Στο επίκεντρο της πρόσφατης συνεδρίασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) βρέθηκε ο συνολικός σχεδιασμός για τα μεγάλα έργα υποδομών στη χώρα — οδικά, σιδηροδρομικά, ενεργειακά και τηλεπικοινωνιακά. Η συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη.
Το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων επανέρχεται σήμερα στο θέμα, παρουσιάζοντας συγκεντρωτικά τον χάρτη των υποδομών που υλοποιούνται ή προγραμματίζονται σε όλη την επικράτεια.
Σύμφωνα με πηγές της Αντιπροεδρίας της Κυβέρνησης, ο αναλυτικός κατάλογος έχει ως εξής:
Α. ΟΔΙΚΑ ΕΡΓΑ
Σε εξέλιξη 15 έργα ύψους άνω των 4 δισ. ευρώ. Περιλαμβάνουν κρίσιμους διαπεριφερειακούς άξονες, τουριστικές και αγροτικές περιοχές, αλλά και αποκαταστάσεις μετά από φυσικές καταστροφές. Στόχοι: βελτίωση οδικής ασφάλειας, μείωση χρόνου μετακίνησης, ενίσχυση περιφερειακής ανάπτυξης.
Ενδεικτικά:
-
Πάτρα – Πύργος: 75 χλμ., 300 εκ. ευρώ – ολοκλήρωση έως τέλη 2025.
-
Ε65 (Βόρειο τμήμα): 71 χλμ., 442 εκ. ευρώ – ολοκλήρωση Β’ Τρίμηνο 2026.
-
Flyover Θεσσαλονίκης: 12 χλμ., 463 εκ. ευρώ – ολοκλήρωση Μάιος 2027.
-
Αποκαταστάσεις από «Daniel»: 919,2 εκ. ευρώ – ολοκλήρωση έως 2029.
-
ΒΟΑΚ – Χανιά-Ηράκλειο: 157 χλμ., 1,75 δισ. ευρώ – παράδοση 2030.
-
ΒΟΑΚ – Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος: 14,5 χλμ., 186 εκ. ευρώ – παράδοση 2027.
-
Ιόνια Οδός (Ιωάννινα – Κακαβιά): 70 χλμ., 210 εκ. ευρώ – ολοκλήρωση 2029.
-
Μπράλος – Άμφισσα: 30 χλμ., 300 εκ. ευρώ – ολοκλήρωση 2028.
-
Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Μεθώνη: 49 χλμ., 252 εκ. ευρώ – ολοκλήρωση 2028.
-
Βόνιτσα – Λευκάδα: 21 χλμ., 49 εκ. ευρώ – ολοκλήρωση Γ’ τρίμηνο 2025.
(Περισσότερα έργα αναφέρονται στον πλήρη κατάλογο.)
Β. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ
Οκτώ παρεμβάσεις αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου περιλαμβάνουν νέα έργα, επεκτάσεις, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση.
Βασικά έργα:
-
Ροδοδάφνη – Ρίο: 28,8 χλμ., 129,5 εκ. ευρώ.
-
Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (Φάση Α’): 53 χλμ., 167 εκ. ευρώ – φάση δημοπράτησης.
-
Θριάσιο – Σφίγγα: Νέα γραμμή 46 χλμ. – στρατηγικής σημασίας.
-
Λάρισα – Βόλος: 61,5 χλμ., 42 εκ. ευρώ – καθυστέρηση λόγω Daniel.
-
Αξιός – Γέφυρα: Επαναλειτουργία ηλεκτροκίνησης.
-
Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο: 720 εκ. ευρώ – φάση δημοπράτησης.
-
Λιμάνι Θεσσαλονίκης (6ος Προβλήτας): 2 χλμ., 53,5 εκ. ευρώ – ολοκλήρωση 2026.
-
Νέα Καρβάλη – Τοξότες: 37 χλμ., 193,2 εκ. ευρώ – διάρκεια κατασκευής 3,5 έτη.
Γ. ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Οι επενδύσεις στα δίκτυα ενέργειας τετραπλασιάστηκαν από το 2019 (από 431 εκ. σε 1,7 δισ. ευρώ το 2024).
Κύρια έργα:
-
Αγωγοί TAP & IGB – Διεθνείς αγωγοί φυσικού αερίου.
-
FSRU Αλεξανδρούπολης – πλωτός σταθμός LNG.
-
Διασύνδεση νησιών: Κυκλάδες, Σκιάθος, Κρήτη με Αττική, με έργα αξίας άνω των 5 δισ. ευρώ έως το 2029.
-
Διεθνείς Ηλεκτρικές Διασυνδέσεις: Ενίσχυση εξαγωγών και μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο ΕΕ.
Δ. ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Το 2019 η Ελλάδα βασιζόταν αποκλειστικά σε δίκτυο χαλκού. Σήμερα, έχει συντελεστεί ριζικός μετασχηματισμός με την ανάπτυξη οπτικών ινών:
Κατάσταση 2025:
-
FTTC (οπτικές ίνες στην καμπίνα): Υψηλή κάλυψη στις πόλεις, περιορισμοί σε απομακρυσμένες περιοχές.
-
FTTH (οπτικές ίνες στο σπίτι): >50% πληθυσμιακή κάλυψη, κυρίως σε αστικά κέντρα.
-
Ultra Fast Broadband: ΣΔΙΤ 743 εκ. ευρώ – δημόσια συμβολή 300 εκ. ευρώ, ξεκίνησε το 2023.
-
Νέο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο (2026–2030): Στόχοι για 1 Gbps, πλήρες 5G, FWA, WiFi Hotspots, υποθαλάσσια καλώδια.
Ο Εθνικός Σχεδιασμός Υποδομών αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σύγχρονου δικτύου μεταφορών, ενέργειας και επικοινωνιών, ενισχύοντας τη γεωπολιτική και οικονομική θέση της Ελλάδας. Τα έργα που εξελίσσονται συνιστούν το μεγαλύτερο κύμα δημόσιων και συμπράξεων έργων της τελευταίας δεκαετίας.
Διαβάστε ακόμη:
- Χάσαμε και τη Λιβύη: Χαφτάρ και Βουλή θα ψηφίσουν το τουρκολιβυκό μνημόνιο
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Ποιες εισηγμένες αντιστέκονται στο profit taking
- Ο μεταρρυθμιστής υπουργός της κυβέρνησης και το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ
- Επιχείρηση «καθαρό μητρώο»: Στο στόχαστρο τα ανεξόφλητα χρέη δεκαετιών προς το Δημόσιο