Περίπου 330 εκατ. άτομα, δηλαδή το 65% του πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης, διαμένουν σε μικρές και μεσαίες πόλεις με ανύπαρκτη ή περιορισμένη αεροπορική σύνδεση. Την ίδια στιγμή, 800 από 1.200 μικρομεσαίες πόλεις –με πληθυσμό 2 εκατ. ατόμων η καθεμία– δεν εξυπηρετούνται από αεροπλάνο.
Σε αυτά τα μεγέθη στηρίζει το επιχειρηματικό πλάνο της η Volotea, που «γεννήθηκε για να ενώσει πόλεις που δεν συνδέονται μεταξύ τους», όπως έχει δηλώσει ο ιδρυτής της χαμηλού κόστους ισπανικής αεροπορικής, Κάρλος Μουνιόθ.
Στις προοπτικές που δημιουργεί η σύμπραξη με τον χαμηλού κόστους αερομεταφορέα, που πραγματοποιεί πτήσεις σε περιφερειακές πόλεις με μικρό ή ανύπαρκτο ανταγωνισμό, στήριξε και η Aegean την απόφασή της να επενδύσει στη Volotea έως 50 εκατ. ευρώ, αποκτώντας μερίδιο έως 21%.
Ο ισπανικός αερομεταφορέας, που ιδρύθηκε το 2011, επενδύει στρατηγικά στη διασύνδεση μεσαίων αεροδρομίων, διαθέτει 20 βάσεις και επιχειρεί σε 450 προορισμούς.
Η Aegean στηρίζεται σε διαφορετικό μοντέλο ανάπτυξης, διατηρεί το 80% της δραστηριότητάς της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ελέγχοντας το 45%-47% της επιβατικής κίνησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Ως εκ τούτου, η αξιοποίηση της παρουσίας της Volotea σε μικρότερες ευρωπαϊκές αγορές έχει πολλαπλά οφέλη για την Aegean, επιτρέποντας στην αεροπορική να αυξήσει τον αριθμό των διακινούμενων επιβατών της.
Από την πλευρά του, ο ισπανικός αερομεταφορέας όχι μόνο ενισχύεται κεφαλαιακά, αλλά θα διευρύνει την παρουσία του και στην ελληνική αγορά. Αυτή η συμπληρωματικότητα των δύο αεροπορικών, σε συνδυασμό με τις ανάγκες για κεφάλαια της Volotea, οδήγησε στην επένδυση της Aegean στην ισπανική εταιρεία.
Η επένδυση στη Volotea, που θα αντλήσει μέσω αύξησης κεφαλαίου έως 100 εκατ. ευρώ, δομείται σε δύο φάσεις με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025.
Η πρώτη έχει ήδη ολοκληρωθεί, με την Aegean να έχει καταβάλει 25 εκατ. ευρώ, συμμετέχοντας στην αύξηση κεφαλαίου ύψους 50 εκατ. ευρώ που πραγματοποίησε η Volotea μέσω δανείου μετατρέψιμου σε μετοχές.Η Aegean αποκτά το 13% της Volotea, έχοντας ήδη εκδηλώσει την πρόθεσή της για μετατροπή του δανείου σε μετοχές.
Η δεύτερη φάση, που αναμένεται μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2025, περιλαμβάνει μία ακόμη αύξηση κεφαλαίου 50 εκατ., με την Aegean να συνεισφέρει 25 εκατ. ευρώ, αυξάνοντας τη συμμετοχή της στη Volotea στο 21%, ποσοστό που θα την καταστήσει τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο αυτής.
Η Aegean θα συμμετέχει στα κέρδη της Volotea, η οποία προβλέπει για τη φετινή χρονιά ρεκόρ κερδοφορίας, εκτιμώντας ότι τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) θα ξεπεράσουν αυτά του 2023 (95 εκατ. ευρώ). Τοποθετεί ακόμη το περιθώριο EBITDA στο 14% και εκτιμά ότι ο κύκλος εργασιών θα ξεπεράσει τα 800 εκατ. ευρώ, από 694 εκατ. πέρυσι.
Οπως ανέφερε την περασμένη Τρίτη στη συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης, υπεραξίες αναμένονται σε βάθος τριών έως πέντε ετών. Ενδέχεται όμως να εμφανιστούν νωρίτερα, εάν και εφόσον η Volotea προχωρήσει τα σχέδιά της για αρχική δημόσια προσφορά (IPO).
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, τα οφέλη για την Aegean σχετίζονται με τις συνέργειες και την εμπορική συνεργασία με τη Volotea. Οι δύο εταιρείες, που πραγματοποιούν πτήσεις κοινού κωδικού από το 2021, εκτιμάται ότι θα προσφέρουν από κοινού 140 προορισμούς στην Ευρώπη. Περιοχές όπως τα Χανιά και το Ηράκλειο θα μπορούσαν να αποτελέσουν «ορμητήρια» προς νέους προορισμούς για τις δύο αεροπορικές.
Επίσης, προοπτικές ανάπτυξης για την Aegean αναμένονται και από το πτητικό έργο που ανήκε στην ITA Airways πριν συγχωνευθεί με τη Lufthansa και το οποίο ανέλαβε η Volotea. Για την εκτέλεση των συγκεκριμένων δρομολογίων, η ισπανική αεροπορική χρειάζεται περισσότερους πόρους τους οποίους θα μπορούσε να συνεισφέρει η Aegean.
Η συνεργασία Aegean – Volotea, όπως έχει αναφέρει η διοίκηση της πρώτης, θα εντείνεται σταδιακά την επόμενη τριετία, έως ότου ενοποιηθούν τα συστήματα των δύο εταιρειών.
Οι 22 βάσεις και οι 450 προορισμοί που εξυπηρετεί η Volotea στην Ευρώπη
Την ισπανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους ίδρυσαν το 2011 ο Κάρλος Μουνιόθ και ο Λάζαρο Ρoς, οι οποίοι το 2004 είχαν ιδρύσει και την αεροπορική χαμηλού κόστους Vueling. Πριν από δύο χρόνια, η ισπανική κυβέρνηση προχώρησε στη στήριξη της Volotea με περίπου 200 εκατ. ευρώ για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ρευστότητας που είχε προκαλέσει η πανδημία της COVID-19.
Η Volotea διαθέτει τη μεγαλύτερη κάλυψη δικτύου στην Ευρώπη, εκτελώντας πτήσεις σε 450 προορισμούς. Μέσω ενός στόλου 44 Airbus Α319 και Α320 προσφέρει φέτος 12,5 εκατ. θέσεις (+15% έναντι του 2023), πραγματοποιώντας περίπου 80.000 πτήσεις.
Η στρατηγική της αεροπορικής περιλαμβάνει τη δραστηριοποίηση σε προορισμούς μεσαίου μεγέθους όπου ο ανταγωνισμός είναι περιορισμένος. Οι μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες διατηρούν τις βάσεις τους στα αεροδρόμια της Μαδρίτης, του Παρισιού, του Λονδίνου, του Αμστερνταμ και της Φρανκφούρτης.
Αντιθέτως, οι 22 βάσεις της Volotea, που από το 2011 έχει μεταφέρει 60 εκατ. άτομα, βρίσκονται κυρίως σε Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία και σε πόλεις όπως η Νάντη, η Μασσαλία, το Μονπελιέ, το Οβιέδο, το Μπιλμπάο, η Βρέστη και το Μπάρι. Το συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς, κατά τη διοίκησή της, είναι και ανθεκτικό στην κυκλικότητα της αγοράς. Κι αυτό διότι οι πτήσεις είναι σύντομης διάρκειας, πραγματοποιούνται εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης και συνήθως έχουν ως σκοπό την αναψυχή.
Κατά την περίοδο των μεγάλων συγχωνεύσεων στις αερομεταφορές, η Volotea μεγεθύνθηκε περαιτέρω, αποκτώντας ορισμένα από τα δρομολόγια που έπαυαν να εκτελούν τα νέα αεροπορικά σχήματα που συγχωνεύονταν για να αποφευχθεί η υπερσυγκέντρωση. Σε αυτές τις περιπτώσεις ανήκουν, μεταξύ άλλων, η απόκτηση της ΙΤΑ Airways από την IATA και ο έλεγχος του 20% της SAS από την Air France-KLM.
H ισπανική χαμηλού κόστους αεροπορική διαθέτει ένα ευέλικτο μοντέλο το οποίο της επιτρέπει να προσαρμόζει τις πτήσεις της βάσει των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά. Για παράδειγμα, όπως έχει αναφέρει σε συνέντευξή του ο Κάρλος Μουνιόθ, κατά την περίοδο της πανδημίας κατάφερε να αυξήσει το μείγμα των εσωτερικών πτήσεών της σε 80%, από 40%.
Πέτυχε με τον τρόπο αυτό να ενισχύσει κατά το τρίτο τρίμηνο του 2020 το ποσοστό πληρότητας στο 90%, αν και λειτουργούσε με το 83% της χωρητικότητας του 2019.
Παρ’ όλα αυτά, δεδομένου ότι τα αεροπλάνα για μακρύ χρονικό διάστημα έπρεπε να παραμείνουν καθηλωμένα λόγω της πανδημίας, η αεροπορική δεν κατάφερε να αποφύγει το 2020 την ελεύθερη πτώση των μεγεθών της, εμφανίζοντας τη συγκεκριμένη χρονιά τζίρο 193 εκατ. ευρώ, από 440 εκατ. ευρώ. Κατά τη μεγάλη υγειονομική κρίση, η αεροπορική προχώρησε στην αναδιάρθρωση του στόλου της, αντικαθιστώντας τα Boeing 717 με Airbus.