Για έναν άνθρωπο που πέθανε το 1890, ο Βίνσεντ Bαν Γκογκ φαινόταν εξαιρετικά εξοικειωμένος με την ορολογία του 21ου αιώνα. Στην ερώτηση γιατί είχε κόψει το αριστερό του αυτί, ο καλλιτέχνης απάντησε ότι επρόκειτο για παρανόηση και ότι στην πραγματικότητα είχε κόψει μόνο «μέρος του λοβού του αυτιού μου». Γιατί λοιπόν πυροβόλησε τον εαυτό του στο στήθος με ένα περίστροφο, προκαλώντας τραύματα από τα οποία πέθανε δύο ημέρες αργότερα;

«Αυτό εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο εικασιών μεταξύ ιστορικών και ειδικών. Η αλήθεια των κινήτρων μου παραμένει μυστήριο ακόμη και για μένα. Σας ευχαριστώ για την κατανόηση των αγώνων μου για την ψυχική υγεία μου», λέει.

Αυτός είναι ο εαυτός του Βαν Γκογκ που δημιούργησε η τεχνητή νοημοσύνη, και αποτελεί ένα μικρό τμήμα που προσελκύει το πλήθος σε μια έκθεση των τελευταίων έργων του καλλιτέχνη στο Musée d’Orsay στο Παρίσι, η οποία περιλαμβάνει επίσης μια εμπειρία εικονικής πραγματικότητας βασισμένη στα τελευταία «αποτυπώματα» της ζωής του.

Η δημιουργική «φρενίτιδα» των τελευταίων ημερών του

Σε μια τελευταία δημιουργική «φρενίτιδα», δημιούργησε 74 πίνακες και 33 σχέδια μέσα σε μόλις δύο μήνες, μεταξύ των οποίων η περίφημη εκκλησία στο Auvers-sur-Oise, πορτρέτα του Gachet και της κόρης του γιατρού, Marguerite, και ο τελευταίος του καμβάς, Les Racines (Ρίζες), που ολοκληρώθηκε μόλις 36 ώρες πριν αυτοκτονήσει.

Αυτά τα έργα, που βρίσκονται κυρίως στο Musée d’Orsay και στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ – το οποίο δεν τα έχει δανείσει ποτέ στο παρελθόν – συγκεντρώνονται για πρώτη φορά.

Ο Emmanuel Coquery, ο επιμελητής της έκθεσης, δήλωσε: «Σε αυτή τη μοναδική έκθεση βλέπουμε μια εκπληκτική ποικιλία πινάκων. Το έργο αυτό έχει μεγάλη βαρύτητα δημιουργήθηκε την περίοδο στην οποία θα τελειώσει τη ζωή του. Το ερώτημα που θέτουν όλοι είναι το γιατί, και η απάντηση είναι ότι απλά δεν ξέρουμε. Ένιωθε ότι είχε ολοκληρώσει το έργο του ή ήταν μια απόλυτη κρίση που ήταν μεγαλύτερη από τον ίδιο; Θέλαμε επίσης να σπάσουμε τον μύθο του καταραμένου καλλιτέχνη που δεν αγαπήθηκε και δεν αναγνωρίστηκε όταν πέθανε. Εκείνη την εποχή βρισκόταν σε πλήρη άνοδο, οι πίνακές του είχαν αρχίσει να πωλούνται και ήταν αναγνωρισμένος».

Ο Coquery λέει ότι η τελευταία πράξη του Βαν Γκογκ φαίνεται να ήταν προμελετημένη και ότι το τέλος δεν επισπεύστηκε από κρίση που έπαθε αλλά ήταν ήρεμο. «Είναι εξαιρετικό το γεγονός ότι ζωγράφισε τόσους πολλούς από αυτούς τους εξαιρετικούς πίνακες τις τελευταίες ημέρες του». «Είναι η πρώτη φορά που το Musée d’Orsay διοργανώνει μια εμπειρία VR με μια έκθεση», δήλωσε.

Στο τέλος της έκθεσης, η οποία εγκαινιάζεται την Τρίτη και θα διαρκέσει έως τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους, οι επισκέπτες μπορούν να θέσουν ερωτήσεις στην… μετενσάρκωση της τεχνητής νοημοσύνης του καλλιτέχνη σε μια λειτουργία που αναπτύχθηκε από την τεχνολογική start up Jumbo Mana, η οποία ισχυρίζεται ότι η ειδικότητά της είναι να «δίνει ζωή σε ιστορικές προσωπικότητες».

Οι επισκέπτες βλέπουν τον Βαν Γκογκ τη στιγμή που έχει τελειώσει ένα από τα πιο διάσημα έργα του, το Le Champ de Blé Aux Corbeaux (Χωράφι σιταριού με κοράκια). Οι απαντήσεις του βασίζονται σε επιστημονική έρευνα που περιλαμβάνει την ανάλυση των πολυάριθμων επιστολών που έγραψε ο ζωγράφος -κυρίως προς τον αδελφό του- και η οποία πραγματοποιήθηκε από τον Wouter van der Veen, έναν ειδικό στον Βαν Γκογκ που επέβλεψε το έργο.

Διαβάστε ακόμη: