Πρόκειται για μια σχεδιαστική πρόταση η οποία βασίζεται στην αρχιτεκτονική κληρονομιά της Αθήνας και εμπνέεται από την πολιτιστική διαστρωμάτωση της πρωτεύουσας. Η επέκταση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» δίνει προτεραιότητα στη βιωσιμότητα και λειτουργικότητά του, ενώ βασίζεται στη δέσμευση για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και διοξειδίου του άνθρακα.

Η εμπειρία των επισκεπτών αναμένεται να βελτιωθεί κατά πολύ μέσω της νέας βιοκλιματικής στρατηγικής, με την επέκταση να έχει σχεδιαστεί βάσει του κλασικού αθηναϊκού χαρακτήρα, ο οποίος θα αφήνει μια διαρκή θετική εντύπωση σε όσους περνούν από το αεροδρόμιο.

Το έργο έχει ως χρονικό ορίζοντα το 2032 και αναμένεται να αυξήσει τη χωρητικότητα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» από 26 σε 40 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ θα παραδοθεί σε ένα ζωντανό και λειτουργικό περιβάλλον αεροδρομίου.

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος»: Η κοινοπραξία «Anemos» ανέλαβε την επέκταση του Αεροδρομίου – Τα αρχιτεκτονικά γραφεία που συμμετέχουν

Η κοινοπραξία «Anemos», που ανέλαβε το έργο της επέκτασης, αποτελείται από τα αρχιτεκτονικά γραφεία Grimshaw, Haptic, K-Studio (με έδρα την Αθήνα), Arup, Leslie Jones και Triagonal. Υπεύθυνη για τον αρχικό σχεδιασμό και την κατασκευή του αεροδρομίου της Αθήνας ήταν η εταιρεία Hochtief, σε ένα έργο που ολοκληρώθηκε το 2001, ώστε να είναι έτοιμο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στην Ελλάδα και βρίσκεται σε απόσταση 20 χιλιομέτρων από το κέντρο της πόλης. Το έργο της επέκτασής του εξετάζει το τρέχον αρχιτεκτονικό πλαίσιο, προτείνοντας επεκτάσεις και τροποποιήσεις στο κτίρια του κύριου τερματικού (MTB) και του δορυφορικού τερματικού σταθμού (STB). Περιλαμβάνονται επίσης βελτιώσεις στις βάσεις αεροσκαφών, στα καθίσματα των πυλών αναχώρησης και στους διάφορους εμπορικούς χώρους.

Η ενοποίηση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων με τους νέους χώρους έχουν ως στόχο ένα αεροδρόμιο που θα αντικατοπτρίζει το παρελθόν, παρόν και μέλλον της πόλης.

Οδηγός σε αυτό είναι η ανταπόκριση της αθηναϊκής καθημερινότητας, η αρχιτεκτονική της πρωτεύουσας και ο εορτασμός της κληρονομιάς μιας πόλης με βαθιές ρίζες στον χρόνο. Η ρεαλιστική νέα προσέγγιση εξασφαλίζει ευκολία στη λειτουργία, αποτελεσματικότητα στη ροή και ουσιαστική καθοδήγηση μέσα στους χώρους του αεροδρομίου. Με έμφαση στην αρχιτεκτονική του τοπίου και τη συνεκτική και φυσική παλέτα των υλικών, το φως της ημέρας θα διαχέεται σε κάθε γωνιά των τερματικών σταθμών.

Ο σχεδιασμός θα βασιστεί επίσης στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και του διοξειδίου του άνθρακα, υιοθετώντας τις αρχές του «παθητικού σχεδιασμού κτιρίων», με δομές και υλικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα, αποδοτικά κατασκευαστικά συστήματα, ανανεώσιμες πηγές ενέργειεας, συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης. Στόχος του project είναι η πιστοποίηση κατά «LEED Gold Standard» (Leadership in Energy and Environmental Design).

Λειτουργώντας με άξονα από τον Βορρά προς τον Νότο, ο σχεδιασμός του Κύριου Τερματικού Σταθμού περιλαμβάνει μία νέα «εδαφική ταυτότητα» προς τα δυτικά. Πρόκειται για μια ξεχωριστή, επαναλαμβανόμενη και αρθρωτή πρόσοψη, που θα δημιουργεί μια «ανυψωμένη» εσωτερική κιονοστοιχία, η οποία με τη σειρά της ορίζεται από πέτρινα κάθετα πτερύγια που θα εκτείνονται σε όλη τη δομή της. Στο σημείο θα διασταυρώνονται έξι νέες πύλες, που θα καλωσορίζουν ιδανικά τους επιβάτες στη νέα αίθουσα αναχωρήσεων.

Εκεί όπου η οροφή ανυψώνεται ώστε το φως της ημέρας να εισέρχεται στον πολυσύχναστο αυτό χώρο, προσφέροντας τα μέγιστα στην πρόσβαση, ροή και πλοήγηση των επιβατών.Στην επέκταση περιλαμβάνονται δύο νέα «οξυκόρυφα» σε Βορρά και Νότο, χώροι προσβάσιμοι μέσω δρόμων, μπαλκονιών, σαλονιών VIP και εμπορικών ζωνών.

Το βόρειο οξυκόρυφο θα είναι ο πρωταρχικός χώρος, ένας πλούσιος μεσογειακός κήπος σε μια μεγάλη κυκλική αίθουσα ύψους 24.5 μέτρων, όπου θα ολοκληρώνεται η εμπειρία του τερματικού σταθμού και της πόλης πέρα από αυτόν. Έτσι οι επιβάτες θα βιώνουν έναν αθηναϊκό «μικρόκοσμο», μαζί με τη φιλοξενία της πόλης, μια αξέχαστη στιγμή σε μια αρχιτεκτονική προσέγγιση, που οδηγεί το μάτι σε συγκεκριμένα σημεία του κύριου τερματικού σταθμού.

Το νότιο οξυκόρυφο είναι ακόμα ένας χώρος αναμονής τριών επιπέδων, τα οποία θα είναι διατεταγμένα γύρω από ένα αίθριο με πολλά καθίσματα και εκτεταμένη διαμόρφωση βάσει αρχιτεκτονικής τοπίου. Στην τοποθεσία θα βρίσκονται μονάδες με φαγητό και αναψυκτικά, δημιουργώντας έτσι μια μοναδική εμπειρία. Μέσω της ανυψωμένης οροφής, το φως της ημέρας θα εισέρχεται στον χώρο βοηθώντας έτσι στην περιπλάνηση μέσα στον τερματικό σταθμό και προς τις πύλες αναχώρησης.

Στο πλαίσιο των προτάσεων του νέου σχεδιασμού, ο δορυφορικός τερματικός σταθμός θα αλλάξει και θα μετατραπεί σε ειδική εγκατάσταση «Extra Schengen», με σημαντικές τροποποιήσεις στις λειτουργίες και τη χωροταξία. Οι δε χώροι κυκλοφορίας των επιβατών θα συνδέονται με τον κύριο τερματικό σταθμό μέσω σήραγγας.

H ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

Grimshaw
Η Grimshaw είναι ένα διεθνές αρχιτεκτονικό γραφείο που σχεδιάζει κτίρια, υποδομές και χώρους που στηρίζονται στις αρχές του ανθρώπινου, βιώσιμου και ανθεκτικού σχεδιασμού. Με γραφεία στη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, το Λονδίνο, το Παρίσι, το Ντουμπάι, τη Μελβούρνη και το Σίδνεϊ, η Grimshaw απασχολεί πάνω από 550 υπαλλήλους. Το διεθνές χαρτοφυλάκιο του γραφείου καλύπτει όλους τους σημαντικούς τομείς και έχει τιμηθεί με περισσότερα από 200 διεθνή βραβεία σχεδιασμού.
Web: https://grimshaw.global

Haptic
Η Haptic είναι ένα διεθνώς βραβευμένο αρχιτεκτονικό γραφείο με έδρα το Λονδίνο και γραφεία στο Όσλο και το Μπιλμπάο. Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το γραφείο έχει ως γνώμονες την περιέργεια και τη φιλοδοξία. Είναι ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται ο εξαιρετικός σχεδιασμός, επιτυγχάνοντας περισσότερα από λιγότερα, ανεξάρτητα από την κλίμακα, το πρόγραμμα ή τον τόπο. Η «Haptic» ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την εντύπωση που αφήνει με το έργο της, τόσο στους χώρους όσο και στους ανθρώπους. Το γραφείο έχει εκτεταμένη εμπειρία σε υποδομές μεγάλης κλίμακας, όπως το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης και το διεθνές αεροδρόμιο της Noida στην Ινδία.
Web: https://hapticarchitects.com/

K-Studio
Το K-Studio είναι ένα γραφείο σχεδιασμού που έχει τις ρίζες του στην αρχιτεκτονική παράδοση. Πρόκειται για ένα δημιουργικό στούντιο αρχιτεκτόνων και σχεδιαστών εσωτερικών χώρων, με έδρα το κέντρο της Αθήνας. Η πλαισιωμένη προσέγγισή του παράγει μοναδικές και καθηλωτικές εμπειρίες μέσω της Αρχιτεκτονικής, του Εσωτερικού Σχεδιασμού και του Σχεδιασμού Χαρτογραφίας, επιτυγχάνοντας μια ολιστική αίσθηση εμπειρίας σε όλο το φάσμα των χωρικών ποιοτήτων κάθε έργου. Το γραφείο δημιουργεί χειροποίητες αρχιτεκτονικές εμπειρίες που λαμβάνουν την πληροφορία από την παράδοση, εμπλουτίζονται από την υλικότητα και εμπνέονται από το σύγχρονο τρόπο ζωής. Αποφεύγοντας τις περιττές ενέργεις, το «K-Studio» κάνει ελάχιστες παρεμβάσεις που χρησιμοποιούν ελάχιστους πόρους, προτιμώντας να εργάζεται με στοιχεία που δημιουργούν άνεση που έχει μια φυσική πολυτέλεια.
Web: https://k-studio.gr/
Contact: [email protected]

Arup
Αφοσιωμένη στη βιώσιμη ανάπτυξη, η Arup είναι μια συλλογικότητα 20.000 σχεδιαστών, συμβούλων και εμπειρογνωμόνων που εργάζονται σε 140 χώρες. Με γνώμονα την ανθρωπιά και την τελειότητα σε κάθε έργο που αναλαμβάνει, η Arup συνεργάζεται με τους πελάτες και τους συνεργάτες της, τη φαντασία, την τεχνολογία και την προσήλωση για τη διαμόρφωση ενός καλύτερου κόσμου.
Web: https://www.arup.com/

Leslie Jones
Στόχος του γραφείου Leslie Jones είναι η καινοτομία και η πρακτική που βασίζεται στη σαφή κατανόηση του καταναλωτή. Οι δεξιότητες του γραφείου στον αεροπορικό σχεδιασμό προέρχονται τόσο από την εκτεταμένη εμπειρία της ομάδας στον τομέα, όσο και από αυτή στον εσωτερικό σχεδιασμό της εταιρείας στο σύνολό της. Στόχος της «Leslie Jones» είναι η παροχή ενός ολιστικού σχεδιασμού που εξισορροπεί τις βέλτιστες εμπορικές λύσεις με τις λειτουργικές διαδικασίες, για τη δημιουργία μιας αξέχαστης εμπειρίας για τους επιβάτες.
Web: https://www.lesliejones.co.uk/

Triagonal
Με έδρα την Κοπεγχάγη, η Triagonal είναι μία από τις λίγες εταιρείες σχεδιασμού που ειδικεύονται στον στρατηγικό προσανατολισμό. Με εμπειρία σε αεροδρόμια, σιδηροδρομικούς σταθμούς, νοσοκομεία και άλλους σύνθετους δημόσιους χώρους, δημιουργεί ξεχωριστές στρατηγικές και λύσεις για τον προσανατολισμό και τη σήμανση. Αρχή του γραφείου είναι πως η εύρεση του τρόπου διαδρομής θα πρέπει να ενδυναμώνει τους τελικούς χρήστες και να βελτιώνει την εμπειρία των επιβατών, συμβάλλοντας σε ένα ξεκούραστο ταξίδι χωρίς προβλήματα, το οποίο θα δίνει επιπλέον χρόνο για ψώνια, φαγητό ή απόλαυση της θέας κατά μήκος της διαδρομής. Η «Triagonal» έχει αφήσει το αποτύπωμά της σε περισσότερα από 75 έργα αεροδρομίων από την έναρξή της το 2004.

Διαβάστε ακόμη: