Ασυγκράτητη είναι πλέον η ακρίβεια, με τους καταναλωτές να το διαπιστώνουν όχι μόνο στους λογαριασμούς του ρεύματος και του φυσικού αερίου, αλλά και στις αποδείξεις των σούπερ μάρκετ.
Ήδη, το μεγάλο κύμα των ανατιμήσεων σε βιομηχανικά προϊόντα (καθαριστικά, καλλυντικά, χαρτικά κ.λπ.) και είδη διατροφής (νωπά και συσκευασμένα) έχει αρχίσει να «χτυπά» τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, ενώ με βάση τους δείκτες των εισαγωγών και των εκροών/εισροών στη γεωργία και την κτηνοτροφία, τα χειρότερα έπονται.
Μάλιστα, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει προϊδεάσει για «μαύρο» χειμώνα, καθώς οι ανατιμήσεις σε ενέργεια και βασικά αγαθά είναι οξύτερες από ό,τι αρχικά είχε εκτιμηθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας «βλέπει» πληθωρισμό άνω του 4% το επόμενο δίμηνο, αν και σημείωσε πως το φαινόμενο θα είναι πιθανότατα παροδικό.
Προσφορές για να μη χαθεί η πελατεία
Την ίδια ώρα, οι διοικήσεις των αλυσίδων στην οργανωμένη λιανική σε συνεργασία με τη βιομηχανία, επιχειρούν να προσφέρουν καθημερινά ευκαιρίες στους πελάτες τους κυρίως για να μην τους χάσουν, αλλά και για να αποφευχθεί η μείωση της κατανάλωσης. Ωστόσο τα στοκ με τις χαμηλότερες τιμές τελειώνουν και οι περισσότεροι έχουν φτάσει στα όρια τους.
Έτσι, παρότι όλοι «παίζουν» με το σύστημα των προσφορών στο σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων, με στόχο να καθυστερήσουν το μεγάλο κύμα της ακρίβειας, που φαίνεται να εξελίσσεται σε τσουνάμι, το κέρδος στον τελικό λογαριασμό για τους καταναλωτές είναι ελάχιστο.
Ένα καλάθι 20 επώνυμων προϊόντων στις 9 Νοεμβρίου κόστιζε 47,60 ευρώ με βάση τις μέσες τιμές που παρουσιάζονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.
Για το ίδιο καλάθι προϊόντων, τέσσερις ημέρες αργότερα, στις 13 Νοεμβρίου, οι καταναλωτές θα έπρεπε να πληρώσουν 47,14 ευρώ, δηλαδή θα είχαν ένα «κέρδος» της τάξης των 46 λεπτών του ευρώ, ή ποσοστιαία μείωση στο 0,7%. Και μάλιστα όταν στις 13 Νοεμβρίου το 75% των προϊόντων του καλαθιού είχαν μειωμένες ή ίδιες τιμές έναντι της 9ης Νοεμβρίου.
Όπως διαπιστώνεται και από τις τιμές της πλατφόρμας e-Καταναλωτής, το ποσοστό των αυξήσεων που περνά σταδιακά στα προϊόντα είναι πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με το αντίστοιχο ποσοστό των μειώσεων λόγω των προωθητικών ενεργειών των αλυσίδων.
Δεν μπορούν να απορροφήσουν τις αυξήσεις
Εξάλλου, παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι οι νέες παραλαβές προϊόντων στα σούπερ μάρκετ συνοδεύονται από αυξήσεις τιμών που δεν είναι δυνατόν να απορροφηθούν.
Οι κατηγορίες προϊόντων στις οποίες οι καταναλωτές αναμένεται άμεσα να δουν ανατιμήσεις είναι τα γαλακτοκομικά, τα τυροκομικά, τα ζυμαρικά, τα αναψυκτικά, τα αρτοσκευάσματα, τα κρέατα, τα καλλυντικά και τα απορρυπαντικά.