Η πλήρης έκταση των απολύσεων, μετά τα μέσα Νοεμβρίου, που ο αμερικανικός κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου, Amazon, φερόταν να σχεδιάζει, αποκαλύφθηκε τώρα διά στόματος του CEO της εταιρείας, Andy Jassy και είναι μεγαλύτερη απ΄ότι αρχικά υπολογιζόταν. Η εταιρεία σχεδιάζει πλέον να καταργήσει πάνω από 18.000 θέσεις.

Αυτός ο αριθμός είναι, προφανώς, σχεδόν διπλάσιος από τον αριθμό των αναμενόμενων περικοπών που αναφέρθηκαν για πρώτη φορά τον περασμένο Νοέμβριο, μόλις δύο εβδομάδες αφότου το Amazon ενημέρωσε το προσωπικό με υπόμνημα ότι εφαρμόζει πάγωμα προσλήψεων. Αν και εξακολουθεί να είναι μόνο το 1% του 1,5 εκατομμυρίου εργαζομένων του σε παγκόσμιο επίπεδο, οι απολύσεις είναι οι μεγαλύτερες στην ιστορία της εταιρείας και λειτουργούν ως άλλο ένα σημάδι μιας βίαιης αναμέτρησης για τον μεγαλύτερο διαδικτυακό retailer στον κόσμο, αφού η μετοχή του έχασε το μισό της αξίας της το 2022.

Σε επιστολή προς τους εργαζομένους, ο Jassy επισήμανε ότι η πλειονότητα των περικοπών θα προέλθει από τα βασικά τμήματα λιανικής και ανθρώπινου δυναμικού. Το τελευταίο έχει κάποιο νόημα: Καθώς το Amazon σταματά τις προσλήψεις, δεν χρειάζεται όλους αυτούς τους υπεύθυνους προσλήψεων.
Η εταιρεία αποδίδει την ευθύνη για όλα αυτά στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Και αυτό είναι εν μέρει αλήθεια. Ο πληθωρισμός έχει συμπιέσει τη ζήτηση των καταναλωτών και έχει ανεβάσει τις τιμές σε πολλά πράγματα, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς πακέτων, ενώ ένα σχετικά ισχυρό δολάριο έχει μειώσει την κερδοφορία του Amazon στο εξωτερικό.

Οι απολύσεις του Amazon δεν είναι οι μοναδικές – ακολουθούν παρόμοιες κινήσεις από άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς το 2022. Η μητρική εταιρεία Meta του Facebook, για παράδειγμα, ανακοίνωσε τον Νοέμβριο ότι μειώνει το εργατικό δυναμικό της κατά 3%, συνολικά 11.000 απολύσεις. Λίγο νωρίτερα, τον Αύγουστο, η εταιρεία μέσων κοινωνικής δικτύωσης Snapchat αποκάλυψε ότι σχεδίαζε να απολύσει περίπου το 20% των εργαζομένων της. Και φυσικά, το Twitter, που απέλυσε επίσης το μισό εργατικό δυναμικό του, αφού ο νέος ιδιοκτήτης Elon Musk πραγματοποίησε ευρεία αναδιάρθρωση.
Αλλά και πιο πρόσφατα, στις αρχές του μήνα, η πλατφόρμα cloud για επιχειρήσεις, Salesforce, ανακοίνωσε επίσης ότι θα μειώσει τον αριθμό των εργαζομένων της κατά 10%, επηρεάζοντας περισσότερους από 7.000 υπαλλήλους. Τόσο το Amazon όσο και η Salesforce παραδέχθηκαν ότι έκαναν πολύ γρήγορες προσλήψεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Όσο αφορά στο Amazon, όμως, τα προβλήματα φαίνεται πως είναι βαθύτερα. Πριν από είκοσι χρόνια, η έκκληση του Jeff Bezos για εφευρετικότητα, συνοδευόταν από δρακόντεια επίπεδα λιτότητας. Τα τελευταία χρόνια όμως -και ειδικά στη “δύση” της θητείας του Bezos ως CEO- η λιτότητα φάνηκε να χάνεται. Η εταιρεία δαπάνησε μεγάλα ποσά για τα πάντα, από νέα γραφεία στο Σιάτλ και το Άρλινγκτον της Βιρτζίνια, μέχρι παραγωγές στο Χόλυγουντ, αφού επένδυσε 1 δισεκατομμύριο δολάρια για την σειρά “Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Τα δαχτυλίδια της δύναμης”. Αλλά και για εξαγορές – το Amazon πλήρωσε 8,5 δισεκατομμύρια δολάρια για την θρυλική εταιρεία κινηματογραφικών παραγωγών Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).
Η εταιρεία προχώρησε εξάλλου εκτός από ένα ξέφρενο party προσλήψεων υπαλλήλων και στην κατασκευή αποθηκών, τόσο για να ικανοποιήσει την πανδημική ζήτηση αλλά και για να υποστηρίξει τη υπόσχεση παράδοσης μιας ημέρας στα μέλη του Prime.

Το Amazon σκοπεύει να επιστρέψει στην παλιά πολιτική λιτότητας. Ο Andy Jassy πιστεύει ότι ο δρόμος προς την επίδειξη κερδοφορίας και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των μετόχων ξεκινά με το να ελέγξει το κόστος και να κάνει περισσότερα με λιγότερα. Το κατά πόσον μπορεί να αποκαταστήσει αυτή τη νοοτροπία σε μια εταιρεία που είναι πλέον τόσο μεγάλη όσο το Amazon, θα είναι πιθανώς η μεγαλύτερη δοκιμασία της θητείας του ως CEO – και ο κύριος παράγοντας που θα καθορίσει πόσο θα διαρκέσει αυτή η θητεία.
Το σίγουρο, πάντως, είναι πως οι μεγαλύτερες απολύσεις στην ιστορία του Amazon δείχνουν ότι ο διαδικτυακός retailer έχει ακόμα πολλά να αποδείξει σχετικά με την αρχική του δραστηριότητα.