O οργανισμός «Ύδρα, για τους καλλιτέχνες της Μεσογείου», συνεχίζει την υποστήριξη σε μία αναδυόμενη καλλιτεχνική σκηνή, με την επετειακή έκθεση που έχει τίτλο “Les Sirènes étaient des femmes oiseaux” (Οι Σειρήνες ήταν Γυναίκες – Πουλιά), με την οποία γιορτάζει την 5η έκδοσή του.

Με την έκθεση αυτή, για δεύτερη συνεχή χρονιά, ο οργανισμός HYam θέτει τις γυναίκες στο επίκεντρο της προσοχής, προσκαλώντας δύο νέες καλλιτέχνιδες, μία Κύπρια και μία Γαλλίδα, να εκθέσουν αυτό το καλοκαίρι στο νησί της Ύδρας, σε ένα από τα εμβληματικά κτήρια του νησιού.

Πρόκειται για τη Γαλλίδα καλλιτέχνη βίντεο, Αν–Σαρλό Φινέλ και την Κύπρια γλύπτρια, Λητώ Κάττου. Η έκθεση “Les Sirènes étaient des femmes oiseaux”, με θέμα την υβριδικότητα σε έναν 21ο αιώνα σε πλήρη μετάλλαξη, εγκαινιάζεται στην Οικία Τομπάζη, παράρτημα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας στην Ύδρα, το Σάββατο 09 Ιουλίου 2022 και θα διαρκέσει έως την Κυριακή 14 Αυγούστου 2022.

Η Έκθεση

Στην Οδύσσεια, οι Σειρήνες ήταν γυναίκες – πουλιά με αγγελικό πρόσωπο και σώμα αετού, επικίνδυνες γόησσες που μάγευαν τον Οδυσσέα πριν ανταλλάξουν, αργότερα, τα φτερά τους με μία ουρά ψαριού και τον κάτω κόσμο.

Αυτά τα υβριδικά πλάσματα, μάρτυρες της αιώνιας ασάφειας, πλημμύριζαν πάντοτε τις λαϊκές μυθολογίες που προσανατολίζονταν προς την αμαρτία και την αρετή.

Σήμερα, η υβριδοποίηση επιβάλλεται πιο ρεαλιστικά και με μεγαλύτερη ευρύτητα. Με την παράλληλη αλληλοδιείσδυση των κόσμων τόσο στον προσωπικό όσο και στον κοινωνικό μας χώρο, δεν συλλογιζόμαστε πια με τα διαζευκτικά «ή» αλλά με τα «και».

Τα υβριδικά πλάσματα της Λητούς Κάττου, που συνδυάζουν το ανθρώπινο, το θεϊκό, την πανίδα και τη χλωρίδα, ενσαρκώνουν αυτήν τη ζωτική ανάγκη προσαρμογής στις νέες περιβαλλοντικές προκλήσεις χάρη στη μετάλλαξη, και κατά συνέπεια, την καινοτομία.

Σε ευθύ διάλογο με τα επίπεδα γλυπτά της Κύπριας καλλιτέχνιδας, τα βίντεο της Αν–Σαρλό Φινέλ υπογραμμίζουν αυτούς τους ενδιάμεσους χώρους, τα διάκενα, τους απάτητους ενδιάμεσους χωροχρόνους όπου όλες οι μεταμορφώσεις είναι πιθανές.

Ο Οργανισμός HYam

Ο οργανισμός «Ύδρα, για τους καλλιτέχνες της Μεσογείου» δημιουργήθηκε το 2014 από τη δημοσιογράφο Πολίν Σιμόν, με σκοπό να συνοδεύσει ανερχομένους καλλιτέχνες από τις χώρες της Μεσογείου και να τους βοηθήσει ώστε τα έργα τους να αποκτήσουν μεγαλύτερη ορατότητα στη διεθνή σκηνή, μέσω πρωτοβουλιών και συμπληρωματικών εκδηλώσεων στην Ύδρα και το Παρίσι, όπως εκθέσεις, παράγωγες, συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης και καλλιτεχνικές εστίες.

Το 2021, το υγειονομικό πλαίσιο οδήγησε τον οργανισμό να επανεξετάσει το έργο υπέρ όχι ενός αλλά πολλών καλλιτεχνών, προκειμένου να εντείνει την υποστήριξή του σε αυτή την ιδιαίτερα ευαίσθητη περίοδο για την αναδυόμενη καλλιτεχνική σκηνή.

Εφέτος, ο οργανισμός συνεχίζει τη δέσμευσή του με τον ίδιο τρόπο. Επέλεξε να αναδείξει γυναίκες καλλιτέχνες σε μία διεθνή αγορά που κυριαρχείται από την ανδρική σκηνή και τις προσκάλεσε να παρουσιάσουν τα πρόσφατα έργα τους στην οικία Τομπάζη, ένα από τα κοσμήματα της υδραίικης αρχιτεκτονικής.

Η έκθεση είναι, επίσης, μία ευκαιρία να ανακαλύψετε ένα ελάχιστα χρησιμοποιούμενο μέχρι σήμερα χώρο, σε ένα νησί που σέβεται ένας διεθνής καλλιτεχνικός μικρόκοσμος, καθώς και μία ελάχιστα επισκέψιμη ιστορική κατοικία.

Το 2021, πέρα από την παραγωγή της έκθεσης Χορεύοντας στις αλυσίδες, η HYam συνέβαλε στην αναβάθμιση της οικίας Τομπάζη, εξοπλίζοντας τον χώρο με ένα κατάλληλο σύστημα φωτισμού, βελτιώνοντας έτσι τις δυνατότητές του.

Ένα νέο πλεονέκτημα για την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, τους φοιτητές της και τα πολιτιστικά ιδρύματα Ελλάδας και εξωτερικού.

Ιστορικό του HYam – Ορισμένες ημερομηνίες

Ιούλιος 2016

“The New Green Part 2, The Expectation”, εγκατάσταση στα βράχια της Ύδρας από τη Μαρία Τσαγκάρη, νικήτρια της 1ης έκδοσης του βραβείου HYam που ήταν αφιερωμένο στη νέα ελληνοκυπριακή καλλιτεχνική σκηνή.

Ιούλιος 2018

“Atlasouna”, γλυπτό–εγκατάσταση στην πλατεία Μακαρίου από τον Αμπντελαζίζ Ζερού, νικητή της 2ης έκδοσης του βραβείου HYam που είναι αφιερωμένο στη νεανική σκηνή του Μαρόκου.

Ιούλιος 2019

Μάρτυρας, βίντεο–εγκατάσταση στην πλατεία Μακαρίου από τον Νικολά Τουρτ, που επιλέχθηκε για την 1η λευκή́ επιταγή́, αφιερωμένη σε Γάλλο καλλιτέχνη.

Ιούλιος 2021

«Χορεύοντας μέσα στα δεσμά», μία έκθεση στην Οικία Τομπάζη, αφιερωμένη σε τέσσερις νέες γυναίκες δημιουργούς, από τη Γαλλία και την Ελλάδα, στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 200 χρονιά από την έναρξη της Επανάστασης του 1821.

Ιούλιος 2022

“Es Sirènes étaient des femmes oiseaux”, μία έκθεση, αφιερωμένη σε δύο νέες καλλιτέχνιδες, Κύπρια και Γαλλίδα, με θέμα την υβριδικότητα σε έναν 21ο αιώνα σε πλήρη μετάλλαξη.

Οι καλλιτέχνιδες

Το έργο της Αν–Σαρλό Φινέλ ψάχνει αδιάκοπα να συλλάβει κάτι το οποίο διαφεύγει από το πεδίο των αμετάβλητων και κεκτημένων ταυτοτήτων και έχει σχέση με την ένταση, έναν παλμό που διαψεύδει την υποτιθέμενη διαφάνεια της σημερινής κοινωνίας της πληροφορίας.

Με θέμα τα σκυλιά ή τα φύκια, στην πραγματικότητα τα πίξελ είναι εκείνα που εμφανίζονται σαν τον κοινό παρονομαστή όλων των βίντεο της καλλιτέχνιδας.

Εδώ, οι κουκκίδες της ηλεκτρονικής εικόνας χορεύουν τις πιο πολλές φορές μέσα στη νύχτα και αγκαλιάζουν κάθε μοτίβο με μία χωρική διάσταση που αποκαλύπτει την παρουσία της ύλης. «Έτσι, η Αν–Σαρλό Φινέλ αναπτύσσει μία ποιητική της εντροπίας», σημειώνει ο ιστορικός τέχνης, Φαμπιάν Ντανεζί.

Η Αν–Σαρλό Φινέλ γεννήθηκε στο Παρίσι το 1986. Είναι πτυχιούχος της Σχολής Καλών Τεχνών του Παρισιού από όπου αποφοίτησε με άριστα και εκπροσωπείται από τη γκαλερί “Jousse Entreprise”.

Έχοντας παραλάβει το “Prix Vidéo de la Fondation François Sommer” το 2015 και “Prix du Conseil Départemental des Hauts–de–Seine” στο πλαίσιο του “Salon de Montrouge” το 2016, έχει κάνει ατομικές εκθέσεις σε Παρίσι, Ντιζόν, Νέα Υόρκη, καθώς και τέσσερις πόλεις της Ρωσίας, σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο της Αγίας Πετρούπολης.

Η δουλειά της έχει συμπεριληφθεί σε συλλογικές εκθέσεις στο “Palais de Tokyo” όπως και στην Συναγωγή της Delme στη Γαλλία, καθώς και σε πολλές χώρες του εξωτερικού (Μεξικό, Αυστραλία, Χονγκ Κονγκ, Ιταλία, Γερμανία, Ιαπωνία και Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής).

Λητώ Κάττου, Προφητικά πλάσματα

Τα υβριδικά πρόσωπα της Λητούς Κάττου γεννήθηκαν χάρη στην  Τεχνητή Νοημοσύνη. Κομμένα με λέιζερ, αυτά τα επίπεδα και μεταλλικά γλυπτά μπλέκουν με καυστική κομψότητα το ανθρώπινο, το θεϊκό, το ζωικό και το φυτικό, φωτίζοντας ένα μέλλον όπου ο άνθρωπος δεν είναι πλέον στο κέντρο του σύμπαντος.

«Η σχέση και η αλληλεπίδραση ανάμεσα στην τεχνολογία και στη φύση αποτελούν για μένα ένα πραγματικό αντικείμενο μελέτης και μία πρόκληση. Πιστεύω ότι είναι ένας τομέας που θα αναπτυχθεί περισσότερο όσο θα έχουμε πιο συγκεκριμένες πληροφορίες για τις αντιδράσεις της φύσης στην κλιματική αλλαγή και στην ικανότητα της τεχνολογίας να την αντιμετωπίσουν», τόνισε.

Η Λητώ Κάττου γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1990. Πτυχιούχος του “Royal College of Art” του Λονδίνου και κάτοχος Μάστερ γλυπτικής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, εκπροσωπείται από τη γκαλερί “Τ293” (Ρώμη) και τη “ Galeria Duarte Sequeira” (Μπράγκα).

Έχοντας κερδίσει το βραβείο “Ducato 2019” και το βραβείο “New Positions Award for Art Cologne 2018”, έχει προσκληθεί ως resident artist στη “Fondation Thalie Bruxelles”, την “Art Hub Copenhague”, την “PCAI Contemporary Art Initiative” και στο “89 plus Google Residency”.

Οικία Τομπάζη: η κατοικία ενός εφοπλιστή αφιερωμένη στους καλλιτέχνες

Επιβλητικά πέτρινα κτήρια που κατασκευάστηκαν μεταξύ του τέλους του 18ου και των αρχών του 19ου αιώνα, τα λίγα ιδιωτικά αρχοντικά που βρίσκονται στο λιμάνι της Ύδρας ανήκαν σε εφοπλιστές που πλούτισαν χάρη στη συνθήκη ειρήνης μεταξύ της Ρωσίας και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (1773).

Απαλλαγμένοι από τους φόρους που επέβαλε η Πύλη, έπλεαν ελεύθερα υπό ρωσική σημαία, συσσωρεύοντας έτσι κολοσσιαίες περιουσίες και γνώσεις. Γοητευμένοι από την αισθητική του Διαφωτισμού, έχτισαν επιβλητικές κατοικίες με ιταλικές επιρροές, απαραίτητη προϋπόθεση για να ανήκουν στην ανώτερη τάξη με επιρροή.

Η Οικία Τομπάζη, που χτίστηκε το 1800, είναι ένα τέλειο παράδειγμα. Ο Ιάκωβος Τομπάζης, ήρωας του Πολέμου της Ανεξαρτησίας, ανέθεσε σε Γενουάτες αρχιτέκτονες που συνδύασαν επιδέξια τις αρχιτεκτονικές λεπτές γραμμές της ιταλικής Αναγέννησης, διατηρώντας παράλληλα την αμυντική αποστολή αυτού του πολύτιμου παρατηρητηρίου.

Το 1936, η Οικία Τομπάζη έγινε ιδιοκτησία της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, όπου διαμένουν κάθε χρόνο σπουδαστές και καλλιτέχνες.

Εγκαίνια έκθεσης: 09 Ιουλίου 2022, ώρα: 19:30.

Διάρκεια έκθεσης: Μέχρι τις 14 Αυγούστου 2022.

Οικία Τομπάζη: Λιμάνι Ύδρας, Ύδρα, Τ.Κ. 18040.

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 22980–52291

Ώρες λειτουργίας έκθεσης: 11:00 – 13:00 και 19:00 – 22:00. Τρίτη, κλειστά.