Ένα δίκτυο μυστικών τούνελ στο κεντρικό Λονδίνο, το οποίο κάποτε χρησιμοποιούσαν οι κατάσκοποι που ενέπνευσαν τη δημιουργία του Τζέιμς Μποντ, αγοράστηκε από έναν διαχειριστή επενδύσεων για να τα μετατρέψει σε τουριστικό αξιοθέατο τόσο εμβληματικό όσο το London Eye, όπως αναφέρει το BNN Bloomberg. Το συνολικό κόστος της επένδυσης αναμένεται να ξεπεράσει τα 220 εκατ. λίρες.

Ο Αυστραλός Angus Murray, πρώην στέλεχος της εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων Macquarie Group Ltd., υπέγραψε συμφωνία για την αγορά των τούνελ από το πρώην κρατικό τηλεπικοινωνιακό μονοπωλιακό κολοσσό της Βρετανίας, BT Group Plc, και έχει εκπονήσει ένα τετραετές πλάνο για το χώρο. Το Kingsway Telephone Exchange, όπως είναι επίσημα γνωστό, καταλαμβάνει 8.000 τετραγωνικά μέτρα, 40 μέτρα κάτω από τα δικηγορικά γραφεία που χαρακτηρίζουν την περιοχή Holborn του Λονδίνου.

Ισάξιο με το London Eye

Μέσω της εταιρείας του, London Tunnels Ltd., ο Murray σχεδιάζει να προσθέσει στις τεράστιες κυλινδρικές αίθουσες, γιγαντιαίες οθόνες για να δημιουργήσει συναρπαστικές εμπειρίες εμπνευσμένες από blockbuster ταινιών. Ελπίζει να συνάψει συμφωνίες με στούντιο του Hollywood, όπως η Warner Bros, που είναι παραγωγός του Harry Potter, και η Amazon, η οποία κατέχει πλέον τα δικαιώματα του Τζέιμς Μποντ.

Την ίδια στιγμή, θέλει να διατηρήσει τμήματα της ιστορίας του, όπως αυτό που ήταν το βαθύτερο μπαρ του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο επισκέπτονταν οι μηχανικοί και οι υπάλληλοι που εργάζονταν υπόγεια.

«Θα μπορούσα να συγκρίνω αυτό το αξιοθέατο με το London Eye; Ναι, θα το έκανα», είπε ο Murray κατά τη διάρκεια μιας ξενάγησης στα τούνελ τον Αύγουστο. «Ποιος δεν θα ερχόταν εδώ;», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο Murray ελπίζει να ανοίξει το τουριστικό αξιοθέατο για το κοινό, το 2026, και αναμένει ότι θα προσελκύει πάνω από 1 εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως.

Η ιστορία των τούνελ

Τα μυστικά τούνελ κάτω από το κεντρικό Λονδίνο χτίστηκαν το 1941 και το 1942 ως καταφύγια από τις αεροπορικές επιθέσεις κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Μέχρι το 1944, χρησιμοποιούνταν από το Inter-Services Research Bureau (ISRB), μια μυστική υπηρεσία που ήταν στην ουσία κάλυμμα για την Special Operations Executive (SOE), έναν οργανισμό κατασκοπείας που μερικές φορές αναφέρεται ως ο μυστικός στρατός του Τσώρτσιλ. Η SOE δρούσε σε όλη την Ευρώπη κατά τη διάρκεια του πολέμου και αργότερα έγινε μέρος της MI6, της μυστικής υπηρεσίας του Ηνωμένου Βασιλείου.

Ο δημιουργός του Τζέιμς Μποντ, Ian Fleming, ήταν αξιωματικός συνδέσμου της SOE, η οποία υπό την κωδική ονομασία ISRB ανέπτυξε όπλα και εκρηκτικά παρόμοια με εκείνα που προσφέρει η «Q Branch» στα βιβλία και τις ταινίες του Μποντ.

Ο εξοπλισμός της SOE απομακρύνθηκε από τα τούνελ την Ημέρα της Νίκης στην Ευρώπη (VE Day) το 1945. Τα τούνελ χρησιμοποιήθηκαν στη συνέχεια ως ασφαλές «εφεδρικό δωμάτιο πολέμου» για την αποθήκευση 400 τόνων εξαιρετικά ευαίσθητων εγγράφων. Αργότερα φιλοξένησαν την ασφαλή τηλεφωνική γραμμή που συνέδεε τους προέδρους των ΗΠΑ και της Σοβιετικής Ένωσης κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου.

Η ιδιοκτησία των τούνελ μεταβιβάστηκε τελικά στα Γενικά Ταχυδρομεία (General Post Office), τα οποία έγιναν η BT, η κρατική τηλεφωνική εταιρεία της Βρετανίας. Η BT ιδιωτικοποιήθηκε από την πρωθυπουργό Μάργκαρετ Θάτσερ το 1984 και τα τούνελ θεωρήθηκαν ξεπερασμένα τη δεκαετία του 1990.

Η συμφωνία

Η BT έβαλε τα τούνελ προς πώληση πριν από περίπου 15 χρόνια. Για να τα αγοράσει, ο Murray έβαλε περίπου 12 εκατομμύρια λίρες δικά του χρήματα, συν χρηματοδότηση από την εταιρεία ιδιωτικών μετοχών του, η οποία λειτουργεί με την επωνυμία του fund του, Castlestone Management LLC.

Για να καταστεί ο χώρος «κατάλληλος για κατασκευές» θα χρειαστούν περίπου 40 εκατομμύρια λίρες. Ο Murray ισχυρίζεται ότι έχει εξασφαλίσει δεσμεύσεις από επενδυτές για αυτό το έργο. Τα τούνελ θα πρέπει στη συνέχεια να εξοπλιστούν με σύγχρονες ανέσεις και ένα κέλυφος που πληροί τους κανόνες υγείας και ασφάλειας. Αυτό θα κοστίσει άλλα 100 εκατομμύρια λίρες.

Ο Murray εκτιμά ότι η ασφαλής χωρητικότητα των τούνελ είναι 2 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, ή 625 ανά ώρα. Με τιμή εισόδου περίπου 30 λίρες, τα ετήσια έσοδα θα ανέρχονται σε 60 εκατομμύρια λίρες.

Ωστόσο, υπάρχουν πολλά εμπόδια που πρέπει να υπερπηδήσει ο Murray, το μεγαλύτερο εκ των οποίων είναι πιθανώς το βρετανικό σύστημα πολεοδομικού σχεδιασμού.

Οι αποφάσεις ανάπτυξης καινούργιων έργων στο Ηνωμένο Βασίλειο λαμβάνονται από τα τοπικά συμβούλια. Οι κάτοικοι καλούνται να μοιραστούν τις απόψεις τους πριν διεξαχθεί ψηφοφορία για τις αιτήσεις, μια διαδικασία που μπορεί να «πνίξει» φιλόδοξα εμπορικά έργα.

Περισσότερες από μία στις 10 αιτήσεις δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν άδεια στο έτος που έληξε τον Μάρτιο του 2023.

Διαβάστε ακόμη: