Σύμφωνα με την Έρευνα Εργατικού Δυναμικού της ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό ανεργίας στο σύνολο του 2020 διαμορφώθηκε στο 16,3%, δηλαδή μία ποσοστιαία μονάδα χαμηλότερα σε σχέση με το 2019 (17,3%) και τρεις σε σχέση με το 2018 (19,3%), ενώ ο αριθμός των ανέργων μειώθηκε κατά 7,8%, διαμορφούμενος στους 755,0 χιλ. από τους 818,9 χιλ. το 2019 (63,9 χιλ. λιγότεροι άνεργοι). 

Παράλληλα, την υπό εξέταση περίοδο, τόσο ο αριθμός των απασχολουμένων όσο και του εργατικού δυναμικού, περιορίστηκαν κατά 35,5 χιλ. (ή κατά 0,9%, στους 3.875,5 χιλ. πέρυσι) και 99,5 χιλ. άτομα (ή κατά 2,1%, στους 4.630,5 χιλ. το 2020) αντίστοιχα.

Επομένως, η μείωση της ανεργίας προήλθε αποκλειστικά από τη μείωση του εργατικού δυναμικού. Επισημαίνεται ότι η μείωση της ανεργίας από τη συγκεκριμένη αιτία προήλθε στο γεγονός ότι, σύμφωνα με τον ορισμό της Eurostat για τον άνεργο και τον οικονομικά μη ενεργό πληθυσμό, εάν ένα άτομο που δεν εργάζεται, δεν αναζητά ενεργά εργασία και δεν είναι διαθέσιμο να αναλάβει άμεσα εργασία, δεν κατατάσσεται στους ανέργους αλλά στον οικονομικά μη ενεργό πληθυσμό, συνεπώς εξέρχεται του εργατικού δυναμικού.

Ο τελευταίος, την υπό εξέταση περίοδο αυξήθηκε κατά 1,7% ή κατά 74,9 χιλ. άτομα (από τους 4.373,6 χιλ. στους 4.448,5 χιλ.).

Σύμφωνα με τις επισημάνσεις του ΙΟΒΕ στην τελευταία του έκθεση, συνολικά το 2021, η τάση στην ανεργία θα εξαρτηθεί, όπως και το προηγούμενο έτος, πρωτίστως από την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης εγχωρίως και διεθνώς.

Ο ρόλος του εμβολιασμού

Φέτος, η δυναμική της πανδημίας θα συσχετιστεί κυρίως με την πορεία του εμβολιασμών, την αξιοποίηση των περισσότερων μέσων ανίχνευσης του ιού (self tests) και τις εξελίξεις σχετικά με τις μεταλλάξεις του.

Άλλοι παράγοντες οι οποίοι θα επηρεάσουν το ποσοστό ανεργίας θα είναι ο ρυθμός ανάκαμψης στην Ευρωζώνη, μέσω των εξαγωγών, και η αξιοποίηση της μεγαλύτερης διαθέσιμης ρευστότητας στην οικονομία, από το τραπεζικό σύστημα, λόγω των έκτακτων, «μη συμβατικών» μηχανισμών της ΕΚΤ και της διεύρυνσης των αποταμιεύσεων, αλλά και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης.

Ειδικότερα σε ότι αφορά τις επιδράσεις της πανδημίας, στην πράξη θα εξαρτηθούν από το ρυθμό άρσης των υφιστάμενων περιοριστικών μέτρων και το εάν αυτά θα επανέλθουν.

Εφόσον η άρση τους σε μεγάλο βαθμό συμβεί έως τα μέσα Μάϊου και δεν επιβληθούν εκ νέου το φθινόπωρο, π.χ. χάρη στον εμβολιασμό και τα self tests, όπως υποτίθεται στο βασικό σενάριο μακροοικονομικών εξελίξεων, πολλές από τις επιχειρήσεις στους προαναφερθέντες και άλλους κλάδους θα λειτουργήσουν, υπό υγειονομικούς κανόνες, στο μεγαλύτερο μέρος του 2021.

Όμως, εάν τα μέτρα προστασίας συνεχιστούν στη μεγαλύτερη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου ή/και επανέλθουν το φθινόπωρο, έστω ηπιότερα από ότι στην αρχή του τρέχοντος έτους, π.χ. λόγω self tests (δυσμενές σενάριο εξελίξεων), η ώθηση στην απασχόληση θα είναι μικρότερη.

Επισημαίνεται ότι, για όσες επιχειρήσεις εντάσσονται σε δράση επιστρεπτέας προκαταβολής υφίσταται προστασία των θέσεων εργασίας για ορισμένους μήνες. Π.χ. στην επιστρεπτέα προκαταβολή 5, οι αιτήσεις για την οποία υποβάλλονταν έως τις αρχές του περασμένου Φεβρουαρίου, οι θέσεις εργασίας των δικαιούχων επιχειρήσεων πρέπει να διατηρηθούν έως τις 30 Ιουνίου.

Παρομοίως, στη επιστρεπτέα προκαταβολή 6, οι αιτήσεις για την οποία υποβάλλονταν έως τα τέλη Φεβρουαρίου, οι θέσεις εργασίας πρέπει να διατηρηθούν έως τις 31 Ιουλίου.

Συνεπώς, ακόμα και αν ολοκληρωθούν οι αναστολές λειτουργίας δραστηριοτήτων και οι αναστολές συμβάσεων εργασίας εντός του δεύτερου τριμήνου, ένα σημαντικό μέρος των θέσεων εργασίας θα τελεί για μερικούς μήνες ακόμα σε καθεστώς προστασίας, γεγονός που αποτρέπει πιθανή άμεση ενίσχυση της ανεργίας.

Τι θα τονώσει την απασχόληση

Τονωτικά στην εγχώρια απασχόληση φέτος θα επενεργήσει ο δημόσιος τομέας, τόσο άμεσα, όσο και έμμεσα. Στην πρώτη περίπτωση, αυτό θα επιτευχθεί με το συνεχιζόμενο πρόγραμμα υποστήριξης δημιουργίας 100 χιλ. θέσεων εργασίας, τις προσλήψεις στο σύστημα υγείας και τα προγράμματα απασχόλησης του ΟΑΕΔ.

Ειδικά για τα προγράμματα του ΟΑΕΔ, στις αρχές Απριλίου ανακοινώθηκε η δίμηνη παράταση του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας στους δήμους, το οποίο αφορά 36.500 ωφελούμενους. Ετοιμάζεται νέο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας, οκτάμηνης διάρκειας σε δήμους, περιφέρειες, κέντρα κοινωνικής πρόνοιας περιφερειών, υπηρεσίες υπουργείων και άλλων φορέων, που θα αφορά 25.000 ανέργους.

Στη δεύτερη περίπτωση, θετικές επιδράσεις στην απασχόληση θα προέλθουν από τη συμβολή του δημόσιου τομέα στην κλιμάκωση της επενδυτικής δραστηριότητας, μέσω της αύξησης των ενισχύσεων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και την αξιοποίηση των πόρων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης (NextGenerationEU).

Οι θετικές επιδράσεις του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης θα εξαρτηθούν από την έναρξη της ροής των πόρων του στην ελληνική οικονομία καθώς και το ρυθμό απορρόφησης τους.

Στο βασικό σενάριο μακροοικονομικών εξελίξεων προβλέπεται ότι η εισροή πόρων θα ξεκινήσει το β’ εξάμηνο φέτος και θα επιτευχθεί ή θα προσεγγιστεί ο στόχος του Προϋπολογισμού του 2021 για εισροές ύψους €5,5 δισεκ. εντός του έτους.

Δείτε όλες τις  τελευταίες Ειδήσεις από την  Ελλάδα και τον  Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο  Radar.gr.