Απέδωσε τελικά η πίεση του πανίσχυρου πετρελαϊκού λόμπι των Βρυξελλών και οι ευρωπαίοι (και οι Έλληνες φυσικά) πετρελαιάδες θα αποφύγουν τη φορολόγηση των υπερεσόδων τους για το 2022. Για το 2023, έχει ο Θεός.

Εν τω μεταξύ πιο ελαστική γίνεται τελικά η ΕΕ (συνεπώς και η Ελλάδα) στο θέμα της υποχρεωτικής μείωσης κατανάλωσης ενέργειας το χειμώνα, στις ώρες αιχμής.

Στο πακέτο προτάσεων που θα εγκριθεί από το έκτακτο συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου, η υποχρεωτική μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στις ώρες αιχμής πέφτει στο 3% αντί του αρχικού 5%.

Αποφεύγουν τη φορολόγηση υπερεσόδων οι «πετρελαιάδες»

Έπιασαν τόπο οι πολύ ισχυρές πιέσεις του λόμπι των πετρελαϊκών εταιριών και πλέον «εδώ στην Κομισιόν εξετάζουμε την παράταση ενός χρόνου στην επιβολή έκτακτου φόρου στα κέρδη των εταιρειών καυσίμων, γιατί διαφορετικά δεν μπορούμε να πετύχουμε συμφωνία σε ευρωπαϊκό επίπεδο» όπως μας λέει Έλληνας τεχνοκράτης των Βρυξελλών.

Όπως έχουμε αναφέρει κατ’ επανάληψη τα 27 κράτη μέλη της Ε.Ε. διαπραγματεύονται το πακέτο μέτρων που πρότεινε την περασμένη εβδομάδα η Κομισιόν σε μια προσπάθεια να μειώσουν τις τιμές στην ενέργεια, συμπεριλαμβανομένου και ενός έκτακτου φόρου στα υπερέσοδα των ενεργειακών εταιρειών.

Η τελευταία πρόταση συμβιβασμού που έχει τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων προβλέπει την επιβολή του έκτακτου φόρου στα κέρδη των πετρελαϊκών εταιρειών, των διυλιστηρίων και της παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο και λιγνίτη, για τη χρήση του 2022 και του 2023 ή μόνο για τη χρήση του 2023 αν το επιλέξουν οι ίδιες!.

Αντίθετα, η αρχική πρόταση της Κομισιόν προέβλεπε την επιβολή φόρου στα κέρδη, υποχρεωτικά και για τη χρήση του 2022.

«Αυτή είναι μια μεγάλη αλλαγή προς το χειρότερο για εμάς και δεν θα είμαστε χαρούμενοι για αυτό, αλλά μας το επέβαλαν…εκ των άνω» μας λέει ο Έλληνας τεχνοκράτης στην Κομισιόν.

Δεν υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με το ποιες χώρες άσκησαν πιέσεις για την καθυστέρηση στην εφαρμογή του μέτρου, αλλά η Γαλλία και η Ιταλία με τους ισχυρούς πετρελαϊκούς Ομίλους θεωρείται πως είναι μέσα σε αυτούς.

Περιορισμός της κατανάλωσης

Αναφορικά με τον δεσμευτικού χαρακτήρα αρχικό στόχο του 5% για τον περιορισμό της κατανάλωσης κατά τις ώρες αιχμής και αυτός αμβλύνθηκε στο 3% και μάλιστα θα αφορά σε μείωση με βάση τον μέσο όρο κατανάλωσης της τελευταίας 5ετίας.

Σε αυτή την πενταετία όμως συνυπάρχουν αφενός μεν τα δύο χρόνια της πανδημίας, αφετέρου δε η περίοδος της οικονομικής κρίσης, όταν τα εργοστάσια, υπολειτουργούσαν.

Όπως είναι γνωστό για το προτεινόμενο μέτρο υπάρχει σφοδρή αντίδραση της εγχώριας βαριάς βιομηχανίας δια του ΣΕΒ και της ΕΒΙΚΕΝ, η οποία επιχειρηματολογεί με την απώλεια της ανταγωνιστικότητάς της στις ξένες αγορές.

Το πλαφόν στο αέριο

Σε μεγάλο και δυσεπίλυτο σταυρόλεξο εξελίσσεται και το πλαφόν στο φυσικό αέριο: ήδη η «ομαδοποίηση» των κρατών-μελών δημιουργεί τρία (!) εντελώς αντίπαλα και αντιπαρατιθέμενα στρατόπεδα και γι αυτό η «παμπόνηρη» Κομισιόν στο προσχέδιο συζήτησης δεν περιέλαβε το πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, ώστε να μην αναγκαστεί να κάνει πρόταση. Το «μπαλάκι» πέφτει στην έκτακτη Σύνοδο.

«Η ΕΕ σκέφτεται να μην πάρει προς το παρόν απόφαση για το πλαφόν στο φυσικό αέριο. Και αυτό διότι υπάρχουν σφοδρές αντιδράσεις από χώρες, όπως η Ουγγαρία και η Κύπρος, ενώ η Μόσχα έχει ξεκαθαρίσει τη θέση της, δηλώνοντας στο υψηλότερο επίπεδο, ότι αν επιβληθεί πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, θα κλείσει τις στρόφιγγες» μας λένε από τις Βρυξέλλες.

Το συγκεκριμένο ζήτημα θεωρείται κομβικό, ακόμη και για την ενότητα της ΕΕ, καθώς οι χώρες είναι χωρισμένες στα τρία. Κάποιες θεωρούν ότι δεν πρέπει να μπει καθόλου πλαφόν, κάποιες θεωρούν ότι πρέπει να μπει πλαφόν στο ρωσικό φυσικό αέριο και κάποιες άλλες θεωρούν ότι πρέπει να οριστεί πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου που έρχεται από όλο τον κόσμο συνολικά (και όχι μόνο του ρωσικού).

Η Ελληνική πρόταση

Η Ελλάδα όπως είναι γνωστό προτείνει τη δημιουργία Ευρωπαϊκού Ταμείου με Προϋπολογισμό τουλάχιστον 80 δις ευρώ, στο οποίο θα κατευθύνονται οι πόροι από ένα ειδικό τέλος ύψους 10 €/ θερμική MWh που προτείνει να επιβληθεί στις ευρωπαϊκές εταιρείες Ηλεκτροπαραγωγής για τις ποσότητες του Φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Επιπρόσθετα, η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ άλλων 10 χωρών υπέρ της επιβολής πλαφόν στο φυσικό αέριο, ευθυγραμμιζόμενη περισσότερο με τις Ιταλία, Βέλγιο και Πολωνία που τάσσονται υπέρ του συντονισμού και μιας κοινής γραμμής. Συμφωνούν επίσης Ρουμανία και Μάλτα ενώ άλλα κράτη-μέλη έχουν εκφράσει τη στήριξή τους, ωστόσο προτείνουν ορισμένες τροποποιήσεις. Οι συζητήσεις είναι σε εξέλιξη και ενδέχεται να υπάρξουν αλλαγές.

Το πακέτο προτάσεων της Κομισιόν

1. Η Κομισιόν προτείνει τη φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας. Σύμφωνα με το σχέδιο, προβλέπεται ότι οι εταιρείες θα φορολογηθούν με 33%, ενώ το ποσό που θα προκύψει, θα κατευθυνθεί στην στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Όπως αναφέραμε ήδη το μέτρο πάει στις καλένδες.

2. Νέος δείκτης αναφοράς στο φυσικό αέριο. Μπορεί η πρόταση της Κομισιόν να μην περιέχει τελικά πλαφόν στην τιμή του ρωσικού φυσικού αερίου, παρόλα αυτά προτείνει έναν νέο δείκτη αναφοράς, αφού το ΤΤF του Ολλανδικού Χρηματιστηρίου δεν είναι αντιπροσωπευτικό της νέας αγοράς φυσικού αερίου. Μετά τον πόλεμο στην Ευρώπη, πλέον οι ποσότητες του LNG είναι πολύ μεγαλύτερες από το φυσικό αέριο μέσω των αγωγών.

3. Επιπλέον, η Επιτροπή προτείνει ως ανώτατο όριο εσόδων για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας τα 180 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

4. Στην πρόταση περιλαμβάνεται και η υποχρεωτική μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας τη διάρκεια επιλεγμένων ωρών αιχμής, όπως προαναφέρθηκε, ενώ προτείνεται στα κράτη μέλη να επιδιώξουν τη μείωση της συνολικής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τουλάχιστον 10% έως τις 31 Μαρτίου 2023.

Διαβάστε ακόμη: