Με αύξηση χωρητικότητας κατά 5% στο τελευταίο τρίμηνο Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου είτε αυξάνοντας συχνότητες σε υφιστάμενα δρομολόγια είτε προσθέτοντας καινούρια θα κλείσει φέτος τη χρονιά η Aegean, έχοντας παρουσιάσει μέχρι σήμερα «ισχυρές επιδόσεις σε όλα τα επίπεδα».
Αυτό ανέφερε χθες στη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών για τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος κ. Μιχάλης Κουβελιώτης δηλώνοντας ότι η διοίκηση «είναι πολύ ικανοποιημένη με τα νούμερα του β’ τριμήνου που ήταν πολύ κοντά στα περυσινά νούμερα – ρεκόρ για τον όμιλο» και μάλιστα σε ένα περιβάλλον πολύ υψηλού ανταγωνισμού όπως ήταν το φετινό καλοκαίρι για την Ελλάδα, όπου η πλειονότητα των αεροπορικών πρόσθεσε χωρητικότητες ειδικά στους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένης και της Αθήνας.
Συνολικά η Aegean τη φετινή χρονιά έχει ένα +8% αύξηση περίπου σε προσφερόμενες θέσεις, με μία προσπάθεια για ενίσχυση στα δύο άκρα της σεζόν σε έως 12%- 13%, όπως ανέφερε από την πλευρά της χθες η κ. Στέλλα Δημαράκη εκτελεστικό μέλος δ.σ. και αναπληρώτρια οικονομική διευθύντρια (deputy CFO). Για τους μήνες αιχμής και ακριβώς λόγω του υψηλού ανταγωνισμού, με περισσότερες προσφερόμενες θέσεις και από τις άλλες αεροπορικές (σ.σ. μόνο στην Αθήνα υπήρχε 8- 10% αυξημένος ανταγωνισμός με περισσότερες θέσεις), η αύξηση της χωρητικότητας στους προορισμούς δεν ήταν εφικτό να πάει σε ποσοστό πάνω από 3- 4%. Παράλληλα, ο υψηλός ανταγωνισμός έφερε και ελαφρώς χαμηλότερο περιθώριο κέρδους φέτος το γ’ τρίμηνο σε σχέση με πέρυσι.
«Συνολικά η αγορά στην Ελλάδα έχει σημειώσει άνοδο φέτος κατά 11% και αυτό δείχνει μία ισχυρή ζήτηση για τη χώρα αλλά και πιο πολύ για την Αθήνα ειδικά που είχε ακόμη μεγαλύτερη αύξηση κατά 15%».
Οι προκλήσεις
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, στις παραμέτρους που έχουν επηρεάσει και θα συνεχίζουν να επηρεάζουν τη δραστηριότητα του ομίλου και φέτος είναι το ζήτημα που έχει προκύψει με την ανάγκη πρόωρων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των νέων αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, οπότε κατά μέσο όρο 8 αεροσκάφη δεν ήταν διαθέσιμα για πτήσεις στο πρώτο εξάμηνο. Για να μετριάσει τις παροδικές, σύμφωνα με τη διοίκηση, πιέσεις που προέρχονται κυρίως από την υπο-εκμετάλλευση του νέου στόλου ο όμιλος, όπως ανέφερε ο κ. Κουβελιώτης, έχει συνάψει συμφωνία αποζημίωσης με τον κατασκευαστή κινητήρων, την Pratt & Whitney, που καλύπτει σημαντικό μέρος, ωστόσο όχι το σύνολο, της σχετικής οικονομικής επίπτωσης.
Παράλληλα, για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις στην προσφερόμενη χωρητικότητα από την ανάγκη πρόωρων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, η Aegean έχει προβεί από το προηγούμενο έτος σε συμφωνίες επέκτασης συμβάσεων μίσθωσης αεροσκαφών Α320 ceo και στην αναπροσαρμογή του πτητικού έργου μεταφέροντας χωρητικότητα που εκτελούσε για τρίτους στο εξωτερικό στις κύριες βάσεις στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Σημειωτέον ότι στο τέλος του πρώτου εξαμήνου, ο στόλος του ομίλου αριθμούσε 81 αεροσκάφη εκ των οποίων 11 ιδιόκτητα (2 Airbus neo, 6 Airbus ceo, 3 ATR 72-600). Ο όμιλος τον Ιούνιο για πρώτη φορά προέβη για τη χρηματοδότηση ενός αεροσκάφους σε συμφωνία λειτουργικής μίσθωσης με δικαίωμα αγοράς (call option) του αεροσκάφους σε «ιδιαίτερα ελκυστικούς όρους» σύμφωνα με τη διοίκηση, ενώ εξετάζει το ενδεχόμενο να προβεί σε παρόμοια μορφή χρηματοδότησης και για μελλοντικές παραδόσεις.
Οι επενδύσεις του πρώτου εξαμήνου για τον όμιλο ανήλθαν σε 36 εκατ. ευρώ, με την AEGEAN να παραλαμβάνει στο πρώτο εξάμηνο 3 νέα Airbus neo φτάνοντας τα 31 συνολικά στον στόλο της και 2 ακόμη έως το τέλος του 2024. Ακόμη 5 παραλαβές κατ’ έτος έχουν προβλεφθεί τα επόμενα χρόνια 2025, 2026, 2027. Ο κ. Κουβελιώτης έκανε λόγο για συνέχιση των θετικών ταμειακών ροών, με τα ταμειακά αποθέματα και άμεσα ρευστοποιήσιμα χρηματοοικονομικά στοιχεία στο τέλος του πρώτου εξαμήνου, να φτάνουν τα 814,4 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά του ο όμιλος εκτίθεται σε κίνδυνο από τις διακυμάνσεις της τιμής του πετρελαίου, η οποία επηρεάζει άμεσα την τιμή των καυσίμων των αεροσκαφών. Για τη διαχείριση αυτού του κινδύνου, ο όμιλος συνάπτει συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου σε προϊόντα πετρελαίου που καλύπτουν ένα μέρος των εκτιμώμενων επιχειρησιακών αναγκών του έχοντας καλύψει αυτή την στιγμή στο 69% τις ανάγκες του 2024 και 41% για το 2025, σύμφωνα με τη διοίκηση.
Σε ένα γενικότερο πλαίσιο ως προς τις προκλήσεις της αγοράς, ο κ. Κουβελιώτης αναφέρθηκε στα επιχειρησιακά προβλήματα στην ευρωπαϊκή αλυσίδα των αερομεταφορών, που οδηγούν σε ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων– κάτι που φάνηκε ιδιαίτερα μέσα στο καλοκαίρι- επηρεάζοντας τελικά δυσμενώς και την τελική ποιότητα του προϊόντος. «Οι καθυστερήσεις φέτος ήταν λιγότερες σε σχέση με πέρυσι, χωρίς όμως να είναι εκεί όπου θα θέλαμε».
Αντίστοιχα για την Ελλάδα όπου καταγράφεται υψηλή ζήτηση, παράλληλα, διαπιστώνεται αρκετή πίεση στις υποδομές, οι οποίες χρήζουν βελτίωσης (βλ. π.χ. αεροδρόμιο Ηρακλείου). «Αναμένουμε και την επέκταση του Ελ. Βενιζέλος που θα προσθέσει πτήσεις και δυναμικότητα για τον προορισμό της Αθήνας», ανέφερε ο κ. Κουβελιώτης.