Άνοιξαν οι οικονομικές προσφορές για το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) Χανιά – Ηράκλειο.
Σύμφωνα με πληροφορίες την καλύτερη οικονομική προσφορά κατέβαλε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για το έργο «ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ (Β.Ο.Α.Κ.) ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ»
Ο προσωρινός ανάδοχος
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας, όπως αναφέρουν πηγές, είναι καταρχάς η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού.
Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή. Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Η παραχώρηση και το κόστος του έργου
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε (5) έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.
Tο κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ, η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών
Τα επόμενα βήματα
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας είναι καταρχάς η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.
Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Tο κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ, η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.
Εντυπωσιακό χαρτοφυλάκιο έργων
Εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις, με την ανάληψη και του ΒΟΑΚ ο όμιλος Περιστέρη αυξάνει τη συγκομιδή των παραχωρήσεων με ένα εντυπωσιακό χαρτοφυλάκιο έργων που αποτελείται από την Αττική Οδό, την Εγνατία, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το Ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό, εκτινάσσοντας το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων σε άνω από 7 δισ.
Με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, κλείνει και τυπικά ο κύκλος των μεγάλων οδικών παραχωρήσεων της χώρας καθώς η έλλειψη χρηματοδότησης βάζει προσωρινά στην άκρη, τα σχέδια για τα έργα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού που έχουν προτείνει οι τεχνικές εταιρείες.
Ο ΒΟΑΚ αποτελεί ένα σύνθετο έργο υποδομής με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο και αυτός είναι και ένας από τους λόγους που υπήρξε έντονο παρασκήνιο μεταξύ των εργολάβων για τον ανάδοχο, με την παρέμβαση και της ίδιας της κυβέρνησης που επιδίωξε το έργο να επιταχύνει τους ρυθμούς για να μην χαθούν τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης και η χρηματοδότηση των 200 εκ. ευρώ.
Οι συζητήσεις, τα ραντεβού και οι παρεμβάσεις για να υπάρξει μια ευρύτερη συνεργασία για το έργο ήταν επίσης και ο κυριότερος λόγος της πολύμηνης καθυστέρησης για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού που ξεκίνησε με την προεπιλογή σχημάτων το 2019, συνεχίστηκε πέντε χρόνια αργότερα με την υποβολή των οικονομικών προσφορών (λίγο πριν τις εκλογές τον Μάιο), και σήμερα –ύστερα από 8 μήνες- γράφετε το φινάλε με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Κρίσιμο στοιχείο του διαγωνισμού παραμένει η στάση των εταιρειών (ΑΒΑΞ-EGIS-Meridiam, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Μυτιληναίος) από εδώ και πέρα, καθώς τυχόν ενστάσεις εγκυμονούν τον κίνδυνο για νέο κύκλο καθυστερήσεων.
Ο ΒΟΑΚ μήκους 194,5 χιλιομέτρων θα έχει 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους σχεδόν 35 χιλιομέτρων και 11 χιλιόμετρα γέφυρες.
Για το συνολικό μήκος του τμήματος που θα παραχωρηθεί, από τον Κίσσαμο Χανίων μέχρι το Ηράκλειο, υπάρχει προαίρεση για την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά. Για το έργο προβλέπεται επίσης να λειτουργήσουν σκιώδη διόδια που θα επιδοτούνται από το κράτος λόγω των εκτιμώμενων χαμηλών διελεύσεων που καθιστούν μη βιώσιμο το έργο.