Κανένας ίσως δεν μπορούσε να σκεφτεί έναν χρόνο πριν πόσο ραγδαίες θα ήταν οι εξελίξεις στον κλάδο του λιανεμπορίου και ειδικά στον νευραλγικό τομέα των τροφίμων – ποτών. Οι καταναλωτές «έμαθαν» μέσα σε λίγους μόλις μήνες να παραγγέλνουν τα καθημερινά τους ψώνια για το σπίτι μέσω ’Ιντερνετ και όπως εκτιμούν οι ειδικοί της αγοράς η τάση αυτή θα παραμείνει σε μεγάλο ποσοστό.
Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου
Αυτό αποτυπώνεται ξεκάθαρα και από την έκθεση που δημοσίευσε η Convert Group, σύμφωνα με την οποία καταγράφεται εκρηκτική άνοδος της τάξης του 282% στην αξία των ηλεκτρονικών (online) αγορών στο κανάλι του Online Super Market στην Ελλάδα το α’ τρίμηνο του 2021 συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν.
Πιο αναλυτικά, τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο σημειώθηκε άνοδος κατά 402% σε ποτά και αναψυκτικά, 366% σε προϊόντα αρτοποιίας, 344% σε φρέσκα τρόφιμα, 313% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, 271% σε συσκευασμένα τρόφιμα, 248% σε προϊόντα για κατοικίδια, 239% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, 175% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού και 97% σε προϊόντα περιποίησης και τρόφιμα για βρέφη και παιδιά.
Μέσα στο 2020 έκαναν «πρεμιέρα» και νέες πλατφόρμες delivery προϊόντων οι οποίες με ελάχιστη παραγγελία τα €5 έφερναν στην πόρτα του καταναλωτή είδη τροφίμων και πρώτης ανάγκης.
Μάλιστα, η πιο συχνές online παραγγελίες από τα νοικοκυριά μείωσαν κατά €20 τη μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού στα €78,70 με το ΦΠΑ, από €100 με το ΦΠΑ το α’ τρίμηνο του 2020.
Σχεδόν 9 στα 10 ηλεκτρονικά καλάθια εφέτος περιέχουν φρέσκα τρόφιμα, επιβεβαιώνοντας για ακόμη μια φορά πως η τάση του καταναλωτή να εμπιστεύεται το online κανάλι για την ποιότητα της επιλογής των φρέσκων τροφίμων και την ταχύτητα της παράδοσής τους ήρθε για να μείνει στην ελληνική καθημερινότητα.
Μετασχηματίζεται ο κλάδος
Με «φόντο» την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου ραγδαίες είναι οι εξελίξεις και στα φυσικά καταστήματα. Αρκετοί παράγοντες του κλάδου των σούπερ μάρκετ εκτιμούν, μάλιστα, πως το επόμενο διάστημα θα ξαναδούμε νέο κύκλο εξαγορών και συγχωνεύσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη και ισχυροποίηση των δικτύων.
Όπως είπε ο κ. Βασίλης Σταύρου, Brand President, της ΑΒ Βασιλόπουλος, στο 11ο Συνέδριο Σελφ Σερβις – Food Retail Forum, «Ο βαθμός συγκέντρωσης του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα παραμένει σχετικά χαμηλός σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης και ανέρχεται σε 50% με 55%. Την ίδια στιγμή, ο αριθμός καταστημάτων ανά 1.000 κατοίκους είναι μεγάλος. Αυτό αναπόφευκτα μαζί με την επόμενη μέρα της πανδημίας θα κάνει έντονα ανταγωνιστικό το περιβάλλον και θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση των επιχειρήσεων του κλάδου».
Ερωτηθείς σχετικά με το ενδιαφέρον της αλυσίδας να προχωρήσει σε τέτοιου είδους κινήσεις απάντησε ότι «καθένας που είναι μέσα στο top 5 βλέπει, παρακολουθεί και πράττει ανάλογα με τη στρατηγική του και ανάλογα με τις ευκαιρίες». Από την άλλη πλευρά ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, CEO της Metro AEBE, τόνισε «Έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά. Προφανώς μας ενδιαφέρουν οι εξαγορές. Είναι ένας τρόπος γρήγορης ανάπτυξης σε ένα τοπίο το οποίο δεν παρέχει πλέον άπειρες ευκαιρίες οργανικής ανάπτυξης γιατί δεν είναι εύκολο να βρει κανείς σημεία. Άρα, εφόσον το τίμημα μια εξαγοράς είναι λογικό και το δίκτυο είναι βιώσιμο σαφώς και μας ενδιαφέρει». Εστιάζοντας στις δύο τελευταίες προϋποθέσεις ο κ. Παντελιάδης διευκρίνισε ότι «Αυτά τα δύο πράγματα δεν είναι καθόλου αυτονόητα, και ιδιαίτερα το βιώσιμο δίκτυο Δεν είναι εύκολο για μια μεγάλη αλυσίδα να δουλέψει με κερδοφόρο τρόπο καταστήματα πολύ μικρά, τα οποία αντίθετα μπορεί να δουλεύει πολύ αποδοτικά η μικρή αλυσίδα» και συμπλήρωσε «Αυτό είναι ένα εμπόδιο στις εξαγορές πολλών από τις μικρομεσαίες αλυσίδες που υπάρχουν σήμερα στη χώρα και για αυτόν τον λόγο δεν έχουμε δει πολλές εξαγορές το τελευταίο διάστημα από τέτοια μεγέθη αλυσίδων».
Πωλήσεις καλύτερες των αναμενόμενων
Τέλος, ο κ. Γιάννης Μασούτης, Δ/νων Σύμβουλος του ομίλου Δ. Μασούτης Α.Ε., εκτίμησε ότι οι εξαγορές έμειναν πίσω για δύο λόγους. Πρώτον επειδή τους τελευταίους 14 μήνες οι πωλήσεις πήγαν πολύ καλύτερα από τις αναμενόμενες, με αποτέλεσμα για κάποιες επιχειρήσεις οι οποίες ενδεχομένως ήταν υποψήφιες να υπάρξει καθυστέρηση.
Επιπλέον, υπήρξε η δυσκολία της διά ζώσης επαφής των ενδιαφερομένων, λόγω των συνθηκών που επικρατούσαν το προηγούμενο διάστημα.«Από τον Σεπτέμβριο θα αλλάξουν τα πράγματα και πιστεύω ότι θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος επαφών και συζητήσεων στον οποίο θα συμμετέχουμε πολύ ενεργά» ανέφερε ο κ. Μασούτης και συνέχισε «Αγαπάμε αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης. Οι εξαγορές είναι ο τρόπος ανάπτυξης της Μασούτης. Για εμάς είναι πιο εύκολο να γίνει μια εξαγορά από το να γίνει ένα νέο κατάστημα. Είναι το δυνατό μας χαρτί».
Αναφορικά με ενδεχόμενες συνέργειες της αλυσίδας με άλλη μεγαλύτερη επιχείρηση, που δεν θα έχει σχέση μετοχική, η διοίκηση αποκλείει το ενδεχόμενο.
«Δεν το συζητάμε γιατί μας έχει κοστίσει πολύ αυτό το πράγμα. Εμείς έχουμε μια εξωστρέφεια και ο κόσμος μπερδεύεται, βλέποντας τον Μασούτη να επικοινωνεί με όλους και να μιλάει για διάφορα θέματα που αφορούν τον κλάδο, παίρνοντας λάθος μηνύματα. Αυτή τη στιγμή δεν μας ενδιαφέρει συνέργεια με κάποια άλλη επιχείρηση. Οι εξαγορές μάς ενδιαφέρουν. Παρακολουθούμε την αγορά, βάζουμε τις προτεραιότητές μας, στοχοποιούμε, βάζουμε τα όριά μας και αν τα βρούμε προχωράμε» ανέφερε ο κ. Μασούτης.
Συμπλήρωσε, δε, ότι προτεραιότητα της διοίκησης είναι η Μασούτης να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο εκεί που δραστηριοποιείται καθώς επίσης και η δραστηριοποίηση σε περιοχές όπου η αλυσίδα έχει μικρή συμμετοχή, όπως για παράδειγμα είναι η Αττική, στις οποίες επιδιώκει την περαιτέρω ανάπτυξή της.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.