Αύξηση 12,1% παρουσίασαν για το πρώτο τρίμηνο του 2021 οι πωλήσεις τεχνολογικών καταναλωτικών αγαθών στην Ελλάδα. Η ανοδική αυτή τάση είναι ενδεικτική των γρήγορων ρυθμών με τους οποίους ανακάμπτει η συγκεκριμένη ελληνική αγορά από την πανδημία, ακολουθώντας το θετικό momentum που επικρατεί σε όλη την Ευρώπη.

Του Γεράσιμου Ζώτου

Μάλιστα, η ελληνική αγορά δείχνει να έχει μια τάση για ακόμη μεγαλύτερη άνοδο, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία των πωλήσεων για τον μήνα Απρίλιο, δεδομένου του ανοίγματος και των φυσικών καταστημάτων.

Η αγορά τεχνολογικών αγαθών, παρά τις πρωτοφανείς συνθήκες που επικράτησαν στην Ελλάδα, την περσινή χρονιά, με τα συνεχή lockdowns, τα κλειστά καταστήματα και την οικονομική αβεβαιότητα, κατάφερε να σταθεί όρθια. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το σύνολο του 2020 η πτώση των πωλήσεων περιορίστηκε στο 1,7% .

Η αξία των πωλήσεων διαμορφώθηκε κατά την περσινή χρονιά, με την κορύφωση της πανδημίας, τα δύο lockdowns και τους περιορισμούς, στα €2,121 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσαν στη δημοσιότητα τα στελέχη της εταιρίας ερευνών GfK στη διάρκεια webinarμε τους πελάτες, από τις αρχές του 2021 η αγορά κινείται έντονα ανοδικά με συγκεκριμένες προϊοντικές κατηγορίες, όπως οι τηλεπικοινωνίες και η πληροφορική να καταγράφουν διψήφια ποσοστά ανάπτυξης.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, που δημοσιοποίησε και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας για το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, οι πωλήσεις στον κλάδο των Τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα αυξήθηκαν ποσοστιαία κατά 25,1%, η αγορά Πληροφορικής διευρύνθηκε κατά 12,8%, τα consumerelectronics (καταναλωτικά ηλεκτρονικά) «έτρεξαν» με 11,1% και οι πωλήσεις μικρών οικιακών συσκευών κατά 13,4%.

Η αισιοδοξία που επικρατεί για την πορεία της συγκεκριμένης αγοράς και φέτος οφείλεται στην τάση που παραμένει κυρίαρχη στην εγχώρια αγορά τεχνολογικών προϊόντων, όπως άλλωστε διαφάνηκε το 2020. Η τάση αυτή είναι οι online πωλήσεις. Το Α’ τρίμηνο του 2021 οι πωλήσεις τεχνολογικών αγαθών προς καταναλωτές μέσα από ψηφιακά κανάλια αυξήθηκαν κατά 90%, σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020.

Τα στελέχη της GfK υποστήριξαν ότι το 2021 οι ευκαιρίες για την αγορά τεχνολογικών προϊόντων στην Ελλάδα θα προκύψουν τόσο από την αναμενόμενη αναβάθμιση του οικιακού εξοπλισμού, που θα κάνουν αρκετά νοικοκυριά, όσο και από εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι η επανεκκίνηση του τουρισμού, η δράση Ψηφιακή Μέριμνα, αλλά και οι μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, όπως το Euro2021.

Παράλληλα, ευκαιρίες περαιτέρω ανάπτυξης υπάρχουν και λόγω της αλλαγής καταναλωτικών συνηθειών και την ενίσχυση της εργασίας από το σπίτι, αλλά και την αύξηση των online αγορών και των πληρωμών μέσω smartphones.

To ζήτημα με τα…chips

Βεβαίως, αυτό που ακόμη δεν μπορεί να μετρηθεί επακριβώς και αποτελεί έναν σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα για την αγορά καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας –και όχι μόνον– είναι το πρόβλημα της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών, των γνωστών δηλαδή chips.

Πριν λίγες ημέρες ο Glenn O’ Donnell, αντιπρόεδρος ερευνητής και διευθυντής στη συμβουλευτική εταιρία Forrester, δήλωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο CNBC ότι η έλλειψη θα μπορούσε να διαρκέσει μέχρι το 2023.

«Επειδή η ζήτηση θα παραμείνει υψηλή και η προσφορά θα παραμείνει περιορισμένη, αναμένουμε ότι αυτή η έλλειψη θα διαρκέσει έως το 2022 και έως το 2023», ανέφερε

Ο O’ Donnell αναμένει ότι η ζήτηση για υπολογιστές, που περιέχουν μερικά από τα πιο προηγμένα τσιπ, θα μειωθεί λίγο το επόμενο έτος.

Ακόμη, τα κέντρα δεδομένων (data centers), τα οποία χρησιμοποιούν μεγάλες ποσότητες διακομιστών (servers) αναμένεται να αγοράσουν περισσότερους υπολογιστές τον επόμενο χρόνο μετά την παύση του «θλιβερού 2020» και συνεπώς να απορροφήσουν μεγάλο μέρος της προσφοράς chips.

«Αν η αναμενόμενη αυτή εξέλιξη συνδυασθεί με την ασταμάτητη τάση όχι μόνο των επιχειρήσεων αλλά και των απλών καταναλωτών να οργανώνουν ψηφιακά την καθημερινότητά τους, μαζί με τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του cloud computing αλλά και τις απαιτήσεις σε harware της “εξόρυξης” κρυπτονομισμάτων, τότε δεν βλέπουμε τίποτα άλλο παρά μόνο μια εποχή κατακόρυφης αύξησης της ζήτησης chips», δήλωσε ο O’ Donell.

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η εκτίμηση του Πάτρικ Άρμστρονγκ, CIO της Plurimi Investment Managers, ο οποίος δήλωσε στο CNBC την περασμένη εβδομάδα ότι πιστεύει ότι η έλλειψη chips θα διαρκέσει περί τους 18 μήνες. «Δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ημιαγωγούς. Είναι και τα τηλέφωνα, τα tablets, είναι και το Διαδίκτυο των πάντων. Υπάρχουν τόσα πολλά προϊόντα τώρα από πολλές περισσότερες μάρκες από ότι υπήρχε στο παρελθόν», είπε. «Και φυσικά είναι όλα ενεργοποιημένα στο Διαδίκτυο».

Τα 2/3 των online καταναλωτών προτιμούν φωτογραφίες πελατών και όχι επαγγελματιών

Οι online πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 28,9%

Πάντως, ασχέτως ποια θα είναι η εξέλιξη στο θέμα της έλλειψης των chips, στη διάρκεια της πανδημικής χρονιάς του 2020, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της GfK, η αγορά Πληροφορικής ήταν πρακτικά αυτή που έβαλε πλάτη στον κλάδο των τεχνολογικών προϊόντων, σώζοντας τις πωλήσεις από μεγαλύτερη πτώση. Οι πωλήσεις στον τομέα της Πληροφορικής στη διάρκεια του 2020 κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 27%.

Όπως ήταν αναμενόμενο, τα δύο lockdowns και τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας επηρέασαν την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων, με αποτέλεσμα κατηγορίες που σχετίζονται με την εργασία από το σπίτι και την τηλεκπαίδευση, να παρουσιάζουν εντυπωσιακά υψηλά ποσοστά αύξησης των πωλήσεων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι καρέκλες γραφείου παρουσίασαν αύξηση κατά 180,5%, ενώ πολύ μεγάλη άνοδο είχαμε σε κατηγορίες, όπως είναι οι webcams(+69,5%), οι φορητοί υπολογιστές (+48,5%), οι εκτυπωτές (+39,8%), τα περιφερειακά υπολογιστών (+34,7%), οι οθόνες υπολογιστών (+31,5%) και τα tablets (+29,3%).

Στο μεταξύ, οριακή πτώση σημειώθηκε στις πωλήσεις ειδών τηλεπικοινωνιών, 0,9%, οι μεγάλες οικιακές συσκευές κινήθηκαν στο -10,4%, τα καταναλωτικά ηλεκτρονικά στο -8,7% και οι μικρές οικιακές συσκευές στο -7,2%.

Το 2020, οι online πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 28,9%, ενώ εκείνες των φυσικών καταστημάτων μειώθηκαν κατά 4,9%. Αξιοσημείωτο είναι πως την περίοδο των δύο lockdowns οι αλυσίδες με φυσικά καταστήματα είχαν μεγαλύτερη αύξηση των online πωλήσεων τους σε σχέση με τις επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά μέσω Internet (36,6% έναντι 28,9%).