Ολο και μεγαλύτερης επιφάνειας είναι τα νέα συγκροτήματα logistics που σχεδιάζονται και αναπτύσσονται αυτή την περίοδο στη Δυτική Αττική και σε άλλα σημεία της χώρας, καθώς οι χρήστες, αλλά και οι επενδυτές, έχουν αρχίσει να προσαρμόζονται στις σύγχρονες ανάγκες. Κατά τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου έχουν ανακοινωθεί νέα έργα logistics άνω των 40.000-50.000 τ.μ., τη στιγμή που κατά την πρώτη φάση της ανάπτυξης της αγοράς αυτής, την περίοδο 2019-2022, κυριαρχούσαν μικρότερες εγκαταστάσεις, περίπου 15.000-25.000 τ.μ.
Για παράδειγμα, όπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, η Trade Estates ΑΕΕΑΠ του ομίλου Φουρλή αναπτύσσει αυτή την περίοδο δύο πολύ μεγάλα συγκροτήματα 50.000 τ.μ. το καθένα, που θα στεγάσουν τον όμιλο ΙΚΕΑ και την αλυσίδα «Κωτσόβολος» στις περιοχές του Ασπροπύργου και της Ελευσίνας. Μάλιστα, το ακίνητο που θα μισθώσει η ΙΚΕΑ θα καλύψει τις ανάγκες του σουηδικού ομίλου, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και συνολικά της ευρύτερης περιοχής. Το συνολικό ύψος των δύο αυτών επενδύσεων υπολογίζεται σε 85 εκατ. ευρώ.
Αντιστοίχως, η Prodea δρομολογεί ένα από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα άνω των 100.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο. Πρόκειται για έργο άνω των 60 εκατ. ευρώ, που προβλέπεται ότι θα ξεκινήσει να υλοποιείται κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025. Με τη σειρά της, η Trastor έχει εντάξει στο χαρτοφυλάκιό της ένα από τα μεγαλύτερα ακίνητα logistics, επιφανείας 75.000 τ.μ., επίσης στον Ασπρόπυργο. Για το ακίνητο αυτό υφίσταται ήδη προσύμφωνο μίσθωσης από τον όμιλο «Σκλαβενίτη».
«Ωριμες και αναπτυγμένες αγορές logistics με απόθεμα αρκετές φορές υψηλότερο από το δικό μας, όπως αυτή της Ρουμανίας, έχουν στραφεί ήδη από καιρό σε κτίρια μεγάλων επιφανειών, άνω των 40.000 τ.μ., που έχουν φτάσει να αποτελούν τουλάχιστον το 1/3 του συνολικού αποθέματος. Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό υπολογίζεται ότι είναι χαμηλότερο του 14%», αναφέρει στην «Κ» ο Δημήτρης Παπούλης, διευθύνων σύμβουλος της Trade Estates. Κατά τον ίδιο, αυτό οφείλεται στο ότι τα ακίνητα που δημιουργήθηκαν τις τελευταίες δύο δεκαετίες στην ελληνική αγορά είχαν διαφορετική προσέγγιση και φιλοσοφία, διότι παράγοντες όπως το μεταφορικό κόστος (π.χ. τιμές καυσίμων) ή οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος ήταν πολύ χαμηλότερα σε σχέση με σήμερα. Ετσι, μεγάλες αλυσίδες επέλεξαν ένα διαφορετικό μοντέλο ανάπτυξης logistics, που θα λειτουργούν ως κόμβοι και θα βρίσκονται σε διάφορες περιοχές της χώρας, ώστε να εξυπηρετούν και αντίστοιχες γεωγραφικές ζώνες. Διαφορετική ήταν και η προσέγγιση της διανομής των προϊόντων από τις αποθήκες στα καταστήματα, καθώς γίνονται αποστολές πολλαπλών φορτηγών στο ίδιο κατάστημα – π.χ. άλλο για νωπά προϊόντα, άλλο για ξερά, άλλο για συσκευασμένα κ.λπ.
Ολα τα παραπάνω έχουν πάψει να ισχύουν σήμερα, καθώς στόχος είναι να ελαχιστοποιηθούν τα δρομολόγια και να φεύγει μια αποστολή από έναν χώρο αποθήκευσης. Σύμφωνα με τον κ. Παπούλη, «για να γίνει αυτό πρέπει όλα να βρίσκονται κάτω από την ίδια στέγη. Αυτό ισχύει και με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Μέχρι πρότινος υπήρχε μια αποθήκη αποκλειστικά για να εξυπηρετεί το ηλεκτρονικό κατάστημα μιας αλυσίδας. Αρα έπρεπε να τηρείται και ξεχωριστό απόθεμα. Σήμερα επιδιώκεται και αυτό το τμήμα να συστεγάζεται με τα υπόλοιπα, ώστε να γίνεται καλύτερη διαχείριση του αποθέματος.
«Βλέπουμε ότι πλέον οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες μάς ζητούν κτίρια μεγάλων επιφανειών, π.χ. 60.000 τ.μ. Από αυτά, περίπου τα μισά θέλουν να είναι για ψυχόμενα προϊόντα (εφόσον πρόκειται για αλυσίδα σούπερ μάρκετ), άλλα 20.000 τ.μ. να αφορούν ράφια αποθήκευσης κι άλλα 5.000 τ.μ. για να γίνονται οι παρασκευές και προετοιμασίες των έτοιμων γευμάτων κι άλλων φρέσκων τροφίμων».
Παράλληλα, σύμφωνα με τον Θανάση Καραγιάννη, επικεφαλής Επενδύσεων και Χαρτοφυλακίου της Prodea Investments, «η τάση των μεγάλων επιφανειών logistics οφείλεται σε μια σειρά παραγόντων. Κατ’ αρχάς, βλέπουν ότι οι ζητήσεις από τους μισθωτές αφορούν όλο και πιο μεγάλους χώρους, διότι με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνονται και σημαντικές οικονομίες κλίμακας, καθώς μειώνεται το λειτουργικό κόστος ανά τ.μ., καθώς περιορίζονται τα κόστη διαχείρισης, αλλά και το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας. Παράλληλα, επιτυγχάνεται και καλύτερη εργονομία και διαχείριση των αποθεμάτων τους. Βλέπουμε μάλιστα ότι πλέον δεν είναι μόνον οι αλυσίδες λιανικής που επιθυμούν πιο μεγάλους χώρους, αλλά και οι εταιρείες 3PL, που παρέχουν υπηρεσίες logistics σε τρίτους».
Διαβάστε ακόμη:
- Η αληθινή ιστορία της μεγάλης κυρίας Τζάκι Κένεντι Ωνάση
- Αλλάζουν οι 10 μεγαλύτερες σιδηροδρομικές σήραγγες της Ελλάδας – Το έργο που ενισχύει την ασφάλεια
- Όλγα Κεφαλογιάννη – Μίνως Μάτσας: Οι αλληλοκατηγορίες για τρίτο πρόσωπο και σωματική κακοποίηση
- Καιρός: Συνεχίζονται οι θυελλώδεις βοριάδες – Η πρόγνωση για το Σαββατοκύριακο