Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δημοσίευσε μια νέα εκτενή έκθεση που αποτυπώνει τη σύνθεση και την ηλικία των επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη, βάσει των στοιχείων του 2023.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η Ελλάδα παραμένει η χώρα με τον πιο γερασμένο στόλο αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τον μέσο όρο ηλικίας να αγγίζει τα 17,5 έτη.

Η χώρα μας μετρά:
5.613.164 επιβατικά οχήματα (αύξηση 2,1% σε σχέση με το 2022)
6.714.453 συνολικά οχήματα, αν συμπεριληφθούν και τα επαγγελματικά (φορτηγά, λεωφορεία, vans)

Αυτά τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα παραμένει ένα “γηροκομείο” αυτοκινήτων, με έναν ιδιαίτερα παλαιωμένο στόλο που χρήζει ανανέωσης.

Πώς Διαμορφώνεται ο Στόλος Αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Σύμφωνα με την έκθεση, η ΕΕ κατέγραψε συνολικά 249 εκατομμύρια αυτοκίνητα στους δρόμους της το 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 1,4% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

🔹 Χώρες με τον υψηλότερο και χαμηλότερο αριθμό αυτοκινήτων

  • Η Ιταλία διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους
  • Η Λετονία καταγράφει το χαμηλότερο ποσοστό

🔹 Ηλεκτροκίνηση: Η άνοδος των ηλεκτρικών οχημάτων

  • Τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2,2% το 2022 σε 3,9% το 2023
  • Τα ηλεκτρικά φορτηγά παραμένουν ελάχιστα, με μόλις 0,1% των συνολικών φορτηγών να κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια
  • Τα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν το 3% του συνόλου, με ορισμένες χώρες (Δανία, Ιρλανδία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία) να έχουν ποσοστά άνω του 10%

🔹 Οχήματα επαγγελματικής χρήσης

  • 30,1 εκατ. vans & pick-ups (+1,7% σε σχέση με το 2022), με το 1,3% αυτών να είναι ηλεκτρικά
  • 6 εκατ. φορτηγά (+0,8% σε σχέση με το 2022), με 14,1 χρόνια μέσο όρο ηλικίας, καθιστώντας τα τα παλαιότερα οχήματα στο δρόμο
  • 680.000 λεωφορεία (+0,9% σε σχέση με το 2022), από τα οποία το 3% είναι ηλεκτρικά

Η Πρόκληση της Αποανθρακοποίησης του Στόλου

Η έκθεση της ACEA υπογραμμίζει ότι, παρά τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών CO2, η ανανεώση του στόλου των οχημάτων δεν μπορεί να στηριχθεί αποκλειστικά στη ρύθμιση και την επιβολή μέτρων.

Για να επιτευχθεί πραγματικά η απαλλαγή από τις εκπομπές CO2 στις οδικές μεταφορές, απαιτούνται:
Εκτεταμένη αναβάθμιση των υποδομών φόρτισης
Φορολογικά κίνητρα για αγορά πιο καθαρών οχημάτων
Μηχανισμοί ενίσχυσης της ζήτησης για ηλεκτρικά και χαμηλών ρύπων αυτοκίνητα

Η Ευρώπη βρίσκεται σε μια κρίσιμη μεταβατική περίοδο, όπου η ηλεκτροκίνηση αυξάνεται, αλλά όχι με τον απαιτούμενο ρυθμό. Αν δεν υπάρξουν ουσιαστικές πρωτοβουλίες, το όραμα μιας “πράσινης” αυτοκινητοβιομηχανίας θα παραμείνει ένα μακρινό σχέδιο.

Διαβάστε ακόμη: