Ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ οι επενδύσεις των ελληνικών τραπεζών για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, καθώς όσες δεν θα είναι συμβατές με τις νέες τεχνολογίες δεν θα έχουν προοπτική ύπαρξης.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι για τις τράπεζες η μεγάλη πρόκληση και το διαβατήριο της συνέχειάς τους.

Στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται, με την ιλιγγιώδη ανάπτυξη του τεχνολογικού τομέα, που έχει χαρακτηριστεί ως η 4η Βιομηχανική Επανάσταση, οι αλλαγές είναι ραγδαίες στα δίκτυα εξυπηρέτησης των τραπεζών. Όλα αλλάζουν. Τα κανάλια των συναλλαγών, η μορφή των τραπεζικών καταστημάτων.

Πλέον το 90% των εγχρήματων συναλλαγών πραγματοποιείται από ATM, APS και online, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε σε πρόσφατη ομιλία της στο Fin Forum η κυρία Χριστίνα Θεοφιλίδη, επικεφαλής της Λιανικής Τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας.

«Οι ψηφιακές δεξιότητες είναι η προπαίδεια της εποχής μας» συμπλήρωσε ο κ. Μιχάλης Τσαρμπόπουλος, Group Chief Digital Officer της Eurobank.

Στο νέο τοπίο που έχει ήδη διαμορφωθεί, η αγορά δεν έχει «σύνορα» και όρια, ενώ οι τράπεζες συγκρίνονται με τις πλατφόρμες όπως το Netflix, η Amazon, το Spotify, με τους καταναλωτές να απαιτούν υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση και υπηρεσίες, 24 ώρες το εικοσιτετράωρο επτά μέρες την εβδομάδα.

Η τράπεζα πλέον βρίσκεται στο κινητό μας τηλέφωνο. Ο καταναλωτής μπορεί να ανοίξει λογαριασμό στην τράπεζα από το κινητό τηλέφωνό του, να μεταφέρει χρήματα, να πληρώνει λογαριασμούς, να αγοράζει ασφάλεια αυτοκινήτου, μπορεί ακόμα και να πάρει καταναλωτικό δάνειο με τα χρήματα να πιστώνονται στον λογαριασμό του μέσα σε λίγα λεπτά, χωρίς να χρειαστεί επίσκεψη στο κατάστημα.

«Ταχύτητα και ευκολία στη συναλλαγή με αυξημένη ασφάλεια, εύκολη μεταφορά δεδομένων, εξοικονόμηση χρόνου και ενίσχυση του concept – η τράπεζα μαζί μου, παντού, από το κινητό μου ή τον υπολογιστή μου», είναι το κύριο χαρακτηριστικό της μετεξέλιξης των τραπεζικών υπηρεσιών, όπως σημείωσε η κυρία Θεοφιλίδη.

Η ίδια, καθώς «τρέχει» το project για τα νέα καταστήματα της Εθνικής Τράπεζας, λέει πως το δίκτυο των τραπεζικών καταστημάτων σε 10 χρόνια θα είναι τελείως διαφορετικό. Θα συνεχίσουν να υπάρχουν, μόνο που ο ρόλος τους θα είναι αμιγώς συμβουλευτικός, οι υπηρεσίες θα αφορούν την καλύτερη καθημερινή διαχείριση των οικονομικών της οικογένειας και τον προγραμματισμό και κάλυψη των αναγκών ρευστότητας μιας επιχείρησης.

Και καθώς σε 10 χρόνια ο καθένας από εμάς θα έχει μία και μοναδική ψηφιακή ταυτότητα, έγκυρη και επαληθεύσιμη άμεσα, θα μπορεί να εκτελεί κάθε τραπεζική εργασία online. Τα μετρητά θα ανήκουν στο παρελθόν. Οι συναλλαγές θα γίνονται από το κινητό.

Έξυπνοι ψηφιακοί βοηθοί θα είναι δίπλα μας, σε κάθε βήμα, για να μας εκπαιδεύσουν, καθοδηγήσουν, βοηθήσουν. Ενώ θα υπάρχουν και τραπεζικοί σύμβουλοι, κατάλληλα εκπαιδευμένοι, ειδικοί σε θέματα προσωπικών οικονομικών, οι οποίοι θα καθοδηγούν τον πελάτη μέσω βιντεοκλήσης.

Και το κατάστημα θα είναι πολύ διαφορετικό απ’ ό,τι το γνωρίζουμε τώρα. Χωρίς πόρτες ασφαλείας, χωρίς ταμεία και κόσμο, αφού οι συναλλαγές θα είναι ηλεκτρονικές. Ο πελάτης θα μπορεί να εκπαιδευτεί στις νέες τεχνολογίες, να ανακαλύψει προϊόντα και υπηρεσίες, να συζητήσει με κάποιον ειδικό.

Τράπεζες: Πως θα είναι η τραπεζική και τα καταστήματα του μέλλοντος

«Είναι αναγκαία συνθήκη συμβίωσης»

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των τραπεζών είναι σήμερα αναγκαία συνθήκη επιβίωσης. Και πρέπει να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό αλλά και τους πελάτες μας, να αποκτήσουν βασικές ψηφιακές γνώσεις και δεξιότητες. Οι ψηφιακές δεξιότητες είναι η προπαίδεια της εποχής μας», ανέφερε σε πρόσφατη ομιλία του στο Fin Forum, ο κ. Μιχάλης Τσαρμπόπουλος, Group Chief Digital Officer της Eurobank.

Όμως αυτός ο μετασχηματισμός για να έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα πρέπει να συνιστά ουσιαστική και μόνιμη αλλαγή. Δηλαδή να έχει ραγδαία εξάπλωση στον οργανισμό, εφαρμογή και επίδραση σε ευρύ φάσμα λειτουργιών, υπηρεσιών και ανθρώπων, και να έχει διάρκεια στον χρόνο.

Ωστόσο στην προσπάθεια του ψηφιακού μετασχηματισμού ο χρόνος είναι αντίπαλος. Διότι πρέπει να γίνουν πολλά και μάλιστα πολύ γρήγορα. «Λύσεις και υπηρεσίες που σχεδιάζουμε σήμερα, σύντομα θεωρούνται ξεπερασμένες, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να δημιουργούμε και απτά και θετικά αποτελέσματα στην κερδοφορία» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τσαρμπόπουλος.

Βασικές επιδιώξεις του ψηφιακού μετασχηματισμού των τραπεζών είναι:

-Η δομική μείωση του κόστους λειτουργίας.

-Η αύξηση της παραγωγικότητας με βασικό στόχο την απελευθέρωση χρόνου από διαδικαστικές εργασίες, σε εργασίες προστιθέμενης αξίας.

-Η μείωση του χρόνου εξυπηρέτησης των πελατών, η μείωση της γραφειοκρατίας.

-Η διαρκής εξέλιξη των προσφερόμενων υπηρεσιών.

-Και φυσικά η τόνωση των εσόδων.

Ο κ. Τσαρμπόπουλος σημείωσε πως η Eurobank έχει φτάσει «να εξυπηρετεί 3,400 πελάτες και 1,400 συναλλαγές το λεπτό! Ενώ ακόμα και για τις περιπτώσεις πιο σύνθετων υπηρεσιών έχουμε δημιουργήσει την υπηρεσία του v-banking την οποία και διευρύνουμε συνεχώς».

Στόχος της τράπεζας είναι να δημιουργήσει τον οργανισμό του μέλλοντος, απλό, χωρίς χαρτιά και χωρίς μακρές χειρωνακτικές διαδικασίες. Να προσφέρει ολοένα και περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες online, «είτε μόνοι μας είτε σε συνεργασία με τρίτες εταιρίες στη λογική και του open banking» διευκρίνισε ο κ. Τσαρμπόπουλος καθώς «το ζητούμενο μέσα από τέτοιου είδους δράσεις είναι η τόνωση των εσόδων και η ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών των πελατών μας».

Η Eurobank για την εκπαίδευση των πελατών της έχει αναπτύξει το Digital Academy for Business της τράπεζας, πρόγραμμα που θα επεκταθεί και για τους ιδιώτες, καθώς και το πρόγραμμα e-commerce μέσα από το οποίο παρέχεται βοήθεια σε μικρές επιχειρήσεις να στήσουν το ηλεκτρονικό τους κατάστημα.

Η επόμενη μέρα θα φέρει και την υπηρεσία «phygital banking». Πρόκειται για μια σειρά «ταξιδιών εξυπηρέτησης» των πελατών που ξεκινούν από τον φυσικό κόσμο και ολοκληρώνονται ψηφιακά, ή αντιστρόφως, ξεκινούν από τον ψηφιακό κόσμο και ολοκληρώνονται με τη συνδρομή εξειδικευμένου τραπεζικού συμβούλου.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.