Καλημέρα σας κυρίες και κύριοι. Καλή εβδομάδα, αλλά και καλό μήνα, που μας μπήκε φουριόζος στην τελευταία εργάσιμη της περασμένης εβδομάδας. Μήνας με πολλά και σημαντικά γεγονότα ο Σεπτέμβριος, αλλά και η εβδομάδα αυτή δεν πάει πίσω, με ΔΕΘ και DBRS…

Μαθαίνω ότι…1) Στενό πρόσωπο του πρωθυπουργού πιέζει για αξιοποίηση!

Πιέζει για αξιοποίηση πολύ στενό πρόσωπο του Πρωθυπουργού καθώς έχει μείνει εκτός των πρώτων πλάνων. Μάλιστα, έχει βάλει και πρόσωπα του περιβάλλοντός του να μιλήσουν στο Μαξίμου για να πάρει κάποια θέση στην κρατική μηχανή…

Για να ξέρετε…1) Στο δρόμο των Βίκινγκς ο Γρηγόρης!

Άλλοι πάνε στα ελληνικά νησιά και άλλοι στους πάγους… Ταξίδι στην Ισλανδία, ακολουθώντας τον δρόμο των Βίκινγκς, πήγε ο Γρηγόρης Δημητριάδης, πρώην διευθυντής του πρωθυπουργικού γραφείου. Βλέπετε πλέον είναι άνετος και έχει ελεύθερο χρόνο να εξερευνήσει νέους τόπους.

Μου λένε ότι… Ο γάμος των ομοφυλοφίλων και οι εσωκομματικές αντιδράσεις

Το γάμο των ομοφυλοφίλων θα παίξει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα και πιστεύω ότι θα δούμε αρκετές αντιδράσεις. Και η πρώτη θα έρθει από το στρατόπεδο αρκετών σαμαρικών. Οι τελευταίοι θα κάνουν έναν μικρό σαματά καθώς υπολογίζεται ότι θα δοθεί το δικαίωμα και για τεκνοθεσία… Το καλό είναι ότι δεν θα υπάρχει κομματική πειθαρχία και είναι σίγουρο ότι θα ψηφίσει υπέρ και ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά και το ΠΑΣΟΚ…

Για να καταλαβαίνετε… Την κυρία με τα Gucci ή την Αριστερά της Μπάρμπι και του Κεν;

Οι πασοκογενείς του ΣΥΡΙΖΑ περιμένουν να δουν ποιος από τους Αχτσιόγλου-Κασσελάκη θα αναπτύξει δυναμική και μετά θα πάρουν τις αποφάσεις του για το ποιον θα στηρίξουν τελικά. Την Αριστερά των Gucci ή την Αριστερά της Barbie και του Κεν…

Μαθαίνω ότι…2) Όλα οκ με τον έλεγχο της εξαγοράς της Άκτωρ από την Ιντρακάτ – Το θερμό χρηματιστηριακό φθινόπωρο που έρχεται και οι προσδοκίες για ΒΟΑΚ και Αττική οδό!

Κανένα πρόβλημα δεν ανακύπτει όσον αφορά τον έλεγχο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού σχετικά με την εξαγορά της εμβληματικής κατασκευαστικής Άκτωρ από την Ιντρακάτ, την οποία απέκτησε η επιχειρηματική τριανδρία Εξάρχου- Μπάκου – Καυμενάκη από τον Ελλάκτωρα!

Σε απλά λόγια βιώνουμε μια συνήθη διαδικασία από την ανεξάρτητη Αρχή που προΐσταται ο κύριος Λιανός, που ως γνωστόν έχει μια «ευαισθησία» με τον κλάδο!

Κατά τα άλλα, το κλίμα που επικρατεί χρηματιστηριακά για την Ιντρακάτ είναι πολύ θερμό και τούτο αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω, στον βαθμό που επιβεβαιωθούν τα σενάρια για ΒΟΑΚ και Αττική οδό!

Για την Αττική οδό ακούγεται εντόνως ότι έχει υπάρξει πολύ μεγάλη προσφορά, ενώ για τον ΒΟΑΚ η εταιρία θα αναλάβει το κατασκευαστικό αντικείμενο σε περίπτωση που πάρει τη δουλειά το σχήμα Μυτιληναίου- Ελλάκτωρα που θεωρείται το μεγάλο φαβορί!

Για να ξέρετε…2) Η Reggeborgh, η Επ. Κεφαλαιαγοράς, η πρεμούρα της Λαζαράκου, η αγορά μετοχών του Ελλάκτωρα και η αναβολή της συζήτησης στο ΔΣ!

Για μια ακόμη φορά, η Πρόεδρος της Επ. Κεφαλαιαγοράς κυρία Λαζαράκου ανέβαλε κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της Πέμπτης την συζήτηση της περίφημης υπόθεσης αγοράς από την Reggeborgh των μετοχών του Ελλάκτωρα!

Πρόκειται για το γνωστό θέμα που η Πρόεδρος της Επ. Κεφαλαιαγοράς φέρεται να έχει πάρει «προσωπικά» και μάλιστα λέγεται ότι οι σχετικές υπηρεσίες της Αρχής, κατόπιν υπόδειξης (;), έχουν κάνει αρνητική εισήγηση!!!

Η σχετική υπόθεση έρχεται για δεύτερη φορά στο ΔΣ μέσα σε λίγες εβδομάδες και αναβάλλεται και τις δυο φορές λόγω έλλειψης χρόνου και άλλων θεμάτων της ημερήσιας διάταξης!

Moody’s: Οι τρεις αιτίες που οδηγούν σε περαιτέρω επιβράδυνση την παγκόσμια οικονομία

*** Με το ειδικό βάρος των αναλύσεων της να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από τις ισχυρές οικονομίες, αλλά και τους διεθνείς επενδυτές, η Moody’s δημοσιοποίησε τους τρεις κυριότερους λόγους που μπορούν οδηγήσουν την παγκόσμια οικονομία σε περαιτέρω επιβράδυνση. Ο ξένος οίκος ανησυχεί από το διαρκώς αυξανόμενο κόστος του δανεισμού, από τις πιέσεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και από την επιβράδυνση της ανάπτυξης της Κίνας, θεωρώντας ότι ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας.

– Κατά τη Moody’s η συνεχής αύξηση των επιτοκίων, στην προσπάθειά των κεντρικών τραπεζών να τιθασεύσουν τον υψηλότερο πληθωρισμό των τελευταίων 40 ετών, ήταν μεν αναγκαία, αλλά εκφράζει ανησυχία για το πόσο αποτελεσματική θα αποδειχθεί μεσοπρόθεσμα. Ο πληθωρισμός παραμένει ακόμη σε ανησυχητικά υψηλά επίπεδα, τονίζοντας ότι «υπάρχει κίνδυνος να επιμείνει ο πληθωρισμός περισσότερο από όσο εκτιμούμε σήμερα και στην περίπτωση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε επιβράδυνση της ανάπτυξης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα».

– Ο ξένος οίκος θέτει σε υψηλή προτεραιότητα κινδύνου και τις πιέσεις που υφίσταται το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Και αυτό γιατί, οι μεν τράπεζες κατέγραψαν σημαντικά οφέλη, αυξάνοντας τα κέρδη τους, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τις επιχειρήσεις, που αδυνατούν να προσαρμοστούν και να αντλήσουν κεφάλαια με τέτοια υψηλά επιτόκια. Αλλά, το πλέον ανησυχητικό για τη Moody’s συνίσταται στην αντοχή του χρηματοπιστωτικού τομέα να αντιμετωπίσει δυσχέρειες που δεν έχουν ακόμη εκδηλωθεί και πιθανώς πολλές από αυτές να φανούν είτε προς το τέλος του τρέχοντος έτους είτε στη διάρκεια του επόμενου. Άλλωστε, η τραπεζική κρίση που έπληξε την άνοιξη μικρές και περιφερειακές αμερικανικές τράπεζες, αλλά και την ευρωπαϊκή Credit Suisse οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στις αυξήσεις των επιτοκίων καθώς αυτές οδήγησαν σε υποβάθμιση της αξίας ομολόγων που είχαν οι τράπεζες στα χαρτοφυλάκιά τους.

– Η τρίτη αιτία που ο ξένος οίκος εκτιμά ότι θα επιφέρει επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης, έχει σχέση με τις αναδυόμενες αγορές της Ασίας και ειδικότερα την Κίνα και την επιβράδυνσή της, καθώς δεν προβλέπει να ανακάμψει σύντομα, αλλά οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της θα επηρεάσει αρνητικά και τις οικονομίες της ευρύτερης περιοχής. Βλέπει, όμως, ως αντίβαρο τη στιβαρή ανάπτυξη και τις ευνοϊκές συνθήκες σε αγορές όπως η Ινδία και η Ινδονησία, η οποία έχει το δυναμικό να αξιοποιήσει τα άφθονα αποθέματα πρώτων υλών που βρίσκονται στο υπέδαφος. Ανάμεσά τους ο ψευδάργυρος, το νικέλιο, το κοβάλτιο και ο βωξίτης, πολλά από τα οποία αποτελούν τις αναγκαίες πρώτες ύλες για την ηλεκτροκίνηση.

Η αγορά του «λευκού χρυσού» μεγαλώνει με ταχύτατους ρυθμούς και προσελκύει επενδυτικά κεφάλαια

*** Η αγορά εμφιαλωμένου νερού στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι έχει σταθερή τιμή εδώ και χρόνια η λιανική τιμή του, εντούτοις, ως η πιο απαιτητική επένδυση του μέλλοντος, εμφανίζει ταχεία ανάπτυξη, με νέες επενδύσεις, με εξαγορές και συγχωνεύσεις, αλλά και με δεκάδες και εκατοντάδες κεφάλαια να οδεύουν προς τον συγκεκριμένο κλάδο. Το νερό, το πλέον πολύτιμο στοιχείο για τον ανθρώπινο οργανισμό, αλλά και κάθε ζωικό ή φυτικό οργανισμό, αποτελεί ήδη ουσιαστικά το πλέον περιζήτητο προϊόν, που προς το παρόν η φύση το παρέχει απλόχερα, αλλά με την κλιματική αλλαγή, την ξηρασία και τις πολλές άνυδρες περιόδους να “απειλούν” με διαταραχή το παγκόσμιο οικοσύστημα.

*** Μέχρι σήμερα, στην εγχώρια αγορά κυριαρχούν 4-5 μεγάλοι όμιλοι, οι οποίοι μέσω εξαγορών, αλλά και επεκτάσεων στον συγγενικό τομέα των αναψυκτικών, αλλά και λόγω του εκτεταμένου δικτύου τους είναι αυτοί που επιβάλλουν τους όρους του παιχνιδιού, έχοντας προφανώς και τα αναγκαία περιθώρια κέρδους, παρέχοντας δελεαστικές εκπτώσεις στο πελατολόγιό τους. Ο γάμος της εταιρείας Ζαγόρι-Χήτος με την Green Cola, ουσιαστικά δημιούργησε τον μεγαλύτερο μέχρι τώρα όμιλο εμφιαλωμένου νερού και αναψυκτικών, έχοντας φυσικά ως βάση το νερό. Η εταιρεία Βίκος, που ακολουθεί σε επενδύσεις και επεκτάσεις, σχεδιάζει τη δική της απάντηση, με την κυκλοφορία νέων κατηγοριών αναψυκτικών. Αλλά, απρόσμενα, έχασε ουσιαστικά την ΕΨΑ, στην οποία θεωρούσε ότι έχει τον πρώτο λόγο, καθώς το fund SMERemediamCap των Καραμούζη – Καραφωτάκη εκθρόνισε τη Βίκος από τη θέση του στρατηγικού επενδυτή. Περίοπτη θέση στον κλάδο και με έντονο εξαγωγικό χαρακτήρα αποκτά η σχετικά νεότερη του κλάδου, το νερό Θεόνη, που μετά την επιτυχημένη πορεία της, προχωρά σε νέες επενδύσεις. Νέες επενδύσεις προετοιμάζει και η Coca Cola 3Ε, για το νερό Αύρα, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται και άλλες επενδυτικές και αναπτυξιακές κινήσεις στον κλάδο, όπως αυτές της Nestle για το νερό Κορπή, των δύο κρητικών εταιρειών Νερά Κρήτης και Zaros, των νερών Ερύμανθος και Διός (Πιερία), αλλά και της ΛΟΥΞ καθώς απέκτησε τη φίρμα Νερά Δίρφυς. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και το μικτό πρότζεκτ για το νερό Ιόλη, με από κοινού κινήσεις της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, της Premia Properties και της Sterner Stenhus.

*** Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πάντως, έχει το γεγονός ότι υφιστάμενα και νέα επενδυτικά σχήματα, φέρονται διατεθειμένα να εισφέρουν ή να επενδύσουν δεκάδες και εκατοντάδες εκατομμύρια στον τομέα του εμφιαλωμένου νερού και για το λόγο αυτό “χτενίζεται” κυριολεκτικά όλη η χώρα για την ανεύρεση και αξιοποίηση κατάλληλων πηγών. Αλλά, εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι εμπλέκονται, εκ του νόμου και οι τοπικές κοινωνίες και φυσικά οι Δήμοι. Και η προεκλογική περίοδος που διανύουμε για τις εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, προσφέρεται όπως αντιλαμβάνεστε για τη σύναψη αρχικών συμφωνιών, που εκτιμάται ή ελπίζεται – ανάλογα με ποια παράταξη γίνονται οι συμφωνίες – ότι μπορεί να οδηγήσουν και στην έναρξη νέων επενδύσεων.

Νέα απόπειρα με τα υδροπλάνα στην Ελλάδα – Μέσα στο μήνα οι πρώτες πτήσεις

*** Εδώ και χρόνια κρατάει αυτή η…κολόνια, σχετικά με την πραγματοποίηση των πρώτων δρομολογίων των υδροπλάνων στη χώρα μας και φαίνεται ότι μετά από τα πολλά πήγαινε-έλα και τις ακυρώσεις επενδύσεων, που δημιούργησαν κακό προηγούμενο για τη χώρα μας, ήρθε η ώρα της αξιοποίησης αυτού του μέσου, σε μία χώρα που το μεγαλύτερο μέρος της περιβάλλεται από θάλασσα. Βέβαια, ουδείς γνωρίζει αυτή τη στιγμή αν και που υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές και πότε αυτές θα αναπτυχθούν, ώστε να πυκνώσουν τα δρομολόγια και να καταστούν συμφέροντα και για τους επιβάτες και για τους επενδυτές, δίνοντας ώθηση σε ένα μέσο μεταφοράς, που συνδυάζει ταχύτητα και ασφάλεια, με μόνο μειονέκτημα, τον σχετικά μικρό αριθμό επιβατών.

***Ήδη, μέσα στον Αύγουστο ήρθε το πρώτο υδροπλάνο, της εταιρείας Hellenic Seaplanes και ετοιμάζεται μέσα στον τρέχοντα μήνα Σεπτέμβριο για τα πρώτα δρομολόγια που θα ξεκινήσουν από τις Βόρειες Σποράδες. Η εξέλιξη αυτή ανοίγει νέους ορίζοντες για την ελληνική αεροπορική βιομηχανία, ενώ ταυτόχρονα σηματοδοτεί την ενεργοποίηση του δικτύου υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα, αν και στον τομέα αυτό πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα. Το νέο υδροπλάνο (ένα CESSNA Caravan C208, της αμερικανικής κατασκευάστριας εταιρείας ΤΕΧΤ RON) απογειώνεται και προσγειώνεται σε διαφορετικά πεδία, στεριάς και θάλασσας και μεταφέρει μέχρι 12 επιβάτες για οργανωμένα αεροπορικά δρομολόγια, αλλά και για ναυλωμένες, ιδιωτικές πτήσεις.

Έκρηξη αυξήσεων: Η μικρή παραγωγή ελαιολάδου οδηγεί τις τιμές χονδρικής μέχρι τα 9-10 ευρώ το κιλό και της λιανικής μέχρι 15 ευρώ!

*** Από τη μία η απουσία ουσιαστικού ελέγχου σε κάθε κρίκο της αλυσίδας, από την παραγωγή στην κατανάλωση και από την άλλη η μειωμένη παραγωγή, λόγω κλιματολογικών συνθηκών, έχει φέρει εξωφρενικές και πρωτοφανείς αυξήσεις σε μιά σειρά τρόφιμα. Ειδικότερα δε για προϊόντα, τα οποία παράγει η χώρα μας και αποτελούν βασικό συστατικό διατροφής, όπως το ελαιόλαδο, είναι τέτοια η κατάσταση, που “σε λίγο θα αρχίσει να μοιάζει με όσα συνέβησαν στην περίοδο της κατοχής”, όπως καθ’ υπερβολή βέβαια αλλά κοντά στην πραγματικότητα ισχυρίζονται παράγοντες του εμπορίου. Στα ύψη έχει εκτοξευθεί Η τιμή του ελληνικού ελαιολάδου, έχει κυριολεκτικά εκτοξευθεί στα ύψη. Τον Ιανουάριο, το επώνυμο λάδι πωλούνταν στα 5,5 ευρώ το κιλό. Στα μέσα του Ιουλίου οι τιμές ξεπερνούσαν τα 6,5 ευρώ ανά κιλό στην Ε.Ε., με τη μέση τιμή στην Ελλάδα να διαμορφώνεται μεταξύ 7,2 – 7,5 ευρώ, φτάνοντας μέχρι και τα 8 – 8,2 ευρώ, κατά την τρέχουσα εμπορική περίοδο, η οποία ολοκληρώνεται τον επόμενο μήνα.

*** Όλοι στην αγορά περιμένουν νέα αύξηση των τιμών του ελληνικού λαδιού, με το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο να συνεχίζει να σπάει όλα τα ρεκόρ, καθώς το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο νέας σοδειάς εκτιμάται ότι θα φτάσει στα 9 – 10 ευρώ το κιλό! Παράγοντες της αγοράς δεν βλέπουν να σταματάει σύντομα το ανοδικό ράλι, αφού η φετινή παραγωγή σε Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία και Τουρκία είναι μειωμένη. Οι προαναφερόμενες τιμές αφορούν κατά βάση τη χονδρεμπορική αγορά και οι τιμές στο ράφι είναι ακόμα πιο τσουχτερές φυσικά. Η λιανική τιμή στα ράφια του σούπερ μάρκετ κυμαίνεται σήμερα από 6,5 ευρώ και πάνω το λίτρο, για τα ιδιωτικής ετικέτας, μέχρι και τα 15 ευρώ, σε ορισμένες περιπτώσεις επώνυμου εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου.

***Η Ελλάδα είναι η τρίτη μεγαλύτερη ελαιοπαραγωγός χώρα στον κόσμο, μετά την Ιταλία και την Ισπανία. Σε χρονιές κανονικές παράγει περίπου 300.000 τόνους ελαιολάδου ετησίως, εκ των οποίων το 82% ανήκει στην κατηγορία «εξαιρετικά παρθένο», ενώ της Ισπανίας μόνο το 25%-30% και της Ιταλίας το 40%-45% χαρακτηρίζονται έτσι. Η μισή από την ετήσια ελληνική παραγωγή εξάγεται προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κυρίως σε χύμα μορφή, αν και τα τελευταία χρόνια κάπως βελτιώθηκε αυτή η κατασταση, που συνιστά εδώ και χρόνια μία αιμορραγία για παραγωγούς και ελληνική οικονομία.

Ενδιαφέρουν

*** Τα πατήματά της θα αναζητήσει από σήμερα η χρηματιστηριακή αγορά, μετά τις απώλειες των τελευταίων συνεδριάσεων. Ουσιαστικά ο Σεπτέμβριος από σήμερα λογίζεται χρηματιστηριακά, καθώς οι αλλαγές στον MSCI στο τέλος της περασμένης εβδομάδας, ανέτρεψαν τα συνήθη δεδομένα.

*** Οι διεθνείς αγορές παραμένουν επί ποδός και σε κλίμα αβεβαιότητας, καθώς έπονται οι συνεδριάσεις των ΕΚΤ, Fed, με τις διφορούμενες πληροφορίες να επιτείνουν αυτό το κλίμα αναμονής. Πάντως, το ενδεχόμενο ενός στασιμοπληθωρισμού στην Ευρώπη, δεν βρίσκεται και πολύ μακριά πλέον, αν δεν έχει κατ’ ουσίαν επέλθει ήδη, με τα φαινόμενα ύφεσης για κάποιες οικονομίες χωρών της ευρωζώνης, να καταγράφονται ήδη.

*** Μέσα στον Σεπτέμβριο έχουμε σημαντικά γεγονότα, τα οποία προοιωνίζονται πολύ ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Θα έχουμε εκτός απροόπτου ανάδοχο σε Αττική Οδό, πολύ πιθανό επίσης και για τον ΒΟΑΚ, πώληση πακέτων της Helleniq Energy, δύο αναμενόμενα placements, το ένα σίγουρα από τη Cenergy του ομίλου Βιοχάλκο, αυξήσεις με σίγουρη την Intralot και δύο που…ψήνονται, με ορατό το ενδεχόμενο κάποιων ηχηρών ακόμα εκπλήξεων.

***Την ερχόμενη Πέμπτη, εκτός απροόπτου, καθώς πάντα υπάρχει ο φόβος των ενστάσεων, ανοίγουν οι φάκελοι των προσφορών για την Αττική Οδό, δηλαδή, για το “χρυσόμαλλο δέρας” των παραχωρήσεων. Μεγάλη η αγωνία σε όλα τα σχήματα που μετέχουν, αγωνία και σε κυβερνητικό επίπεδο, καθώς η όποια απόφαση, θα επηρεάσει και τα άλλα μεγάλα έργα – ΒΟΑΚ, επεκτάσεις, λιμάνια κλπ.

*** Και την ερχόμενη Παρασκευή, 8 Σεπτεμβρίου, μας έρχεται η DBRS! Θα μας αναβαθμίσει ή όχι; Όλοι κατά βάθος ελπίζουν πως ναι, για να ανοίξει ο δρόμος και για τη Moody’s που ακολουθεί στις 15 Σεπτεμβρίου. Αλλά, περισσότερο από όλους ελπίζουν στην κυβέρνηση, γιατί κάτι τέτοιο θα δώσει πανηγυρικό χαρακτήρα στις πρωθυπουργικές εξαγγελίες στη ΔΕΘ.

Αυτά και για σήμερα, πρώτη ημέρα της εβδομάδας, κυρίες μου και κύριοι. Την καλημέρα μου!

Διαβάστε ακόμη: