Το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να αυξάνεται στην Ευρώπη, όπως δημοσίευσαν από κοινού η Eurocommerce και η ευρωπαϊκή έκθεση ηλεκτρονικού εμπορίου 2021. Το 2020 το συνολικό ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε στα 757 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 10% από τα 690 δισ. ευρώ του 2019.
Η διετία 2020-21 ήταν μια περίοδος σημαδεμένη από την πανδημία, αλλά και τον συνακόλουθο σημαντικό ρόλο του ηλεκτρονικού εμπορίου τόσο για την κοινωνία όσο και για την οικονομία.
Αυτό αντικατοπτρίζεται επίσης στα στοιχεία ανάπτυξης, τα οποία αυξήθηκαν σημαντικά κατά 10%, αλλά μειώθηκαν ελαφρώς σε σύγκριση με το 2019 κατά 14%. Η πανδημία έδωσε σημαντική ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά η απότομη πτώση των πωλήσεων στο Διαδίκτυο στον τομέα του τουρισμού και των υπηρεσιών όπως εκδηλώσεις, συνέδρια, εισιτήρια κ.λ.π. συνέβαλε στη συγκράτηση της συνολικής ανάπτυξης.
Η πανδημία είχε τεράστιο αντίκτυπο στις εξελίξεις στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Το lockdown επιτάχυνε την υπάρχουσα τάση προς την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση των καταστημάτων. Οι επενδύσεις τους σε ψηφιακά και «omnichannel», που σχεδιάστηκαν αρχικά για αρκετά χρόνια, πραγματοποιήθηκαν σε λίγους μήνες.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν μια σωτηρία για τους καταναλωτές, καθώς οι περιορισμοί, όπως το αναγκαστικό κλείσιμο καταστημάτων, τους εμπόδισαν να αγοράσουν ό,τι χρειάζονταν από τα καταστήματα. Ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν έχει αντισταθμίσει πλήρως τις απώλειες που υπέστησαν πολλές ΜμΕ, έχει απορροφήσει ένα μεγάλο μέρος του οικονομικού σοκ. Ωστόσο, απαιτείται περαιτέρω εργασία για να διασφαλιστεί ότι ο ευρύτερος τομέας λιανικής μπορεί να επωφεληθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο από τις λύσεις που προσφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
Η «Ecommerce Europe» επισημαίνει πως το περασμένο έτος αποκάλυψε τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αποδειχθεί ότι είναι εξαιρετικά καλά τοποθετημένο για να διευκολύνει την ψηφιοποίηση του λιανικού εμπορίου και να δημιουργήσει μια απρόσκοπτη εμπειρία αγορών για τους καταναλωτές.
Τα φυσικά καταστήματα άνοιξαν νέα κανάλια διαδικτυακών πωλήσεων, οι ΜμΕ μπόρεσαν να έχουν πρόσβαση σε νέες αγορές μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου και οι έμποροι υιοθέτησαν ολοένα και περισσότερες λύσεις εμπορικού δικτύου, όπως το «click away και click inside» για να ικανοποιήσουν τις συνεχώς μεταβαλλόμενες υγειονομικές ανάγκες και τις απαιτήσεις των καταναλωτών.
Ωστόσο, η ψηφιακή μετάβαση και ψηφιοποίηση επιχειρήσεων και καταναλωτών δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να αναγνωρίσουν τις δυνατότητες του ψηφιακού εμπορίου και να επενδύσουν περισσότερο σε νέες τεχνολογίες και ψηφιακές δεξιότητες δημιουργώντας παράλληλα ένα σωστά εναρμονισμένο, και ασφαλές νομοθετικό πλαίσιο.
Ο τομέας του λιανικού και χονδρικού εμπορίου διέρχεται μια σημαντική διαδικασία μετασχηματισμού, ενώ οι καταστάσεις επιτάχυναν την ψηφιοποίηση του. Οι καταναλωτές που μέχρι τώρα δεν ήταν εξοικειωμένοι με τις αγορές στο διαδίκτυο ή από τις κινητές τους συσκευές έχουν συνηθίσει σε αυτό και είναι πιθανό να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν αυτό και ένα μείγμα καναλιών. Πριν από την πανδημία, το 70% των λιανοπωλητών και των χονδρεμπόρων δεν είχαν εγκαταστάσεις για διαδικτυακές πωλήσεις και τα φυσικά καταστήματα που είχαν online παρουσία ξεπέρασαν καλύτερα τις προκλήσεις.
Όμως το πρόβλημα παραμένει και καλούνται οι κυβερνήσεις και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ε.Ε. να υποστηρίξουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό του εμπορικού τομέα, να αντιμετωπίσουν περιορισμούς από τους κατασκευαστές στις πωλήσεις σε διαδικτυακές πλατφόρμες και να δημιουργήσουν ένα κανονιστικό πλαίσιο που θα παρέχει ένα αισιόδοξο μελλοντικό περιβάλλον.