Στα 244,2 δις ευρώ, όντας γύρω στο 133,3% του ΑΕΠ για το 2019, ανέρχεται το ιδιωτικό χρέος (ήτοι ληξιπρόθεσμες οφειλές σε ΑΑΔΕ, ευρύτερο χρηματοπιστωτικό τομέα και ασφαλιστικά ταμεία) στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, αν συνυπολογιστούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στη ΔΕΗ και στις υπόλοιπες ΔΕΚΟ (γύρω στα 4 δις ευρώ) αλλά και τα χρέη μεταξύ ιδιωτών, το «ανεπίσημο» ιδιωτικό χρέος είναι ακόμα υψηλότερο.

Επιπρόσθετα, αν λάβουμε υπόψη ότι τα εξυπηρετούμενα δάνεια ανέρχονται σε 105,27 δις ευρώ, κατανοούμε τον κίνδυνο διολίσθησης λόγω και της πανδημίας ειδικά λόγω της μετατροπής υγιών επιχειρήσεων σε προβληματικές. Παράλληλα, σύμφωνα και με τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής οικονομίας, θα πρέπει να σημειωθεί ότι καταγράφεται μια «γκρίζα ζώνη» ιδιωτικού χρέους, η οποία μεγεθύνεται μέσα από τις μεταχρονολογημένες επιταγές.

Η συγκεκριμένη «γκρίζα ζώνη» συνιστά το αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Ένα ιδιάζον γνώρισμα της ελληνικής οικονομίας είναι πως το ιδιωτικό χρέος είναι υψηλό παρά το γεγονός της υποχρηματοδότησης της οικονομίας κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης (υψηλό κόστος δανεισμού, πιστωτική ασφυξία κ.λπ.).

Λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της συγκυρίας, η δύσκολη περίοδος για την Ελλάδα (αλλά και για τις υπόλοιπες οικονομίες) αναμένεται να είναι αυτή που θα ακολουθήσει αμέσως μετά την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας και τη σταδιακή επιστροφή προς την κανονικότητα.

Στο στάδιο αυτό το «ξεπάγωμα»των χρεών αναμένεται να αυξήσει τις αναξιόχρεες επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, ως αποτέλεσμα και της προβληματικής οικονομικής κατάστασης.

Σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, είναι επόμενα απαραίτητο, λόγω και της πιθανά προβληματικής εικόνας της οικονομίας, να εξομαλυνθεί η καμπύλη του ιδιωτικού χρέους και να περιοριστούν οι “καταστροφές” που ενδέχεται να υποστεί η οικονομία μέσω στοχευμένων (άμεσων) μέτρων.

Παράλληλα, είναι αναγκαία η κλαδική αντιμετώπιση του καθώς η πανδημία έπληξε συγκεκριμένους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (π.χ. εμπορικές επιχειρήσεις της ένδυσης & υπόδησης) μετατρέποντας, σε αρκετές περιπτώσεις, υγιείς επιχειρήσεις σε προβληματικές.

Είναι χαρακτηριστικό πως το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής (2021) επισημαίνει τον κίνδυνο από την αύξηση του ιδιωτικού χρέους λόγω της οικονομικής ύφεσης. Άλλωστε σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος μια δυνητική αύξηση των πτωχεύσεων των επιχειρήσεων είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε διολίσθηση των κόκκινων δανείων και αύξησης του ιδιωτικού χρέους (TτΕ, 2021b).

Στο πλαίσιο αυτό, το ζήτημα της αντιμετώπισης του ιδιωτικού χρέους, θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ευρείας διαβούλευσης και να εξεταστούν εναλλακτικά οι α) δυνατότητες παροχής κρατικών εγγυήσεων για εκείνες τις επιχειρήσεις που ήταν φερέγγυες πριν την πανδημική κρίση και παρουσιάζουν μια ανάγκη ρευστότητας ή η β) παροχή κινήτρων για την αναδιάρθρωσή του.

Όλα αυτά βέβαια θα πρέπει να είναι συμβατά με τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο της οικονομίας.

Δείτε όλες τις  τελευταίες Ειδήσεις  από την  Ελλάδα  και τον  Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο  Radar.gr.