Η Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης ανακοίνωσε την επιβολή διοικητικών προστίμων συνολικού ύψους 670.000 ευρώ στην doValue Greece Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (A.E.Δ.Α.Δ.Π.). Η απόφαση αυτή ελήφθη σε εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 2251/94 περί προστασίας του καταναλωτή και του νόμου 3758/2009, που σχετίζεται με την προστασία των δανειοληπτών από καταχρηστικές πρακτικές στις τραπεζικές και δανειακές συναλλαγές.
Η επιβολή των προστίμων προέκυψε κατόπιν εξέτασης πληθώρας καταγγελιών από καταναλωτές και δανειολήπτες.
Η doValue Greece κατηγορήθηκε για πολυάριθμες και συστηματικές καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση αιτημάτων των οφειλετών, καθώς και για άλλες παραλείψεις που κρίθηκαν αντίθετες με την καταναλωτική νομοθεσία.
Λεπτομέρειες των παραβάσεων
Οι παραβάσεις που διαπιστώθηκαν κατά την εξέταση των καταγγελιών περιλαμβάνουν κυρίως την πολύμηνη καθυστέρηση της εταιρείας να ανταποκριθεί σε βασικά αιτήματα των δανειοληπτών. Συγκεκριμένα, η doValue Greece δεν παρείχε έγκαιρα δοσολογίες αποπληρωμής δανείων, πληροφορίες για τα υπόλοιπα οφειλών, καθώς και αντίγραφα των δανειακών συμβάσεων και κινήσεων λογαριασμών. Επιπλέον, σημειώθηκαν καθυστερήσεις στην επικαιροποίηση των καταβολών και αρνήσεις για την αποστολή κινήσεων λογαριασμών στους δανειολήπτες, παρά τα σχετικά αιτήματα.
Ειδικά επισημάνθηκε η καθυστέρηση της doValue Greece να αναρτήσει εγκαίρως τις οφειλές των δανειοληπτών στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, που προβλέπεται από το νόμο 4738/2020. Αυτή η αδράνεια είχε ως αποτέλεσμα την παρακώλυση της διαδικασίας ρύθμισης των οφειλών των δανειοληπτών και καθυστέρησε τη δυνατότητα ένταξής τους στο συγκεκριμένο πλαίσιο.
Ακόμη, η εταιρεία απέτυχε να ανταποκριθεί σε υποχρεώσεις που απορρέουν από το νόμο 4605/2019, ο οποίος ρυθμίζει την παροχή συνεισφοράς του Δημοσίου προς τους δανειολήπτες για την εξυπηρέτηση των δανειακών τους υποχρεώσεων. Η καθυστέρηση αυτή εμπόδισε τη χορήγηση της συνεισφοράς στους δικαιούχους.
Ακατάλληλες πρακτικές και όχληση δανειοληπτών
Ανάμεσα στις πιο σοβαρές καταγγελίες ήταν και η εσφαλμένη ενημέρωση δανειοληπτών από την εταιρεία για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών, ακόμα και σε περιπτώσεις όπου οι οφειλέτες είχαν καταβάλλει εγκαίρως τις δόσεις τους ή είχαν υπαχθεί σε καθεστώς δικαστικής ρύθμισης με βάση το νόμο 3869/2010, γνωστό ως νόμος Κατσέλη. Η συμπεριφορά αυτή της εταιρείας κρίνεται ως ιδιαίτερα επιβαρυντική για τους καταναλωτές, καθώς όχι μόνο προκαλούσε άγχος στους δανειολήπτες, αλλά και τους εμπόδιζε να προχωρήσουν σε περαιτέρω ρυθμίσεις των οφειλών τους.
Επιπλέον, η doValue Greece κατηγορήθηκε για επαναλαμβανόμενες οχλήσεις σε δανειολήπτες για υποτιθέμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές, παρόλο που οι τελευταίοι είχαν ενημερώσει προφορικά την εταιρεία και είχαν προσκομίσει αποδεικτικά στοιχεία για την ορθότητα των καταβολών τους. Αυτές οι πρακτικές κρίθηκαν από τις αρμόδιες αρχές ως καταχρηστικές και παραπλανητικές, οδηγώντας στην επιβολή των υψηλών προστίμων.
Μέτρα για την προστασία των καταναλωτών
Η επιβολή των προστίμων στην doValue Greece έρχεται ως ένα σημαντικό μήνυμα προς τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων ότι οι καταχρηστικές πρακτικές δεν θα γίνονται ανεκτές. Η προστασία των καταναλωτών και ειδικά των δανειοληπτών αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο καλεί τους πολίτες να αναφέρουν οποιαδήποτε παράβαση της καταναλωτικής νομοθεσίας.
Οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται για τα δικαιώματά τους και να υποβάλουν καταγγελίες για πιθανές παραβιάσεις μέσω της γραμμής επικοινωνίας 1520 ή στην ειδική πλατφόρμα καταγγελιών στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://kataggelies.mindev.gov.gr/.
Το πρόστιμο αυτό αναδεικνύει την αποφασιστικότητα της Πολιτείας να πατάξει τις καταχρηστικές πρακτικές στον τομέα των δανείων και των πιστώσεων, προστατεύοντας με αυτόν τον τρόπο χιλιάδες δανειολήπτες από τυχόν άδικες οικονομικές συνέπειες.