Η ελληνική τέχνη πρωταγωνίστησε για ακόμη μία φορά στο διεθνές προσκήνιο μέσω του καθιερωμένου Greek Sale του οίκου Bonhams, συγκεντρώνοντας έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών που αποτυπώνουν την αισθητική, ιστορική και πολιτισμική συνέχεια του τόπου.
Η φετινή δημοπρασία επιβεβαίωσε τον ισχυρό δεσμό ανάμεσα στην ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία και το διεθνές συλλεκτικό ενδιαφέρον, με έργα που κυμαίνονταν από τον 19ο αιώνα μέχρι τις πλέον σύγχρονες εικαστικές προσεγγίσεις.
Συνολικά έσοδα 2.947.458 ευρώ
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Greek Sale του διεθνούς οίκου Bonhams, προσφέροντας σε συλλέκτες και φιλότεχνους την ευκαιρία να αποκτήσουν 171 έργα κορυφαίων Ελλήνων εικαστικών, που ξεχώριζαν τόσο για την καλλιτεχνική όσο και για την επενδυτική τους αξία.
Από τα 171 συνολικά έργα, 128 βρήκαν αγοραστή, ενώ 43 παρέμειναν απούλητα, αποφέροντας ποσοστό επιτυχίας 75% και συνολικά έσοδα 2.947.458 ευρώ.
Αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής της δημοπρασίας υπήρξε ο πίνακας «Ο Στρατιώτης που χορεύει ζεϊμπέκικο» του Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989), ο οποίος κατακυρώθηκε στα 381.400 ευρώ (τιμή εκτίμησης 300.000 – 500.000).
Το έργο, φιλοτεχνημένο μεταξύ 1966-1968, ενσαρκώνει τη βιωματική σχέση του καλλιτέχνη με τον ζεϊμπέκικο, σύμβολο ανδρικής έκφρασης, πάθους και εσωτερικής έντασης.
Στην τρίτη θέση η ελαιογραφία «Καφενείο Μαυροκέφαλος» (1963), επίσης του Τσαρούχη, η οποία υπερέβη την αρχική εκτίμηση (70.000 – 100.000 ευρώ), φτάνοντας στα 162.960 ευρώ. Με λιτότητα και ποιητική αύρα, το έργο εξυμνεί το ελληνικό καφενείο και τον νεοκλασικισμό, δύο σταθερές αγάπες του δημιουργού.
Γιάννης Τσαρούχης, «Καφενείο Μαυροκέφαλος», τιμή πώλησης 162.960 ευρώ.
Ο «Μεγάλος Ερωτικός» και οι «Πορτοκαλιές» του Γιάννη Μόραλη
Από τα πιο ξεχωριστά έργα της δημοπρασίας ήταν οι «Πορτοκαλιές» του Γιάννη Μόραλη (1916 – 2009), που πωλήθηκαν στα 203.600 ευρώ (εκτίμηση: 100.000 – 150.000). Το έργο αναδεικνύει την αρμονία κλασικής παράδοσης και μοντέρνας ευαισθησίας. Ο «Μεγάλος Ερωτικός» του ίδιου, έργο του 1987, άλλαξε χέρια για 76.600 ευρώ, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική απήχηση του καλλιτέχνη.
Γιάννης Μόραλης, «Πορτοκαλιές», τιμή πώλησης 203.600 ευρώ.
Ο Νίκος Εγγονόπουλος (1907-1985), με τη χαρακτηριστική του ποιητική και σουρεαλιστική γραφή, σημείωσε δύο ισχυρές πωλήσεις: Η «Τραγωδία στο Ηρώδειο» (1955) κατακυρώθηκε για 152.800 ευρώ, ενώ η «Μούσα στη Φεράρα» έφτασε τα 76.600 ευρώ.
Νίκος Εγγονόπουλος, «Τραγωδία στο Ηρώδειο», τιμή πώλησης 152.800 ευρώ.
Κλασικοί δημιουργοί: Βολανάκης, Κόντογλου, Μπουζιάνης
Ανάμεσα στα έργα που τράβηξαν το ενδιαφέρον, ξεχώρισε το θαλασσογραφικό κόσμημα «Δύο πλοία στην ανοιχτή θάλασσα» του Κωνσταντίνου Βολανάκη (1837-1907), που πωλήθηκε έναντι 19.200 ευρώ.
Κωνσταντίνος Βολανάκης, «Δύο πλοία στην ανοιχτή θάλασσα», τιμή πώλησης 19.200 ευρώ.
Ο Φώτης Κόντογλου (1895-1965), με το έργο «Πολεμιστές των βουνών κατά την Ελληνική Επανάσταση του 1821» (1945), προσέφερε μια δυναμική εικαστική αφήγηση, καταλήγοντας στα 121.050 ευρώ.
Φώτης Κόντογλου, «Πολεμιστές των βουνών κατά την Ελληνική Επανάσταση του 1821, αναστατωμένοι από τη λαϊκή μούσα», τιμή πώλησης 121.050 ευρώ.
Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στο «Καθισμένο αγόρι με υψωμένο χέρι» του Γεώργιου Μπουζιάνη (1885-1959), που πωλήθηκε για 70.250 ευρώ, αναδεικνύοντας τη χαρακτηριστική εκφραστικότητα του δημιουργού.
Γεώργιου Μπουζιάνη, «Καθισμένο αγόρι με υψωμένο χέρι» τιμή πώλησης 70.250 ευρώ.
Το γλυπτό «Νότιος Άνεμος» της Σοφίας Βάρη (1940 – 2023) έφτασε επίσης τα 70.250 ευρώ, ενώ η «Καλοκαιρινή Συνάντηση» του Αλέκου Φασιανού (1935 – 2022) έκλεισε στα 63.900 ευρώ.
Σοφία Βάρη, «Νότιος Άνεμος», τιμή πώλησης 70.250 ευρώ.
Το έργο «Στοχασμοί για τον Νείλο, Λούξορ» του Κωνσταντίνου Μαλέα (1879 – 1928) κατακυρώθηκε για 53.740 ευρώ, ενώ η «Νυχτερινή Ανάγνωση» (1898) του Γιώργου Ιακωβίδη (1852-1932), γνωστό και από τον έπαινο της Καλλιρρόης Παρρέν, βρήκε αγοραστή στα 25.600 ευρώ.
Παρά την ιστορική και καλλιτεχνική βαρύτητα, έργα όπως ο «Ήρωας Γεώργιος Καραϊσκάκης» του Θεόφιλου και το «Ρεύμα II» του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα παρέμειναν απούλητα.
Αλέκος Φασιανός, «Καλοκαιρινή Συνάντηση» τιμή πώλησης 63.900 ευρώ.
Τέχνη για καλό σκοπό
Μια ξεχωριστή διάσταση είχε η φετινή δημοπρασία, καθώς τα έσοδα από τα lots 165 έως 171 διατέθηκαν για την ενίσχυση του International Foundation for Greece (IFG). Επτά Έλληνες δημιουργοί προσέφεραν αφιλοκερδώς έργα τους, συγκεντρώνοντας 29.400 ευρώ.
Ο Νίκος Αλιάγας συμμετείχε με το φωτογραφικό έργο «L’idée de lumière», το οποίο κατακυρώθηκε στην τιμή των 3.000 ευρώ, αποτυπώνοντας τη χαρακτηριστική του προσέγγιση στο φως ως πηγή έμπνευσης και στοχασμού.
Ο Κωστής Γεωργίου προσέφερε το «Acrobats», ένα δυναμικό και εκφραστικό έργο γεμάτο κίνηση και ενέργεια, το οποίο πωλήθηκε έναντι 1.600 ευρώ, ενώ το έργο «Oasis» του Τάσου Δήμου, που ξεχώρισε για την ατμοσφαιρική του φόρτιση και την ονειρική του απεικόνιση, κατακυρώθηκε στα 2.800 ευρώ.
Νίκος Εγγονόπουλος, «Μούσα στη Φεράρα», τιμή πώλησης 76.600 ευρώ.
Εντυπωσιακή απήχηση είχε το έργο «The disease» του Δημήτρη Ντόκου, που συγκέντρωσε το έντονο ενδιαφέρον των φιλότεχνων και πωλήθηκε στην τιμή των 5.000 ευρώ, ξεχωρίζοντας για τη σύγχρονη θεματική και την τολμηρή του εικαστική γραφή.
Η Αγγελική Σταματάκου παρουσίασε το «Destiny», ένα έργο υψηλής αισθητικής και έντονης συναισθηματικής δύναμης, το οποίο βρήκε αγοραστή στα 11.000 ευρώ, επιβεβαιώνοντας την ανερχόμενη παρουσία της στη σύγχρονη ελληνική τέχνη.
Τέλος, η Μαρία Φραγκουδάκη συμμετείχε με το έργο «Thera», που φιλοτεχνήθηκε το 2015 και χαρακτηρίζεται από την έντονη υλικότητα και τις γήινες αναφορές του· το έργο αυτό άλλαξε χέρια για 6.000 ευρώ, ενισχύοντας περαιτέρω τον φιλανθρωπικό σκοπό της δημοπρασίας.
Γιάννης Μόραλης, «Μεγάλος Ερωτικός», τιμή πώλησης 76.600 ευρώ.
Θερμή ανταπόκριση του κοινού
Η φετινή διοργάνωση του Greek Sale δεν ανέδειξε μόνο εμπορικές επιτυχίες και αξιοσημείωτες τιμές για κορυφαίους Έλληνες καλλιτέχνες, αλλά επιβεβαίωσε και τον κοινωνικό ρόλο της τέχνης, μέσα από τη φιλανθρωπική πρωτοβουλία υπέρ του International Foundation for Greece.
Η ισχυρή παρουσία τόσο ιστορικών όσο και σύγχρονων δημιουργών στη δημοπρασία, καθώς και η θερμή ανταπόκριση του κοινού, υπογραμμίζουν τη διαρκή σημασία της ελληνικής εικαστικής παραγωγής ως σταθερή αξία στην παγκόσμια αγορά τέχνης.