«Ουδέτερα, ίσως και μη αποτελεσματικά» ως προς την πρόληψη και διαχείριση φυσικών καταστροφών, είναι από μόνα τους τα διαθέσιμα τεχνολογικά εργαλεία, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, τα δίκτυα 5G, οι εφαρμογές γεωεντοπισμού, τα συστήματα έγκαιρης ειδοποίησης ή έξυπνης διαχείρισης ή και τα drones. Για να αποδώσουν καρπούς, χρειάζεται να υπάρχει ένα επιχειρησιακό σχέδιο, ώστε να βοηθηθούν πραγματικά όσοι λαμβάνουν τις αποφάσεις, είτε μιλάμε για την Πυροσβεστική και τις ένοπλες δυνάμεις είτε για άλλα σώματα και για τις πολιτικές ηγεσίες που εμπλέκονται στη διαχείριση των φυσικών καταστροφών.

Την πεποίθηση αυτή εξέφρασε σήμερα, μιλώντας στο συνέδριο του Economist στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ, ο CEO της θυγατρικής της Nova, «Nova ICT», Αλέξανδρος Μπρέγιαννης, ο οποίος ξεκαθάρισε: «Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός είναι το υπόβαθρο για να γίνει οτιδήποτε γύρω από την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών. Αυτός θα προσδιορίσει πλήρως τις τεχνολογίες που θα χρησιμοποιήσουμε κάθε φορά -όχι το ανάποδο».

Πάντως, κατά τον κ.Μπρέγιαννη, αυτό που πιθανότατα θα κάνει τη διαφορά τα επόμενα χρόνια στον χώρο της πρόληψης και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη, υπό την προϋπόθεση ότι θα τροφοδοτείται από τα «σωστά», ουσιαστικά δεδομένα. Σε διαφορετική περίπτωση, εξήγησε, αν δεν υπάρχουν τα σωστά δεδομένα, η χρήση αλγορίθμων μπορεί να οδηγήσει σε αστοχίες, όπως false alarms (λανθασμένους συναγερμούς, που θα κινητοποιούσαν ασκόπως τον μηχανισμό).

«Έχοντας όμως τα δίκτυα 5G και αποκτώντας τη δυνατότητα να παρέχουμε στην Τεχνητή Νοημοσύνη ουσιαστικά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, θα έχουμε και τη δυνατότητα να παρεμβαίνουμε πολύ πιο στοχευμένα» είπε, επισημαίνοντας ότι τέτοια εργαλεία, που θα λαμβάνουν πολύ γρήγορα δεδομένα σε πραγματικά χρόνο, μπορούν να διευκολύνουν σημαντικά τη σωστή λήψη αποφάσεων -διαφορετικά «θα βασιζόμαστε απλά στην εμπειρία μας και σε γνώση που χρονολογείται από 30 χρόνια πίσω».

Τρία παραδείγματα για τη χρήση της τεχνολογίας στην πράξη

Ήδη, η Nova ICT εφαρμόζει τεχνολογικά εργαλεία για επικοινωνία και για πρόληψη πλημμυρικών φαινομένων και πυρκαγιών, μεταξύ άλλων στη Θεσσαλονίκη, στο Μαρούσι Αττικής και σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ).

Στη Θεσσαλονίκη εφαρμόζεται πιλοτική δράση, η οποία αφορά τη δημιουργία έξυπνου επιχειρησιακού κέντρου, ώστε όσοι επιχειρούν σε επίπεδο δημοτικής αρχής, είτε εθελοντές είτε ομάδες πολιτικής προστασίας, να έχουν απρόσκοπτη επικοινωνία μεταξύ τους μέσω των δικτύων πέμπτης γενιάς (5G), σε περίπτωση έκτακτων περιστατικών. «Είναι πολύ σημαντικό οι πυροσβέστες και όσοι εμπλέκονται στην πολιτική προστασία, να έχουν εργαλεία επικοινωνίας. Ζήσαμε το πρόβλημα στο Μάτι, όπου δεν υπήρχαν ούτε τα στοιχειώδη, ουτε σύστημα επικοινωνίας, για να ενημερωθούν αυτοί που έπρεπε να είναι στην πρώτη γραμμή, οι “first responders”» είπε ο κ.Μπέργιαννης.

Στον Υμηττό, ένα βουνό με σημαντικό δασικό κομμάτι, που περιβάλλει σχεδόν 12 δήμους της Αττικής, άρχισε η ανάπτυξη, σε συνεργασία με  τη Nova ICT, καινοτόμων τεχνολογιών early warning (έγκαιρης προειδοποίησης) για την πρόληψη δασικών πυρκαγιών. «Έχουμε φτιάξει επιχειρησιακό κέντρο που συγκεντρώνει δεδομένα από αισθητήρες, περιβαλλοντικούς σταθμούς ή και drones, και ταυτόχρονα χρησιμοποιούμε  ραντάρ υψηλής ανάλυσης και ευκρίνειας, που μπορούν να ανιχνεύσουν καπνό ακόμα και από απόσταση 10 χιλιομέτρων. Όλα αυτά με στόχο να προβλέψουν πώς θα εξελιχθεί μια φωτιά και να δώσουν μοντέλα διαχείρισης της έκτακτης κατάστασης (…) Από εδώ και πέρα πρέπει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να συμβάλλει σε αυτόν τομέα, δεν μπορούμε να περιμένουμε τα πάντα από ένα κεντρικό κράτος, μια κεντρική υπηρεσία, που δεν έχει γνώση των ιδιαιτεροτήτων σε τοπικό επίπεδο και των παραμέτρων που το χαρακτηρίζουν» υπογράμμισε.

Στον δήμο Αμαρουσίου, τέλος, «όπου -όπως και σε πολλούς άλλους δήμους της Ελλάδας- αντιμετωπίζονται πολλές φορές, ιδιαίτερα σε κάποιες γειτονιές, πλημμυρικά φαινόμενα, γιατί υπάρχουν αγωγοί ομβρίων, που πολλές φορές δεν είναι επαρκείς για την παροχέτευση του υδάτινου όγκου όταν υπάρχουν έντονες βροχοπτώσεις, εκεί σε συνεργασία με την τεχνική υπηρεσία, τοποθετήθηκαν αισθητήρες σε επιλεγμένα σημεία των αγωγών, που μετρούν τη ροή και τη στάθμη του νερού». Τα δεδομένα αυτά παρέχονται, όπως εξήγησε, σε πραγματικό χρόνο μέσω του δικτύου της Nova και αξιοποιούνται μέσω cloud και Τεχνητης Νοημοσύνης, ώστε μεταξύ άλλων να δημιουργηθούν αλγόριθμοι πρόβλεψης πλημμυρικών φαινομένων.

Διαβάστε ακόμη: