Είναι δυνατόν το 80% μιας ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρίας με στόλο 8 Airbus , 10  περίπου δικινητηρίων και 17 προορισμούς στην Ευρώπη και την Βόρεια Αμερική να αποτιμάται μόνο 5 εκατ. ευρώ και η ιδιωτικοποίησή της, λόγω περιορισμένου ενδιαφέροντος να βρίσκεται στον αέρα ;

Και όμως αυτό συμβαίνει στην Πορτογαλία. Η είδηση αφορά την Azores Airlines το μόνο – ουσιαστικά – μέσο μετακίνησης μεταξύ Ευρώπης , Αμερικής αλλά και το σύμπλεγμα των 9 νησιών του αρχιπελάγους των Αζορών αφού λόγω αποστάσεων αλλά και καiρικών συνθηκών,  εναλλακτικές λύσεις δεν υπάρχουν.

Ευρισκόμενα σε στρατηγικό σημείο οι Αζόρες βρίσκονται στη μέση του Ατλαντικού και η μέση απόσταση από την ηπειρωτική Πορτογαλία είναι περί τα 2000 χιλiόμετρα ενώ το νησί Κόρβο απέχει ακριβώς την ίδια απόσταση από την Ευρώπη και την Αμερική . Εξαιτίας αυτής της ιδιαιτερότητας πριν την ένταξη της Πορτογαλίας στην τότε ΕΟΚ ήταν η φτωχότερη περιοχή της Ένωσης.

Με την έλευση των ευρωπαϊκών κονδυλίων οι φτωχοί κάτοικοι της αυτόνομης αυτής περιοχής της χώρας ( κάτι σαν τις ελληνικές περιφέρειες αλλά με μεγαλύτερες δυνατότητες της τοπικής κυβέρνησης ) η “κατηραμένη νήσος” του Μπόστ,  άλλαξε όψη. Πέραν της γεωργίας, της κτηνοτροφίας και της αλιείας που αποτελούν τους βασικούς τομείς της οικονομίας των νησιών αναπτύχθηκε και ο τουρισμός. Για παράδειγμα αν αναζητήσει κανείς σήμερα ένας στοιχειώδες δίκλινο δωμάτιο σε ένα μέσο ξενοδοχείο για τις αρχές Σεπτεμβρίου ,  θα χρειαστεί περί τα 200 ευρώ τη διανυκτέρευση.

Αυτό δεν συμβαίνει μόνο γιατί οι τουριστικές υποδομές και στα 9 νησιά του Αρχιπελάγους είναι σχετικά περιορισμένες, για αυτό και αναγείρονται νέα ξενοδοχεία με επιδοτήσεις από την ΕΕ που ξεπερνούν το 50% του κόστους. Οφείλεται και στο γεγονός ότι όλο και περισσότεροι ευρωπαίοι και βορειοαμερικανοί ανακαλύπτουν τις ομορφιές των κατάφυτων ηφαιστιογενών νησιών και περιπλανώνται επί μέρες στα μονοπάτια ( trilhos) για το θέαμα και την περιπέτεια .

Όπως ήταν φυσικό η πανδημία απομόνωσε τις Αζόρες , αφού οι μετακινήσεις περιορίστηκαν ακόμη μεταξύ των νησιών και η Azores Airlines αντιμετώπισε προβλήματα επιβίωσης δεχόμενη οικονομική βοήθεια  500 εκατ. ευρώ, από την κεντρική πορτογαλική κυβέρνηση, μέρος της οποίας από κοινοτικά κονδύλια, με το όρο την ιδιωτικοποίηση της εταιρίας , όπως και της TAP ( εθνικός αερομεταφορέας της χώρας που κρατικοποιήθηκε εν μέσω  Covid -19 ) .

Προθεσμία για την υποβολή προτάσεων εξαγοράς της Azores Airlines ήταν ως το τέλος Ιουλίου. Υποβλήθηκαν δύο προσφορές από δύο σχήματα στα οποία συμμετέχουν τοπικοί επιχειρηματικοί φορείς και μικρές αεροπορικές εταιρίες τσάρτερς η πρώτη για το 76% των μετοχών της εταιρίας έναντι 4,94 εκατ. ευρώ και η δεύτερη για το 74,85% έναντι 4,875 εκατ. ευρώ .

Η αιτία των χαμηλών τιμημάτων εντοπίζεται στο βάρος της αναδιάρθρωσης της εταιρίας που σημαίνει εκατοντάδες απολύσεις , συρρίκνωση δρομολογίων και στόλου και σοβαρές πολιτικές επιπτώσεις για την τοπική κυβέρνηση. Πάντως κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 η εταιρία περιόρισε τις ζημίες της στα 30 εκατ. ευρώ.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει με την κρατική ΤΑΡ που επίσης βρίσκεται στην φάση ιδιωτικοποίησης. Η εταιρία ακολουθεί πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που αποτελεί μέρος του πακέτου διάσωσης αξίας 3,2 δισ. ευρώ που έχουν εγκρίνει οι Βρυξέλλες. Το πλάνο αναδιάρθρωσης περιλαμβάνει τη συρρίκνωση του στόλου της, χιλιάδες απολύσεων και μειώσεις αποδοχών για τους περισσότερους εργαζόμενους της εταιρείας.

Τουλάχιστον τρεις μεγάλοι παίκτες στον χώρο των αερομεταφορών – η ΙΑG, μητρική της British Airways, η Lufthansa και ο όμιλος Air France, KLM – έχουν δείξει ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση της ΤΑΡ που ενδεχομένως να ξεκινήσει και αυτόν το μήνα. Η ΙΑG κατέχει ήδη την ισπανική αεροπορική εταιρεία Iberia. Η ΤΑΡ είναι σημαντική για την Πορτογαλία γιατί από τον κόμβο της Λισαβόνας μεταφέρει το μεγαλύτερο κομμάτι των επισκεπτών στην χώρα, ενισχύοντας την ανάκαμψη του τουρισμού.

Η κυβέρνηση δεν συζητά την πλήρη ιδιωτικοποίηση της ΤΑΡ, δηλαδή την πώληση του 100%. Επιθυμεί μια στρατηγική συμμετοχή στην ΤΑΡ γιατί οι πτήσεις της συνδέουν την παγκόσμια διασπορά των Πορτογάλων και είναι το μεγαλύτερο υπερατλαντικό δίκτυο που εξυπηρετεί την αγορά της Βραζιλίας, τις ηφαιστειογενείς νήσους Αζόρες και τη Μαδέρα, ομάδα νήσων στον Ατλαντικό ωκεανό που ανήκουν στην Πορτογαλία.

 Στο πρώτο τρίμηνο φέτος, η ΤΑΡ μείωσε τις ζημιές της πάνω από το ήμισυ στα 57,4 εκατ. ευρώ καθώς ο όγκος των επιβατών που μετέφερε ξεπέρασε τα προ-πανδημίας επίπεδα.

Σημειώνουμε ότι η Aegean Air με σημερινή κεφαλαιοποίηση 1,2 δισ ευρώ, παρουσίασε κατά το πρώτο τρίμηνο κέρδη 19,3 εκατ. ευρώ.

Εταιρείες όπως η ΤΑΡ της Πορτογαλίας που διασώθηκε από την κυβέρνηση την περίοδο της πανδημίας και η σκανδιναβική SAS που προσπαθεί να εξέλθει από πτώχευση έχουν ταλαιπωρηθεί από τον ανταγωνισμό αερομεταφορέων χαμηλού κόστους, όπως τη Ryanair και τη Wizz Air.

Διαβάστε ακόμη: