Το 2025 αποτέλεσε μια χρονιά ορόσημο για την παγκόσμια αγορά τέχνης και πολυτελών αντικειμένων, σηματοδοτώντας την επιστροφή της δυναμικής, της εμπιστοσύνης και των ιστορικών επιδόσεων. Σε ένα διεθνές περιβάλλον αυξημένων προκλήσεων αλλά και έντονου συλλεκτικού ενδιαφέροντος, ο οίκος Sotheby’s κατέγραψε αποτελέσματα που επιβεβαιώνουν τον καθοριστικό του ρόλο στη διαμόρφωση των τάσεων και των ρεκόρ της αγοράς.

Οι πωλήσεις, οι δημοπρασίες και οι στρατηγικές επεκτάσεις του 2025 δεν αποτυπώνουν απλώς αριθμούς, αλλά μια συνολική μετατόπιση προς έργα κορυφαίας ποιότητας και συλλέκτες με μακροπρόθεσμο όραμα.

Ο οίκος Sotheby’s ολοκλήρωσε το 2025 με ενοποιημένες πωλήσεις που ανήλθαν στα 7 δισεκατομμύρια δολάρια, καταγράφοντας αύξηση 17% σε σύγκριση με το 2024 και επιβεβαιώνοντας την επιστροφή της παγκόσμιας αγοράς τέχνης και πολυτελών αντικειμένων σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης. Οι δημοπρασίες αποτέλεσαν τον βασικό μοχλό ανάπτυξης, με πωλήσεις 5,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αυξημένες κατά 26% σε ετήσια βάση.

Ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η επιτάχυνση στο δεύτερο μισό της χρονιάς, όταν οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 59% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Οι ιδιωτικές πωλήσεις ανήλθαν στα 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια, παρουσιάζοντας οριακή υποχώρηση, χωρίς ωστόσο να επηρεάσουν τη συνολική εικόνα ισχύος.

Στην κατηγορία Global Fine Art, οι πωλήσεις έφτασαν τα 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένες κατά 15%, ενώ ο τομέας των ειδών πολυτελείας σημείωσε άνοδο 22%, αγγίζοντας τα 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια και καταγράφοντας για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά επίπεδα άνω των 2 δισεκατομμυρίων. Παράλληλα, οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες του οίκου κατέγραψαν ιστορικό υψηλό, με χαρτοφυλάκιο που ξεπέρασε τα 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ο Charles F. Stewart, διευθύνων σύμβουλος του οίκου Sotheby’s, δήλωσε ότι «τα αποτελέσματα του 2025 αντικατοπτρίζουν την επιστροφή στην ανάπτυξη και την εξαιρετική εκτέλεση προς όφελος των πελατών μας», προσθέτοντας ότι η δυναμική του δεύτερου εξαμήνου επιβεβαιώνει την ισχυρή εμπιστοσύνη της αγοράς.

Όπως τόνισε, η έναρξη λειτουργίας της νέας παγκόσμιας έδρας στο κτίριο Breuer στη Νέα Υόρκη, η επιτυχία της πρώτης Collectors’ Week στο Abu Dhabi και ο σταθερά αυξανόμενος όγκος ποιοτικών συλλογών δημιουργούν αισιοδοξία για το 2026.

Ο Sotheby’s καταγράφει τις μεγαλύτερες ζημίες της δεκαετίας και αγορά τέχνης βρίσκεται σε ύφεση

450 δημοπρασίες σε 9 χώρες

Κατά τη διάρκεια περισσότερων από 450 δημοπρασιών σε 9 χώρες, ο οίκος κατέγραψε ποσοστό πώλησης 87%, μέσο όρο 4,5 πλειοδοτών ανά lot και συνολικό αποτέλεσμα 161% πάνω από τη χαμηλή εκτίμηση. Σημαντική ήταν και η συμμετοχή νέων συλλεκτών, με το 35% των πλειοδοτών να συμμετέχουν για πρώτη φορά σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s, ενώ οι αγοραστές κάτω των 40 ετών αντιπροσώπευσαν το 17% στην κατηγορία Global Fine Art και το 29% στην κατηγορία Luxury.

Το άνοιγμα της νέας έδρας στο Breuer σηματοδότησε μια νέα εποχή για τον οίκο, με την εναρκτήρια έκθεση να προσελκύει 25.000 επισκέπτες και τις πωλήσεις Fine Art Marquee Week και Luxury Week να καταγράφουν ιστορικά αποτελέσματα. Η επέκταση στη Μέση Ανατολή ενίσχυσε περαιτέρω τη διεθνή παρουσία, με την πρώτη διεθνή δημοπρασία στη Σαουδική Αραβία και την πρώτη Collectors’ Week στο Abu Dhabi να αποφέρουν συνολικές πωλήσεις 133,4 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η περίφημη συλλογή του Leonard A. Lauder

Στον τομέα Global Fine Art, ο οίκος ηγήθηκε σε κατηγορίες όπως Impressionist and Modern Art, Design, Old Masters και Chinese Works of Art. Το 2025 σημαδεύτηκε από την πώληση της συλλογής Leonard A. Lauder ως της πιο πολύτιμης της χρονιάς, για έκτη φορά τα τελευταία 7 χρόνια. Στο Breuer πραγματοποιήθηκαν έξι δημοπρασίες με πλήρη πώληση, συνολικής αξίας 1,17 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ανάμεσά τους και η πώληση του έργου του Gustav Klimt «Bildnis Elisabeth Lederer» έναντι 236,4 εκατομμυρίων δολαρίων, η υψηλότερη τιμή που έχει επιτευχθεί ποτέ στον οίκο.

Η κατηγορία Design σημείωσε αύξηση 65% και κατέγραψε την υψηλότερη τιμή έργου design στην ιστορία των δημοπρασιών, με το «Hippopotame Bar» της Lalanne να πωλείται έναντι 31,4 εκατομμυρίων δολαρίων. Στον τομέα Luxury, οι πωλήσεις ρολογιών σημείωσαν ιστορικό ρεκόρ, με κορυφαία στιγμή την πώληση του Patek Philippe Star Caliber 2000 έναντι 11,9 εκατομμυρίων δολαρίων. Στα κοσμήματα, το αυθεντικό Hermès Birkin της Jane Birkin πουλήθηκε έναντι 10,1 εκατομμυρίων δολαρίων, καθιστώντας το την ακριβότερη τσάντα που έχει δημοπρατηθεί ποτέ.

Το 2025 κατέγραψε μια χρονιά αναφοράς για τον οίκο Sotheby’s, επιβεβαιώνοντας ότι η αγορά υψηλής τέχνης και πολυτελών αντικειμένων παραμένει ισχυρή όταν συνδυάζονται ποιοτικά έργα, διεθνής στρατηγική και εμπιστοσύνη των συλλεκτών.

Τα κορυφαία lots του 2025 και η κυριαρχία του Gustav Klimt

Το 2025 επιβεβαίωσε τη δυναμική της αγοράς τέχνης και συλλεκτικών αντικειμένων, με κορυφαία lots που συνδύασαν ιστορική αξία, καλλιτεχνικό κύρος και εξαιρετικά υψηλές τιμές. Οι δημοπρασίες της χρονιάς ανέδειξαν έργα και αντικείμενα που καθόρισαν τις ισορροπίες της διεθνούς αγοράς.

Στην πρώτη θέση των κορυφαίων lots του 2025 βρέθηκε το έργο του Gustav Klimt «Bildnis Elisabeth Lederer», το οποίο κατέγραψε την υψηλότερη τιμή της χρονιάς με 236,4 εκατομμύρια δολάρια, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική κυριαρχία του καλλιτέχνη στην παγκόσμια αγορά τέχνης.

Τη δεύτερη θέση κατέλαβε επίσης ο Gustav Klimt με το έργο «Blumenwiese», που πουλήθηκε έναντι 86,9 εκατομμυρίων δολαρίων, ενισχύοντας την εντυπωσιακή παρουσία του δημιουργού στη δεκάδα.

Στην τρίτη θέση ακολούθησε ακόμη ένα έργο του Gustav Klimt, το «Waldabhang bei Unterach am Attersee», το οποίο έφτασε τα 70,8 εκατομμύρια δολάρια και επιβεβαίωσε την ισχυρή ζήτηση για τα τοπία του Αυστριακού ζωγράφου.

Αυτό σημαίνει ότι ο Gustav Klimt αντιστοιχεί περίπου στο 5,6% των συνολικών πωλήσεων του οίκου για το 2025, ποσοστό εξαιρετικά υψηλό αν αναλογιστεί κανείς ότι προέρχεται από μόλις τρία έργα. Το στοιχείο αυτό υπογραμμίζει με σαφήνεια τη δεσπόζουσα θέση του καλλιτέχνη στην παγκόσμια αγορά τέχνης και τον καθοριστικό του ρόλο στη διαμόρφωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της χρονιάς.

Την τέταρτη θέση κατέλαβε ο Vincent Van Gogh με το έργο «Piles de romans parisiens et roses dans une verre», που πωλήθηκε για 62,7 εκατομμύρια δολάρια, καταγράφοντας μία ακόμη κορυφαία επίδοση για τον Ολλανδό καλλιτέχνη.

Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Frida Kahlo με το «El sueño», το οποίο έφτασε τα 54,7 εκατομμύρια δολάρια και επιβεβαίωσε τη διαρκή διεθνή απήχηση του έργου της.

Αμέσως μετά, στην έκτη θέση, ακολούθησε το ιστορικό Mercedes Benz W 196 R Stromlinienwagen του 1954 με τίμημα 53,9 εκατομμύρια δολάρια, αναδεικνύοντας τη δυναμική των συλλεκτικών αυτοκινήτων.

Την έβδομη θέση κατέλαβε το έργο του Jean Michel Basquiat «Crowns», το οποίο πουλήθηκε για 48,3 εκατομμύρια δολάρια, διατηρώντας τον καλλιτέχνη ανάμεσα στα πιο εμπορικά ονόματα της σύγχρονης τέχνης.

Στην όγδοη θέση βρέθηκε η Ferrari 250 LM του 1964 με 36,1 εκατομμύρια δολάρια, ένα ακόμη εμβληματικό αυτοκίνητο που προσέλκυσε έντονο ενδιαφέρον.

Την ένατη θέση κατέλαβε το «Sankthansnatt» του Edvard Munch, το οποίο έφτασε τα 35,1 εκατομμύρια δολάρια, επιβεβαιώνοντας τη σταθερή αξία του Νορβηγού ζωγράφου.

Τη δεκάδα ολοκλήρωσε η καλλιγραφία του Rao Jie, η οποία πωλήθηκε για 32,2 εκατομμύρια δολάρια και ανέδειξε τη δυναμική της ασιατικής τέχνης στις κορυφαίες διεθνείς δημοπρασίες.

Η σύνθεση αυτής της δεκάδας αποτυπώνει με σαφήνεια τις προτιμήσεις των συλλεκτών και τη συνεχιζόμενη κυριαρχία μεγάλων ονομάτων της τέχνης, αλλά και εμβληματικών αντικειμένων, σε μια αγορά που εξακολουθεί να κινείται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.

Διαβάστε ακόμη: