Τέσσερα μέλη του πληρώματος του Blue Horizon βρίσκονται αντιμέτωπα με βαρύτατες κατηγορίες για την ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο του 36χρονου Αντώνη Καργιώτη.

Ο Αντώνης πνίγηκε στα νερά του λιμανιού του Πειραιά, έχοντας ριχθεί στη θάλασσα από τους ανθρώπους που θα έπρεπε να τον κρατήσουν ασφαλή, από εκείνους που έχουν εκπαιδευτεί να διασώζουν ανθρώπους που πέφτουν στη θάλασσα.

Εκείνοι, όμως, όχι μόνο προχώρησαν σε εγκληματικές ενέργειες, αλλά δεν δίστασαν να γυρίσουν την πλάτη την ώρα την ώρα που ο 36χρονος χανόταν μέσα στη δίνη που προκαλούσαν οι προπέλες του πλοίου· «Φεύγουμε».

«Άνθρωπος στη θάλασσα»

Οι έμπειροι καπετάνιοι που μιλούν τα τελευταία 24ωρα στα μέσα ενημέρωσης εξηγούν ότι δεν πετάς έξω από το πλοίο -πολύ περισσότερο στη θάλασσα- άνθρωπο, ακόμη κι αν τον αναζητά η αστυνομία, ακόμη κι αν δεν έχει εισιτήριο -που στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Αντώνης είχε.

Άλλωστε, όπως όλοι όσοι ταξιδεύουν με καράβια γνωρίζουν, η δυνατότητα να τακτοποιηθεί ενδεχόμενη εκρεμότητα του ναύλου μέσα στο πλοίο είναι κοινή πρακτική.

Ο Αντώνης δεν προκάλεσε ζήτημα ασφάλειας στο πλοίο· το Blue Horizon απέπλεε χωρίς να έχει ανεβάσει τον καταπέλτη, παρά τα όσα προβλέπουν οι κανονισμοί.

Οι καπετάνιοι λένε, ακόμη, ότι όταν ένας άνθρωπος έχει πατήσει πάνω στον καταπέλτη του σκάφους, θεωρείται ότι έχει επιβιβαστεί.

Κι όταν ένας άνθρωπος βρεθεί στη θάλασσα, το πλήρωμα σπεύδει να τον διασώσει.

Η ναυτοσύνη ορίζει ότι ο πρώτος που θα το αντιληφθεί, φωνάζει: «Άνθρωπος στη θάλασσα» και δεν τον αφήνει ούτε στιγμή από τα μάτια του, δείχνοντας πάντα με το χέρι προς την κατεύθυνση του ανθρώπου που κινδυνεύει.

Η ναυτοσύνη ορίζει ότι η κραυγή «άνθρωπος στη θάλασσα» υποχρεώνει ολόκληρη την κοινότητα ενός καραβιού να επιστρατεύσει όλες τις δυνάμεις για να σώσει αυτόν που κινδυνεύει.

Οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν για τον «άνθρωπο στη θάλασσα»

Η περίπτωση ανθρώπου στη θάλασσα (man overboard/MOB) αποτελεί μια έκτακτη κατάσταση που απαιτεί μια σειρά άμεσων ενεργειών, όπως προβλέπουν οι κανονισμοί:

Μετά την κραυγή «ανθρωπος στη θάλασσα» και την υπόδειξη πού βρίσκεται αυτός, πρέπει να ριχθεί στη θάλασσα το πλησιέστερο κυκλικό σωσίβιο που υπάρχει.

Ο αξιωματικός πρέπει να επισημάνει το στίγμα του ανθρώπου που έπεσε στη θάλασσα πατώντας αμέσως το κουμπί MOB του δορυφορικού συστήματος στο GPS ή/και στο ECDIS.

Εν συνεχεία, να θέσει το πηδάλιο όλο προς την πλευρά όπου έπεσε ο άνθρωπος και ταυτόχρονα να ελευθερώσει ένα κυκλικό σωσίβιο, το οποίο είναι εφοδιασμένο με φως που ενεργοποιείται μόλις πέσει στο νερό.

Ο πλοίαρχος να ειδοποιηθεί πάραυτα και να σημανθεί το σήμα γενικού συναγερμού.

Ετοιμάζεται και κατεβαίνει λέμβος διάσωσης για την περισυλλογή του ανθρώπου.

Παράλληλα, προβλέπονται είδη χειρισμού του πλοίου προκειμένο να μειωθεί ο κίνδυνος για τον άνθρωπο που βρίσκεται στη θάλασσα.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες από το βιβλίο «Ναυτική Τέχνη» του Γ. Φαμηλωνίδη (εκδ. Ίδρυμα Ευγενίδου), αναφέρονται οι εξής «στροφές»:

  • Στροφή Ουίλιαμσον: Αποσκοπεί στη μείωση του κινδύνου να μην εντοπιστεί ο άνθρωπος στη θάλασσα. Χρησιμοποιείται τη νύχτα ή σε περιορισμένη ορατότητα, γιατί εξασφαλίζει την επιστροφή του πλοίου όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο αρχικό ίχνος όπου έπεσε ο άνθρωπος.
  • Στροφή Άντερσον: Η συντομότερη μέθοδος περισυλλογής του ανθρώπου που έπεσε στη θάλασσα, κατάλληλη για πλοία με μεγάλη ισχύ μηχανών και πολύ καλά χαρακτηριστικά στροφής.
  • Διπλή στροφή: Εκτελείται όταν η ορατότητα είναι καλή. Εξασφαλίζει τελική προσέγγιση στον άνθρωπο με ευθύγραμμη πλεύση, διευκολύνοντας τον χειρισμό και τη διαδικασία περισυλλογής του.

Διαβάστε ακόμη: