Με έντονες επενδύσεις τα πρώτα δύο χρόνια, μεταφορά τεχνογνωσίας από τις ώριμες αγορές της Νιγηρίας και της Αιγύπτου και εφαρμογή ενός δοκιμασμένου εμπορικού “playbook”, η Coca-Cola HBC ετοιμάζει το πλάνο ανάπτυξης του νέου της πυλώνα στην Αφρική, μετά τη συμφωνία εξαγοράς της Coca-Cola Beverages Africa (CCBA) ύψους 2,6 δισ δολ.
Όπως προκύπτει από την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές, η διοίκηση δίνει προτεραιότητα στη δημιουργία των θεμελίων ανάπτυξης, με ενίσχυση του δικτύου διανομής, επενδύσεις σε ψυγεία, παραγωγικές υποδομές και ψηφιακά εργαλεία, και όχι σε βραχυπρόθεσμες συνέργειες κόστους.
«Θα επενδύσουμε μπροστά από την καμπύλη, σε CapEx και OpEx, ώστε να στηρίξουμε την ανάπτυξη», ανέφερε ο οικονομικός διευθυντής κ. Αναστάσιος Σταμούλης, προσθέτοντας ότι «πρόκειται για ένα μακροπρόθεσμο στοίχημα που βασίζεται στην ανάπτυξη εσόδων και όχι σε περικοπές».
Η εμπειρία των δύο αγορών στις οποίες ήδη δραστηριοποιείται η Coca Cola HBC θεωρείται οδηγός για το πώς θα «χτιστεί» η ανάπτυξη στο νέο οικοσύστημα των 14 χωρών της CCBA.
«Η εμπειρία που αποκτήσαμε στη Νιγηρία και την Αίγυπτο μάς έδωσε βαθιά γνώση για το πώς “παίζεις για να κερδίσεις” σε δυναμικά περιβάλλοντα. Στην Αίγυπτο, όπου ολοκληρώσαμε την ενσωμάτωση της εταιρείας που αποκτήσαμε το 2022, πετύχαμε ισχυρά μερίδια αγοράς και μεγάλη άνοδο πωλήσεων μέσα σε τρία χρόνια», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου κ. Zoran Bogdanovic.
Η στρατηγική βασίζεται στη μεταφορά τεχνογνωσίας, στη δημιουργία τοπικών ικανοτήτων και στη χρήση εργαλείων όπως το Revenue Growth Management (RGM), η βελτιστοποίηση του route to market και τα data-driven insights για την αγορά και τον καταναλωτή.
«Στη Νιγηρία εφαρμόσαμε RGM με ισορροπία ανάμεσα σε προσιτές προσφορές, όπως τα επαναγεμιζόμενα γυάλινα μπουκάλια, και σε premium επιλογές. Χρησιμοποιούμε εργαλεία δεδομένων και ψηφιακά κανάλια, ακόμη και chatbot μέσω WhatsApp, ώστε να καλύπτουμε το 100% της αγοράς με omnichannel προσέγγιση», είπε χαρακτηριστικά.
Η CCBA δραστηριοποιείται σε 14 χώρες, με τη Νότια Αφρική να αντιπροσωπεύει το 60% του όγκου, ενώ οι υπόλοιπες —όπως η Αιθιοπία, η Κένυα και η Τανζανία— διαθέτουν νεανικούς πληθυσμούς (60% κάτω των 30 ετών) και χαμηλή κατά κεφαλήν κατανάλωση αναψυκτικών.
«Αυτό είναι το εύφορο έδαφος για να στρατολογήσουμε νέους καταναλωτές με χαρτοφυλάκιο που να καλύπτει τις ανάγκες προσιτότητας και παράλληλα να προσφέρει premium επιλογές», υπογράμμισε ο κ. Bogdanovic.
Η εταιρεία σχεδιάζει να αναδιαμορφώσει τις κατηγορίες προϊόντων με βάση τα τοπικά δεδομένα, να επενδύσει σε local talent development και να στηρίξει τις αγορές με κοινά προγράμματα κατάρτισης σε συνεργασία με την Coca-Cola Company.
Ρίσκα και προκλήσεις
Παρά τη θετική δυναμική, η διοίκηση αναγνωρίζει τις προκλήσεις που φέρνουν οι νομισματικές διακυμάνσεις και ο πληθωρισμός στις αφρικανικές αγορές.
«Έχουμε μάθει να λειτουργούμε αποτελεσματικά μέσα σε περιβάλλοντα με ισχυρή μεταβλητότητα. Η εμπειρία από τη Νιγηρία και την Αίγυπτο θα εφαρμοστεί αυτούσια και στα νέα markets», σημείωσε ο κ. Σταμούλης.
Παράλληλα, το κόστος κεφαλαίου θεωρείται πλήρως ελεγχόμενο, με τη διοίκηση να διαβεβαιώνει ότι η απόδοση επί του επενδεδυμένου κεφαλαίου (ROIC) θα παραμείνει πάνω από το κόστος κεφαλαίου, ακόμη και αν η πρόοδος επιβραδυνθεί προσωρινά.
Όπως επισήμανε ο κ. Bogdanovic, η Αφρική αποτελεί πλέον «τον νέο πυλώνα ανάπτυξης» του ομίλου. «Πρόκειται για μια ήπειρο με πληθυσμό που θα αυξάνεται κατά 2% ετησίως έως το 2050 και με αναμενόμενη άνοδο του ΑΕΠ κατά 4% ετησίως. Αυτή είναι η μεγαλύτερη ευκαιρία για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της Coca-Cola HBC».
Η εταιρεία θα στηρίξει την παρουσία της με secondary listing στο Χρηματιστήριο του Γιοχάνεσμπουργκ μέσα στο 2026, ως ένδειξη μακροχρόνιας δέσμευσης στην ήπειρο.
Η νέα γεωγραφία του ομίλου
Μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς, η Coca-Cola HBC εξετάζει τη δημιουργία ξεχωριστού επιχειρηματικού segment για την Αφρική, κάτι που θα αποτυπώσει και λογιστικά τη στρατηγική βαρύτητα της ηπείρου στο νέο μοντέλο του ομίλου.
Εν τω μεταξύ χθες η διοίκηση του Ομίλου επανέλαβε ότι οι επιδόσεις του 9μήνου κινούνται σύμφωνα με το guidance και επιβεβαίωσε την προσδοκία για υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στο δ’ τρίμηνο. «Το τέταρτο τρίμηνο θα είναι ισχυρότερο από το τρίτο, με ευνοϊκότερη βάση σύγκρισης, μία επιπλέον ημέρα πωλήσεων και τη συμβολή της πλήρους επαναλειτουργίας της Bambi Biscuits», ανέφερε ο κ. Zoran Bogdanovic, επισημαίνοντας ότι ο όμιλος «παραμένει απολύτως εντός στόχων για το 2025».