Με έσοδα 360 εκατ. ευρώ από τον κλάδο των κατασκευών και λειτουργική κερδοφορία σε επίπεδο ομίλου άνω των 65 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι έκλεισε το 2022 για την ΑΒΑΞ, ενώ η διοίκηση του ομίλου αναμένει πως ο αντίστοιχος τζίρος της φετινής χρονιάς θα διαμορφωθεί στα περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Έχοντας προχωρήσει την προηγούμενη χρονιά στην πώληση μη βασικών περιουσιακών στοιχείων, με την μεταβίβαση του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ στη ΔΕΗ Ανανεώσιμες και την αποεπένδυση από την Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, η διοίκηση της ΑΒΑΞ επικεντρώνεται πλέον στην μείωση του δανεισμού και την ενίσχυση της ρευστότητας.
Μιλώντας χθες σε δημοσιογραφική ενημέρωση ο πρόεδρος της ΑΒΑΞ, Χρήστος Ιωάννου, σημείωσε πως προχωρά ο όμιλος ενισχύεται κεφαλαιακά, κλείνοντας την πόρτα σε σενάρια εξαγορών και συγχωνεύσεων ή αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.
Στις κατασκευές το ανεκτέλεστο υπόλοιπο βρίσκονται στα 2,2 δισ. ευρώ, ενώ ο όμιλος συμμετέχει σε διαγωνισμούς για έργα υποδομών, συνολικού ύψους 5,4 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μερίδιο αντιστοιχεί στα σιδηροδρομικά έργα που έχει προκηρύξει η ΕΡΓΟΣΕ με ανταγωνιστικό διάλογο, ενώ περιλαμβάνονται ακόμη οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα.
Στο «στόχαστρο» βρίσκεται και η επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό προς Ίλιον με τον διεθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, Κωσνταντίνο Μιτζάλη να σημειώνει χαρακτηριστικά πως «έχουμε αποδείξει ότι ξέρουμε να κάνουμε έργα μετρό». Σημειώνεται πως ο όμιλος κατασκευάζει την Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ενώ την προηγούμενη χρονιά παρέδωσε τους τρεις τελευταίους σταθμούς της επέκτασης της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά.
Ειδικότερα, όσον αφορά στο εμβληματικό έργο της Γραμμής 4, όπως σημείωσε ο κ. Μιτζάλης, ο πρώτος από τους δύο ολοκαίνουργιους μετροπόντικες που θα σκάψουν τα τούνελ ήδη συναρμολογείται και θα ξεκινήσει την πορεία του από την Κατεχάκη προς τον Ευαγγελισμό μέσα στον Μάρτιο.
Το στοίχημα των παραχωρήσεων
Στο πεδίο των παραχωρήσεων, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο έργο του ΒΟΑΚ και τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού. Η αποτίμηση του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ της ΑΒΑΞ ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ, την τρέχουσα περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη τον υπολειπόμενο χρόνο και τον χαρακτήρα κάθε σύμβασης, ενώ παρά τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης της Αττικής Οδού στα τέλη του 2024 η αξία του διατηρείται μακροπρόθεσμα.
Η διοίκηση του ομίλου εκτιμά πως η σταδιακή μεταφορά των συμμετοχών στη θυγατρική ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις, μαζί με τον συνδεδεμένο δανεισμό, θα κάνει πιο ξεκάθαρη τη δομή και την αξία του χαρτοφυλακίου, δίνοντας μεγαλύτερη ευελιξία στη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων. Ο Όμιλος έχει περάσει τη φάση της προεπιλογής σε διαγωνισμούς για έργα ΣΔΙΤ ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Ο κ. Μιτζάλης υπογράμμισε ακόμη πως ο όμιλος διεκδικεί και ενεργειακά έργα, σημειώνοντας την παράδοση εντός του 2022 του του IGB. Με δεδομένη την εξειδίκευση της εταιρίας στον κλάδο, θεωρεί πως έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει με αξιώσεις στις δημοπρατήσεις διεθνών έργων αγωγών φυσικού αερίου και σχετικών υποδομών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Παράλληλα σχεδιάζει τη συνέχιση της συμμετοχής του σε διαγωνισμούς επέκτασης των τοπικών δικτύων διανομής αερίου, ώστε να διατηρήσει τη θέση της στη σχετική αγορά.
Τι έγινε με τα νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος
Απαντώντας σε ερώτηση για τον διαγωνισμό των τριών νοσοκομείων του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος που όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα «απέβη ουσιαστικά άκαρπος κι ως εκ τούτου ακυρώνεται», ο κ. Μιτζάλης επαναβεβαίωσε το ενδιαφέρον της ΑΒΑΞ για το έργο, η οποία όπως είπε παραμένει στη διάθεση του Ιδρύματος για οποιαδήποτε επεξήγηση.
Τα συμμετέχοντα σχήματα έχουν αποστείλει επιστολές προς το Ίδρυμα αιτιολογώντας τις προσφορές τους, δεδομένου ότι η εξέλιξη αποδόθηκε στο ύψος των οικονομικών προσφορών. «Εμείς βλέπουμε τα πραγματικά δεδομένα της αγοράς σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις και προδιαγραφές του έργου, και υπολογίζοντας ένα εύλογο κέρδος, διαμορφώνουμε την προσφορά μας», ανέφερε ο κ. Μιτζάλης.