Μια συμφωνία που το 2019 που υπεγράφη , θεωρήθηκε ότι ανοίγει τους …αεροδιαδρόμους στη Sky Express τη δεύτερη ελληνική αεροπορική εταιρία για άνοιγμα στην αγορά του Αραβικού Κόλπου και της Μέσης Ανατολής , τίθεται εκ των πραγμάτων σε άλλη βάση μετά τις πρόσφατες αποκαλύψεις για το Qatargate.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: Στις 31 Οκτωβρίου 2019 ανακοινώθηκε συμφωνία Sky Express – Qatar Airways διασύνδεσης ( κοινού κωδικού ) με την οποία δίνεται η δυνατότητα στους επιβάτες εκτός Ελλάδας να ταξιδεύουν απρόσκοπτα μεταξύ Ελλάδας και Ντόχα και στη συνέχεια σε προορισμούς της Ασίας, Μέσης Ανατολής και Αυστραλασίας.
Η Qatar Airways πρόσθεσε 24 νέους ελληνικούς προορισμούς στο παγκόσμιο δίκτυό της, με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα, όπως η Σαντορίνη, η Κρήτη, η Κέρκυρα και πολλούς άλλους από το δίκτυο της Sky Express.
Πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο η συμφωνία αυτή θεωρείτο από την εταιρία του Γιάννη Γρύλου ως ένα από τα κορυφαία deal της ελληνικής αεροπορικής αγοράς, άλλωστε για αυτό προβαλλόταν μέχρι πρότινος σε όλες τις ανακοινώσεις της Sky Express ως ένα από τα πιο ισχυρά «χαρτιά» της εταιρίας.
Είναι χαρακτηριστική ανακοίνωση της 28 Ιουνίου στην οποία με αφορμή τη συνεργασία της Sky Express – Emirates επισημαίνονται τα εξής : «Αυτό τον σκοπό εξυπηρετεί η συνεργασία με παγκόσμιους αερομεταφορείς, όπως οι Air Transat, Air France, KLM, Qatar Airways, American Airlines, Cyprus Airways, Condor, El Al, Transavia, Middle East Airlines, Air Transat, Delta κ.α».
Μάλιστα η ελληνική πλευρά προσέβλεπε σε πολλά μετά την αεροπορική συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης – Κατάρ, η οποία υπεγράφη πέρυσι.
Όπως αποκαλύπτουμε σε άλλο ρεπορτάζ του Radar η συμφωνία «ανοικτών ουρανών» («open skies») δίνει στην Qatar Airways, τον εθνικό αερομεταφορέα του Κατάρ και μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου, απεριόριστη πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά των 450 εκατ. ατόμων.
Ως αντάλλαγμα, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες εξασφαλίζουν απεριόριστη πρόσβαση στην αγορά του Κατάρ, των 2,9 εκατ. ατόμων.
Πρόκειται, λοιπόν, για μία συμφωνία που επικρίθηκε από τις μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές, οι οποίες φοβήθηκαν ότι θα αντιμετωπίσουν άδικο ανταγωνισμό από τις πτήσεις της Qatar, που προσφέρουν ανταποκρίσεις με προορισμούς σε όλη την Ασία.
Την ίδια στιγμή, όμως, το deal ευνοεί και τους ανταγωνιστές της Qatar στον Κόλπο, των οποίων οι ανταποκρίσεις προς την Ευρώπη παραμένουν υπό περιορισμούς.
Όμως παρά τις επικρίσεις από την ευρωπαϊκή βιομηχανία των αερομεταφορών, η Ε.Ε. υπεραμύνθηκε του deal, λέγοντας ότι θα δώσει «ευκαιρίες και στις δύο πλευρές».
Σύμφωνα με το Politico, από τη στιγμή που αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο, ευρωβουλευτές αναζητούν τρόπους να παγώσουν το deal.
Διαβάστε ακόμη: