροδρομίου, «ήδη από το 2019 δημιουργήθηκε μπροστά στο Κτίριο του Κύριου Αεροσταθμού το δυσάρεστο φαινόμενο του συνωστισμού λόγω της μη τήρησης των κανονισμών από αυτοκίνητα που παρέμεναν για μεγάλο διάστημα στους χώρους που προορίζονται αποκλειστικά για αποβίβαση/επιβίβαση ταξιδιωτών». Έτσι, «η εγκατάσταση σημείων ελεγχόμενης πρόσβασης έγινε για να αποφεύγεται η συμφόρηση και η παράνομη στάθμευση που δημιουργούσε μια πολύ δυσάρεστη εμπειρία στους συγκεκριμένους χώρους. Λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια όλων των χρηστών για την αρνητική εικόνα, οι περιοχές των Αναχωρήσεων και Αφίξεων διαμορφώθηκαν έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα σε όλους να έχουν 10 λεπτά δωρεάν παραμονής για να αποχαιρετίσουν ή να καλωσορίσουν τους ταξιδιώτες τους με άνεση και ασφάλεια, όπως στα περισσότερα ευρωπαϊκά και διεθνή αεροδρόμια.»

Η διαδικασία και η χρέωση

Πλέον, οι οδηγοί θα έχουν στη διάθεσή τους 10 λεπτά παραμονής και έως 2 διελεύσεις την ημέρα στα οδικά σημεία επιβίβασης και αποβίβασης ταξιδιωτών, στις Αφίξεις και στις Αναχωρήσεις αντίστοιχα, για να παραλάβουν και να αποβιβάσουν τους ταξιδιώτες. Σύμφωνα με μελέτες, ο χρόνος αυτός θεωρείται επαρκής και είναι αντίστοιχος με το χρόνο που διατίθεται σε πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Μετά τα 10 λεπτά, για την επιπλέον παραμονή των οχημάτων, θα υπάρχει χρέωση.

Η διαδικασία έχει ως εξής:

  • Το όχημα σταματά μπροστά στη μπάρα
  • Η κάμερα διαβάζει την μπροστινή πινακίδα του αυτοκινήτου ενώ παράλληλα ο οδηγός πατά το κουμπί έκδοσης εισιτηρίου και παραλαμβάνει το εισιτήριο
  • Η μπάρα ανοίγει και ο οδηγός εισέρχεται στο χώρο ελεγχόμενης πρόσβασης
  • Ο οδηγός σταθμεύει σε ειδικά διαμορφωμένες θέσεις ολιγόλεπτης παραμονής, στην δεξιά ή στην αριστερή πλευρά του δρόμου και έχει 10 λεπτά δωρεάν στάση για να αποχαιρετίσει ή να καλωσορίσει ταξιδιώτες
  • Στη συνέχεια ο οδηγός κατευθύνεται στην έξοδο και σταματά στις μπάρες
  • Σκανάρει το εισιτήριο στο μηχάνημα και εφόσον η παραμονή είναι έως και 10’, η μπάρα θα ανοίξει και ο οδηγός θα φύγει χωρίς χρέωση
  • Σε περίπτωση που η παραμονή στο χώρο ελεγχόμενης πρόσβασης ξεπερνά τα 10 λεπτά, θα υπάρχει χρέωση
  • Για επιπλέον 10 λεπτά (μετά το πρώτο δεκάλεπτο και ως τα 20 λεπτά) η χρέωση θα είναι 5 ευρώ
  • Μετά τα 20 λεπτά, η χρέωση θα είναι 1 ευρώ/λεπτό
  • Η πληρωμή γίνεται στο μηχάνημα με μετρητά ή κάρτα
  • Η μέγιστη διάρκεια παραμονής στο χώρο δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 60 λεπτά
  • Για τα οχήματα που θα ξεπεράσουν τη 1 ώρα παραμονής, προβλέπεται η απομάκρυνσή τους από το χώρο με γερανό

Σημειώνεται ότι στους συγκεκριμένους χώρους ισχύει ο Κ.Ο.Κ. και σύμφωνα με τη νομοθεσία, σε περίπτωση που ο οδηγός δεν πληρώσει για την υπέρβαση της παραμονής στο χώρο, θα λαμβάνει ειδοποίηση για πληρωμή του ποσού από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ).

Ο στόχος

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «στόχος της νέας διαδικασίας δεν είναι η χρέωση και η επιβάρυνση των χρηστών – αντίθετα, η απλή διαδικασία αποσκοπεί στη γρήγορη προσαρμογή των οδηγών σε μια πιο λειτουργική και δίκαιη για όλους χρήση των χώρων.

»Η σωστή οδική συμπεριφορά και η ασφάλεια είναι τα βασικά συστατικά της λογικής των παρεμβάσεων και, σε αυτό το πλαίσιο, ποσά που ενδεχομένως θα προέλθουν από μη συμμόρφωση των οδηγών και υπέρβαση του χρόνου, θα διατεθούν από τον ΔΑΑ για το σχεδιασμό, την υποστήριξη και την υλοποίηση προγραμμάτων του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς».

»Εξετάζοντας και αξιολογώντας τη διεθνή εμπειρία, η αντιμετώπιση κυκλοφοριακών ζητημάτων με ανάλογα συστήματα αποτελεί διαδεδομένη και επιτυχημένη πρακτική στα περισσότερα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, που πέτυχαν πολύ υψηλά ποσοστά συμμόρφωσης των οδηγών σε σύντομο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα την αποσυμφόρηση των χώρων διέλευσης των οχημάτων.»

Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ότι θα υπάρξουν ειδικές προβλέψεις για τους ταξιδιώτες με μειωμένη κινητικότητα και αυξημένες ανάγκες, ενώ τονίζεται ότι η παροχή δωρεάν χρόνου παραμονής στους χώρους στάθμευσης Μικρής Διάρκειας 1 & 2 για 20 λεπτά, θα εξακολουθήσει να ισχύει για όλους.

Διαβάστε περισσότερα