Καθώς πλησιάζουν οι γιορτές του Πάσχα, οι υψηλότερες τιμές του κακάο σημαίνουν ότι οι αγοραστές πληρώνουν πολύ περισσότερα για τα σοκολατένια αυγά και τα λαγουδάκια τους. Αλλά αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου.
Οι υψηλότερες τιμές στα καταστήματα αντικατοπτρίζουν τώρα τις αυξήσεις στο κακάο το 2023. Έκτοτε, το ράλι έχει μπει σε υπερβολική ταχύτητα και το κακάο έχει ήδη υπερδιπλασιάσει την τιμή του φέτος, καθιστώντας το το πιο καυτό εμπόρευμα στον κόσμο.
Μόλις τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, η χονδρική πώληση των κόκκων στη Νέα Υόρκη έχει κάνει άλμα πάνω από 47%, ξεπερνώντας τα 8.900 δολάρια τον τόνο – ένα επίπεδο που κάποτε φαινόταν αδιανόητο, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Αυτό σημαίνει ακόμη υψηλότερες τιμές για τα νοικοκυριά, καθώς οι κινήσεις αυτές μεταφέρονται στους λιανοπωλητές. Αλλά ήδη, οι Βρετανοί αγοραστές πληρώνουν περισσότερα για τη σοκολάτα και μερικές φορές παίρνουν λιγότερα για τα χρήματά τους, αυτό που είναι γνωστό ως “συρρίκνωση”. Στη Βραζιλία, όπου το Πάσχα είναι μια σημαντική γιορτή, οι τιμές των σοκολατένιων αυγών έγιναν πρόσφατα διαδικτυακό μιμίδιο όταν ορισμένα καταστήματα διαφήμισαν ότι οι άνθρωποι μπορούσαν να τα αγοράσουν με δάνεια και δόσεις πληρωμής.
Η αύξηση ρεκόρ οφείλεται στην απογοητευτική συγκομιδή στα βαριά χαρτιά του κακάο της Δυτικής Αφρικής, την Ακτή Ελεφαντοστού και τη Γκάνα, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας παραγωγής.
Ο κλάδος αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από μικροκαλλιεργητές οι οποίοι αντιμετώπισαν την κληρονομιά των χαμηλών αποδόσεων, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολο να επενδύσουν στα κτήματά τους ή να αντέξουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα.
«Το πραγματικό κόστος της σοκολάτας δεν έχει γίνει αντιληπτό από τους καταναλωτές εδώ και πολύ καιρό», δήλωσε η Emily Stone, ιδρύτρια του ειδικού εμπόρου κακάο Uncommon Cacao. «Οι συνεχείς χαμηλές τιμές για τους παραγωγούς και η κλιματική αλλαγή οδηγούν την αγορά σε αυτά τα ύψη. Τώρα, αυτό αποτελεί σοκ για κάποιους, αλλά αυτό ήταν προβλέψιμο».
Η αύξηση των τιμών είναι επίσης μια υπενθύμιση ότι, ενώ τα γενικά ποσοστά πληθωρισμού μειώνονται σε όλο τον κόσμο, οι αυξήσεις σε μεμονωμένα εμπορεύματα μπορούν ακόμη να πιέσουν τους καταναλωτές. Η σοκολάτα μπορεί να θεωρείται περισσότερο πολυτέλεια παρά ανάγκη, αλλά μάρκες όπως η Kit Kat και η Snickers αποτελούν συχνά τακτικό μέρος του εβδομαδιαίου καλαθιού αγορών.
Οι καταναλωτές μπορεί ακόμη και να είναι πιο ευαίσθητοι σε τέτοιες αυξήσεις τιμών μετά από όσα έχουν περάσει τα τελευταία χρόνια. Οι αναμνήσεις από την έξαρση του πληθωρισμού μετά την πανδημία – και τη ζημιά που προκάλεσε στα οικονομικά των νοικοκυριών – είναι ακόμη πολύ νωπές.
«Είναι πολύ ακριβά», είπε η σχολική σύμβουλος Isabel Cristina Brandão καθώς έπαιρνε τρία μικρά αυγά ιδιωτικής ετικέτας από ένα ζαχαροπλαστείο στο Σάο Πάολο. Θυμάται ότι το καλάθι με τα ψώνια της ήταν γεμάτο πριν από μερικά χρόνια. «Τώρα πληρώνουμε περισσότερα, για πολύ λιγότερα».
Στις ΗΠΑ, η μέση τιμή μονάδας των σοκολατένιων αυγών αυξήθηκε κατά 12% τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με στοιχεία του ερευνητή NIQ. Το κόστος ορισμένων δημοφιλών πασχαλινών αυγών στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει εκτοξευθεί έως και 50%, σύμφωνα με την ομάδα καταναλωτών Which?
Αυτές οι αλλαγές αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό μέρος του κολοσσιαίου ράλι του κακάο, καθώς τα βασικά συστατικά που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή των πασχαλινών λιχουδιών πιθανότατα αγοράστηκαν το τέταρτο τρίμηνο του 2023 ή νωρίτερα.
Τα είδη ζαχαροπλαστικής είναι μεταξύ των κατηγοριών στις οποίες οι Αμερικανοί καταναλωτές παρατηρούν περισσότερο τη συρρίκνωση, σύμφωνα με έρευνα της YouGov αυτόν τον μήνα. Τα νοικοκυριά ήδη περικόπτουν τις λιχουδιές. 44% δηλώνουν ότι αγοράζουν σοκολάτα ή γλυκά λιγότερο συχνά λόγω του πληθωρισμού, σύμφωνα με την Εθνική Ένωση Ζαχαροπλαστών των ΗΠΑ
Και δεν υπάρχει ανακούφιση στον ορίζοντα, δεδομένου ότι αυτό που φαίνεται να είναι ένα ασταμάτητο ράλι, με τις ελλείψεις στην παραγωγή να αναμένεται να συνεχιστούν και την επόμενη σεζόν. Περισσότερος πόνος βρίσκεται μπροστά μας, όταν το κακάο που έχει κρατηθεί στις τρέχουσες ουρανοκατέβατες τιμές θα χρησιμοποιηθεί για τις επερχόμενες γιορτές, όπως οι Απόκριες και τα Χριστούγεννα.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η ελβετική εταιρεία παραγωγής σοκολάτας Lindt & Sprüngli δήλωσε ότι θα πρέπει να αυξήσει τις τιμές φέτος και το επόμενο έτος λόγω του άλματος στο κόστος των πρώτων υλών.
Σύμφωνα με το Bloomberg, ενώ ορισμένες εταιρείες μπορεί να έχουν φθηνά αποθέματα για να καλύψουν την παραγωγή για τους επόμενους έξι μήνες, θα επιλέξουν σταδιακές αυξήσεις τιμών αντί να σοκάρουν τους πελάτες με απότομες αυξήσεις, δήλωσε η Judy Ganes, πρόεδρος της J Ganes Consulting.
«Αν προωθήσετε μια αύξηση των τιμών τώρα, τότε μπορείτε να διατηρήσετε τις λειτουργίες και να μην χρειαστεί να κάνετε ένα σύντομο άλμα», είπε.
Άλλοι κορυφαίοι κατασκευαστές σοκολάτας έχουν επίσης αυξήσει τις τιμές και αφήνουν την πόρτα ανοιχτή για περισσότερες. Η Mondelez International Inc. Chief Financial Officer Luca Zaramella τον Φεβρουάριο σηματοδότησε ότι οι αυξήσεις είναι πιθανές, ενώ η Hershey Co. Chief Executive Officer Michele Buck δήλωσε ότι η εταιρεία παραμένει “δεσμευμένη στην τιμολόγηση για την κάλυψη του πληθωρισμού”.
Η Nestle SA δήλωσε ότι ενώ έχει απορροφήσει κάποια υψηλότερα κόστη μέσω της αποτελεσματικότητας, μπορεί να χρειαστεί να προβεί σε «υπεύθυνες προσαρμογές στην τιμολόγηση στο μέλλον, δεδομένων των επίμονα υψηλών τιμών κακάο».