Περισσότερα από 1.000 πλοία που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) θα είναι σε λειτουργία έως το 2027, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry, υπογραμμίζοντας την άνοδο της ζήτησης ως καυσίμου που μπορεί να συμβάλει στην απανθρακοποίηση σε μια μεγάλη μεταβατική περίοδο. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, καθυστερεί η ανάπτυξη των υποδομών (bunkering), όπως δεξαμενές αποθήκευσης και μονάδες εφοδιασμού που απαιτούνται για να τροφοδοτούνται τα πλοία με καύσιμο LNG.
Σήμερα υπάρχουν 523 πλοία που λειτουργούν με καύσιμο LNG (εξαιρουμένων των πλοίων που μεταφέρουν LNG), τα οποία αντιστοιχούν στο 0,5% του παγκόσμιου στόλου. Άλλα 560 πλοία με καύσιμο LNG είναι υπό παραγγελία, τα οποία αποτελούν το 57% των υπό παραγγελία πλοίων που δύνανται να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.
Ο οίκος Drewry αναμένει ότι έως το τέλος του 2027 θα έχουν τεθεί σε λειτουργία πάνω από 1.000 πλοία που θα λειτουργούν με καύσιμο LNG. Αν και ο τομέας επηρεάστηκε από τις αυξήσεις των τιμών του LNG από τα τέλη του 2021, οι οποίες κλιμακώθηκαν περαιτέρω το 2022, λόγω του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας, η πτώση των τιμών που ακολούθησε το 2023 και οι προβλέψεις για χαμηλές τιμές έως το 2028-2030 αναμένεται να ενισχύσουν τη ζήτηση για νέες μονάδες εφοδιασμού.
Η αυξανόμενη ζήτηση θα καλυφθεί από έναν σημαντικό στόλο πλοίων με καύσιμο LNG, ο οποίος θα καταστεί αξιόπλοος έως το 2028, τονίζει ο Drewry, ο οποίος υπολογίζει ότι η δυνητική ζήτηση καυσίμου LNG θα μπορούσε να κάνει άλμα 30 εκατ. τόνων έως το 2028, σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο. Ήδη η παγκόσμια ζήτηση LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου βρίσκεται σε έντονα ανοδική πορεία και είναι έτοιμη να ξεπεράσει τους 6 εκατομμύρια τόνους το 2024 από εκτιμώμενους 2,4 εκατ. τόνους το 2023. Αυτή η άνοδος οφείλεται στην αυξανόμενη ανάπτυξη του στόλου που λειτουργεί με καύσιμο LNG σε συνδυασμό με την πτώση των τιμών του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Μείωση εκπομπών
Το LNG θεωρείται το καθαρότερο διαθέσιμο ορυκτό καύσιμο, καθώς προσφέρει σημαντική μείωση των αερίων εκπομπών CO2, κατά 20%-30% όταν χρησιμοποιείται ως ναυτιλιακό καύσιμο σε σύγκριση με το μαζούτ (VLSFO), και είναι επίσης οικονομικά αποδοτικό. Το LNG ως ορυκτό καύσιμο παράγει εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οι οποίες όμως είναι 40% λιγότερες από τις εκπομπές του άνθρακα και 30% λιγότερες από αυτές του πετρελαίου. Επιπλέον, η διαθεσιμότητα του συμβατικού καυσίμου LSFO είναι περιορισμένη, γεγονός που αναμένεται να επιδεινωθεί με τη μείωση της δυναμικότητας διύλισης τα επόμενα χρόνια, ενώ η πράσινη μεθανόλη και η αμμωνία, τα νέα εναλλακτικά καύσιμα, παραμένουν πολύ ακριβότερα από το LNG και με υποδομές διαθεσιμότητας επίσης πολύ λιγότερο ανεπτυγμένες. Μακροπρόθεσμα το LNG θα αντιμετωπίσει σκληρό ανταγωνισμό από άλλα εναλλακτικά καύσιμα στον τομέα της ναυτιλίας, αλλά το κόστος παραγωγής, η διαθεσιμότητα και η απαιτούμενη τεχνολογία αυτών των καυσίμων ενδέχεται να περιορίσουν τη χρήση τους, καθιστώντας το LNG απαραίτητο.
Νέο έργο
Το κενό πάντως στις μονάδες εφοδιασμού αναμένεται να καλυφθεί ως έναν βαθμό από το νέο έργο Marsa LNG του Ομάν. Η γεωγραφική θέση του έργου είναι κατάλληλη, καθώς μπορεί να εφοδιάζει όλα τα πλοία που διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ, τα οποία εξυπηρετούν το 30% της θαλάσσιας μεταφοράς αργού πετρελαίου, το 25% του υγροποιημένου φυσικού αερίου και το 40% του υγραερίου. Επίσης στην Ευρώπη η Avenir LNG, μια βρετανική εταιρεία, έδωσε παραγγελία για δύο πλοία δεξαμενισμού LNG 20.000 κυβικών μέτρων στην κινεζική Nantong CIMC. Τα πλοία θα παραδοθούν το 4ο τρίμηνο του 2026 και το 1ο τρίμηνο του 2027, προσφέροντας δυνατότητα για φόρτωση και εκφόρτωση LNG και bioLNG σε μια ποικιλία πλοίων και τερματικών σταθμών.
Διαβάστε ακόμη:
- Αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες ακινήτων σε 12 δήμους της χώρας
- Μητσοτάκης: Με ψηφιακό στίγμα η εβδομαδιαία ανασκόπηση – Τι αλλάζει σε Παιδεία, Υγεία, Εθνική Άμυνα
- Ο Νετανιάχου απορρίπτει το τελεσίγραφο του Γκαντζ – Τι απαντά ο πρώην υπουργός Άμυνας
- Ο Σωκράτης Παπασταθόπουλος κρεμάει τα ποδοσφαιρικά του παπούτσια στην Ισπανία