Ζημιογόνος ήταν η χρήση του 2024 για την «ΑΒ Βασιλόπουλος», με το καθαρό αποτέλεσμα να είναι ζημίες για τρίτη συνεχή χρονιά, ενώ η αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η Νο 3 της εγχώριας αγοράς, κατέγραψε πέρυσι και μείωση του τζίρου, απομακρυνόμενη ακόμη περισσότερο από τα 2 δισ. ευρώ.
Πάντως, ο επικεφαλής της αλυσίδας στην Ελλάδα, Νίκος Λαβίδας, εμφανίστηκε χθες σε συνέντευξη Τύπου αισιόδοξος για επιστροφή στην κερδοφορία –σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων– το 2026, ενώ απέδωσε τη μείωση του τζίρου στο κλείσιμο οκτώ καταστημάτων μες στο 2024, καθώς και στη μετατροπή σημαντικού αριθμού εταιρικών καταστημάτων σε σημεία που λειτουργούν πλέον με το σύστημα franchising.
Ο ίδιος δεν παρέλειψε να αφήσει σαφείς αιχμές για τη ρητορική –ρητορική επίθεσης στα σούπερ μάρκετ για τα κέρδη τους– η οποία χρησιμοποιείται από τον υπουργό Ανάπτυξης τις τελευταίες εβδομάδες, επισημαίνοντας ότι το 2024 υποχώρησε περαιτέρω κατά μισή ποσοστιαία μονάδα το περιθώριο μεικτού κέρδους της «ΑΒ Βασιλόπουλος», κάτι που μεταφράζεται σε απώλεια 10 εκατ. ευρώ από τα κέρδη.
«Χάνουμε 10 εκατ. ευρώ για να είμαστε σύννομοι. Υπάρχουν χιλιάδες κωδικοί και μπορεί να σου ξεφύγει ένας, με συνέπεια μικρά πρόστιμα να επιβάλλονται σε όλες τις αλυσίδες. Μας προκαλεί το μεγαλύτερο πρόβλημα στην καθαρή κερδοφορία μας», υποστήριξε ο κ. Λαβίδας.
Ειδικότερα, το 2024 ο κύκλος εργασιών της «ΑΒ Βασιλόπουλος» διαμορφώθηκε σε 1,94 δισ. ευρώ έναντι 1,97 δισ. ευρώ το 2023, καταγράφοντας μείωση 1,8%. Τα λειτουργικά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 13,8 εκατ. ευρώ έναντι 6,4 εκατ. ευρώ το 2023, με τον κ. Λαβίδα να επισημαίνει, πάντως, ότι αυτός ο υπερδιπλασιασμός οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στη διαγραφή παγίων.
Σύμφωνα με τον ίδιο, πιο καθαρή εικόνα αποτυπώνεται στην προσαρμοσμένη λειτουργική κερδοφορία της αλυσίδας, η οποία το 2024 διαμορφώθηκε σε 26,7 εκατ. ευρώ, κάτι που μεταφράζεται στην πραγματικότητα σε περιθώριο κέρδους περίπου 1,4%, αυτό δηλαδή με το οποίο δουλεύει σχεδόν το σύνολο του κλάδου των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.
Οι ζημίες προ φόρων της εταιρείας διαμορφώθηκαν σε 14,93 εκατ. ευρώ το 2024 έναντι ζημιών 21,35 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ οι ζημίες μετά από φόρους υποχώρησαν σε 15,78 εκατ. ευρώ το 2024 από 19,27 εκατ. ευρώ το 2023.
Αρνητικά επέδρασαν στην κερδοφορία της επιχείρησης οι έκτακτες νομοθετικές ρυθμίσεις για τις τιμές, με το κόστος να ανέρχεται σε 5 εκατ. ευρώ, καθώς και η αύξηση του κατώτατου μισθού, η οποία επιβάρυνε την αλυσίδα με επιπλέον 3,5 εκατ. ευρώ. Συνολικά το κόστος μισθοδοσίας της εταιρείας ανέρχεται σε 280 εκατ. ευρώ, ενώ σημαντική είναι η επιβάρυνση από το κόστος ενέργειας και ενοικίων.
Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, αυτές το 2024 ανήλθαν σε 41,5 εκατ., εκ των οποίων τα 14,5 εκατ. αφορούσαν το υφιστάμενο δίκτυο καταστημάτων, 9,5 εκατ. τα νέα καταστήματα, 6 εκατ. την εφοδιαστική αλυσίδα, 6 εκατ. τις υποδομές, 4 εκατ. τις νέες τεχνολογίες και 1,5 εκατ. ενέργειες στο πλαίσιο της «πράσινης ανάπτυξης».
Τόσο φέτος όσο και το 2026 θα συνεχιστεί η στρατηγική της μετατροπής εταιρικών καταστημάτων σε franchising, αλλά και η απόκτηση περιφερειακών αλυσίδων, τα καταστήματα των οποίων θα λειτουργούν επίσης με το σύστημα της δικαιόχρησης. Ηδη η «ΑΒ Βασιλόπουλος» εξαγόρασε πέντε από τα οκτώ καταστήματα της αλυσίδας «Πτολεμαΐς».