Στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, το The Body Shop ήταν η κορυφή του βρετανικού high street, με τους αγοραστές να προσπαθούν απεγνωσμένα να δοκιμάσουν τις κρέμες σώματος με τις έντονες αποχρώσεις και την ανεπανάληπτη μυρωδιά, τις λαμπερές πέρλες μπάνιου και το εμβληματικό λάδι White Musk.
Περνάμε στο σήμερα και η αλυσίδα καλλυντικών βρίσκεται να ολοκληρώνει την εξαγορά της από την Auréa, την εταιρεία ανάπτυξης κεφαλαίων με συνιδρυτές τους Mike Jatania και Paul Raphaël, δεσμευόμενη να επενδύσει στην «αναζωογόνηση» της εταιρείας σεβόμενη την «ηθική και ακτιβιστική της τοποθέτηση».
Η The Body Shop διασώθηκε από τη διοίκηση, σε μια συμφωνία που φαίνεται να εξασφαλίζει το άμεσο μέλλον για 1.300 εργαζόμενους σε καταστήματα και γραφεία.
Μια κοινοπραξία με επικεφαλής τον Βρετανό μεγιστάνα των καλλυντικών Mike Jatania απέκτησε τα 113 καταστήματα της μάρκας ηθικής ομορφιάς στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα οποία παραμένουν σε λειτουργία, έναντι ενός άγνωστου ποσού.
Η εξειδικευμένη επενδυτική εταιρεία Auréa Group θα αποκτήσει επίσης τον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων της Body Shop στην Αυστραλία και τη Βόρεια Αμερική.
Ο κ. Jatania περιέγραψε το Body Shop ως «ένα πραγματικά εμβληματικό εμπορικό σήμα», δημοφιλές σε περισσότερες από 70 αγορές σε όλο τον κόσμο.
«Σκοπεύουμε να επικεντρωθούμε αμείλικτα στην υπέρβαση των προσδοκιών τους, επενδύοντας στην καινοτομία των προϊόντων και στην απρόσκοπτη εμπειρία σε όλα τα κανάλια όπου οι πελάτες ψωνίζουν», δήλωσε.
Ανακοινώνοντας τη συμφωνία, ο Όμιλος Auréa δήλωσε ότι δεν έχει «άμεσα σχέδια» να κλείσει καταστήματα, αλλά ότι θα παρακολουθεί το αποτύπωμα της περιουσίας τους επόμενους μήνες, καθώς προσπαθεί να διαχειριστεί το κόστος.
Η εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων Aurelius πλήρωσε 207 εκατομμύρια λίρες για την The Body Shop στα τέλη του 2023, αλλά τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους παραδέχθηκε ότι δεν μπορούσε να αναζωογονήσει την τύχη της και έθεσε τον βρετανικό βραχίονα σε καθεστώς διαχείρισης. Χρωστούσε τότε περισσότερα από 276 εκατ. στερλίνες στους πιστωτές.
Η FRP Advisory έκτοτε έκλεισε 85 καταστήματα, ενώ σχεδόν 500 θέσεις εργασίας σε καταστήματα και τουλάχιστον 270 θέσεις εργασίας σε γραφεία έχουν καταργηθεί.
Υπήρχαν περισσότερες από 75 εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για την ανάληψη της προβληματικής αλυσίδας, στις οποίες φέρεται να περιλαμβάνονταν η Next και η Marks and Spencer, αλλά μετά από μήνες διαπραγματεύσεων, η Auréa ανακοίνωσε ότι τελικά έκλεισε τη συμφωνία.
Με 35 χρόνια εμπειρίας στον κλάδο, ο Mike Jatania θα αναλάβει καθήκοντα εκτελεστικού προέδρου, όπως αναφέρεται. Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Molton Brown, Charles Denton, θα αναλάβει το τιμόνι ως διευθύνων σύμβουλος.
«Είμαι πραγματικά ενθουσιασμένος που θα ηγηθώ αυτής της μάρκας την οποία θαυμάζω εδώ και πολλά χρόνια», δήλωσε ο κ. Denton.
Πρόσθεσε ότι θα απαιτηθεί «τολμηρή δράση» για την επίτευξη ενός «βιώσιμου μέλλοντος».
Ο Steve Baluchi, διευθυντής της FRP Advisory, δήλωσε ότι οι «έμπειροι νέοι ιδιοκτήτες» της εταιρείας έχουν ιστορικό επιτυχημένων αναδιαρθρώσεων στο λιανικό εμπόριο και ότι αναγνωρίζουν την αξία της μάρκας.
Τι ακολουθεί για το The Body Shop;
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Auréa έχει εξασφαλίσει κεφάλαιο κίνησης ύψους 30 εκατ. λιρών από την εταιρεία αναδιάρθρωσης Hilco για να χρηματοδοτήσει το μέλλον του Body Shop. Αυτή η ένεση μετρητών είναι απολύτως απαραίτητη.
Όπως τονίσαμε προηγουμένως, το Body Shop διατρέχει σοβαρό κίνδυνο να πέσει στο χείλος του γκρεμού. Ορισμένα από τα προβλήματά της δεν είναι μοναδικά. Ο τομέας του λιανικού εμπορίου δέχεται πιέσεις αυτή τη στιγμή λόγω της μειωμένης επισκεψιμότητας των πελατών και των περιορισμένων δαπανών.
Ωστόσο, το Body Shop αγωνίζεται να παραμείνει σε μια ολοένα και πιο σφιχτή αγορά. Όπως και άλλες παλαιές μάρκες, όπως η Avon, δεν κατάφερε να συμβαδίσει με τις αγοραστικές τάσεις της γενιάς Z, η οποία τείνει προς τους διαδικτυακούς ανταγωνιστές.
Τώρα πια το επόμενο βήμα για το Body Shop είναι να επανασυσταθεί σε έναν ελκυστικό, συναρπαστικό χώρο για τους καταναλωτές καλλυντικών – χωρίς να αυξήσει τη τιμή των προϊόντων.
Η αγαπημένη μάρκα των γυναικών και το vegan αποτύπωμα
Μια ιστορία επιτυχίας εδώ και σχεδόν 50 χρόνια, το The Body Shop ξεκίνησε ως μια μικρή επιχείρηση σε μια παραθαλάσσια πόλη του Ηνωμένου Βασιλείου, το Μπράιτον. Από εκεί, η ιδρύτριά του, η Dame Anita Roddick, υπερασπίστηκε το «ηθικό» εμπόριο, την αντίθεση στις δοκιμές σε ζώα και την υπερβολική χρήση συσκευασιών για προϊόντα ομορφιάς.
Έγινε το πρώτο παγκόσμιο brand ομορφιάς που κατάφερε να κάνει 100% vegan τις συνθέσεις από όλα τα προϊόντα της. Από την ίδρυσή του το 1976, το The Body Shop αποτέλεσε την πύλη προς την εφηβεία.
Σημειώνεται ότι η βρετανική αλυσίδα Body Shop έχει αλλάξει τρεις φορές χέρια από το 2006, τότε που οι ιδρυτές της, η Anita και ο Gordon Roddick, δέχτηκαν την πρόταση εξαγοράς της L’Oreal (για περίπου 940 εκατ. ευρώ). To 2017 η L’ Oreal μεταβίβασε την εταιρεία στη βραζιλιάνικη Natura, η οποία και την πούλησε το 2023 στην Aurelius, που προωθεί σήμερα αναδιοργάνωση στο δίκτυο των 2.500 καταστημάτων σε πάνω από 70 χώρες. Οι μετοχικές αλλαγές μέχρι σήμερα δεν επηρέασαν τη διαχείριση του brand στην Ελλάδα, που παραμένει σταθερή για πάνω από 45 χρόνια.
Το ελληνικό story πίσω από τις διαταραχές στη μητρική
Το αγαπημένο brand των γυναικών σε όλο τον κόσμο ήρθε στη χώρα μας τη δεκαετία του ’70 και υπήρξε πρωτοπόρος στην ηθική ομορφιά, προσφέροντας υψηλής ποιότητας προϊόντα για την ολοκληρωμένη περιποίηση της επιδερμίδας του προσώπου και του σώματος, τη φροντίδα των μαλλιών, αρώματα και προϊόντα makeup που παράγονται με φυσικά, βιώσιμα συστατικά.
Η μάρκα πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα το 1978, δηλαδή μόλις δύο χρόνια αφότου άνοιξε το πρώτο κατάστημα Body Shop στο Μπράιτον της Μεγάλης Βρετανίας. Πρόκειται για εγχείρημα του Νίκου Συνετού, ο οποίος διατηρούσε προσωπική φιλία με την αείμνηστη Anita Roddick, την οποία γνώρισε όσο ζούσε στην Αγγλία για σπουδές. Πίστεψε στην προσέγγιση που είχε για την επιχειρηματική απόδοση μέσα από τη βιώσιμη παραγωγή καλλυντικών, χωρίς πειράματα σε ζώα και με θετικό αντίκτυπο στις τοπικές κοινότητες και στο περιβάλλον και έτσι απέκτησε τα δικαιώματα ανάπτυξης του σήματος στην Ελλάδα. Παραμένει μέχρι σήμερα προσηλωμένος σε αυτό τον στόχο, χωρίς να επεκταθεί σε άλλη δραστηριότητα στο retail.
Μάλιστα, όταν ανέλαβε, εγκαινίασε και την αγορά franchise στην τοπική αγορά, καθώς εκτός από δικαιοδόχος για τη μητρική εταιρεία ήταν και δικαιοπάροχος για την Ελλάδα. Άνοιξε το πρώτο κατάστημα Body Shop στην Κηφισιά το 1978 και σταδιακά επεκτάθηκε πανελλαδικά σε μια αγορά που δεν είχε ανταγωνισμό. Απέκτησε φήμη μέσα από προϊόντα όπως white mask, body butter, tea tree oil, εμβληματικά προϊόντα που αποτέλεσαν έμπνευση και για άλλες εταιρείες που αναπτύχθηκαν μετέπειτα.
Η Δήμητρα Καλδή, Marketing & Communication Director στην The Body Shop στην Ελλάδα, δήλωσε: «Όλοι εμείς στην οικογένεια της The Body Shop, από τη Διοίκηση και τα κεντρικά μας γραφεία, μέχρι τους συνεργάτες μας και το προσωπικό των καταστημάτων μας, είμαστε υπερήφανοι που το Brand μας βρήκε μια καινούργια ακόμα πιο ισχυρή και ελπιδοφόρα στέγη. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε για τον επανασχεδιασμό του Brand και τις νέες καινοτομίες που έρχονται ώστε να μείνουμε πιστοί στη δέσμευση μας, να είμαστε οι πρωτοπόροι της ηθικής ομορφιάς που χρειάζεται ο κόσμος».
«Η Body Shop στην Ελλάδα είναι μια Head Franchise αγορά, και λειτουργεί εδώ και 48 χρόνια έχοντας χτίσει μια βαθιά σχέση εμπιστοσύνης και σύνδεσης με τους πελάτες της, μέσω της ισχυρής omnichannel παρουσίας της με 32 φυσικά καταστήματα, τα online κανάλια επικοινωνίας της και το ηλεκτρονικό της κατάστημα www.thebodyshop.gr και είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που θα συνεργαστούμε με τη νέα ιδιοκτήτρια εταιρεία μας, για να συνεχίσουμε να προσφέρουμε προϊόντα που οι πελάτες αγαπούν και καλύπτουν τις ανάγκες τους. Ανυπομονούμε να συνεχίσουμε να προσφέρουμε τα εμβληματικά προϊόντα μας στην κοινότητα των πιστών πελατών μας, καθώς και να παρουσιάσουμε νέες συναρπαστικές καινοτομίες στην αγορά».
Η πτώση
Όμως, σύμφωνα με αναλυτές, το να θεωρείται μια ηθική μάρκα επί πέντε δεκαετίες δεν είναι εύκολο. Ένα σημείο πώλησης που κάποτε έκανε το The Body Shop να ξεχωρίζει μπορεί να χάσει τη λάμψη του όταν δεν εξελίσσεται σύμφωνα με τις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς και τις προσδοκίες των καταναλωτών.
Ο ισχυρισμός ότι είναι ηθική έχει γίνει πλέον μια δημοφιλής προσέγγιση για ένα ευρύ φάσμα σύγχρονων επιχειρήσεων. Μπορείτε να πίνετε ηθικό καφέ καθώς ταΐζετε τη γάτα σας με ηθική τροφή για κατοικίδια ζώα, ενώ απολαμβάνετε και οι δύο τη ζεστασιά που παρέχει ένας ηθικός προμηθευτής ενέργειας.
Ο εφησυχασμός και η στατικότητα δεν αποτελούν επιλογή για μια επιτυχημένη εταιρεία περιποίησης δέρματος – ή για οποιαδήποτε μάρκα λιανικής πώλησης, για την ακρίβεια. Η πτώση της The Body Shop καταδεικνύει τις δυσμενείς συνέπειες της μη προσαρμογής ή της μη καινοτομίας στο ηθικό branding της.
Η πτώση της The Body Shop δεν αφορά μόνο στην ηθική της στάση. Οι σχολιαστές έχουν υποστηρίξει ότι η εταιρεία απέτυχε να καινοτομήσει στη γκάμα των προϊόντων της, δεν ήταν αρκετά ανταγωνιστική ως προς την τιμή και αγνόησε ανταγωνιστές όπως η Lush και η Origins.
Η τραγική ζωή της ιδρύτριας του
Η ιδρύτρια του The Body Shop, Dame Anita Roddick κατάφερε να γίνει διάσημη ως εθνικός θησαυρός πριν από τον θλιβερό θάνατό της σε ηλικία 64 ετών.
Πρωτοπόρος επιχειρηματίας και ακτιβίστρια για τα ανθρώπινα δικαιώματα, η Anita άλλαξε για πάντα το πρόσωπο του λιανεμπορίου ομορφιάς και για χρόνια, πολλοί δεν μπορούσαν να φανταστούν μια βόλτα για ψώνια χωρίς να επισκεφθούν την άμεσα αναγνωρίσιμη αλυσίδα περιποίησης δέρματος και καλλυντικών.
Πρώιμη ζωή και επιχειρηματικό ξεκίνημα
Γεννημένη στο Littlehampton του West Sussex το 1942, η Anita μεγάλωσε από Ιταλούς γονείς που διατηρούσαν καφετέρια. Πριν επιχειρήσει να ασχοληθεί με τον κόσμο των ηθικών καλλυντικών, η Anita εργάστηκε ως καθηγήτρια αγγλικών και κάποια στιγμή διατηρούσε ένα B&B.
Η Anita που ήταν φανατική ταξιδιώτισσα, αντλούσε έμπνευση από το χρόνο που πέρασε στην Ευρώπη, την Αφρική και την Άπω Ανατολή, προσέχοντας τα φυσικά καλλυντικά που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες που συναντούσε.
Αφού επέστρεψε στην Αγγλία, η Anita γνώρισε και ερωτεύτηκε τον επίσης μποέμ Gordon Roddick και το ζευγάρι ενώθηκε με τα δεσμά του γάμου το 1970. Η Anita άνοιξε το πρώτο υποκατάστημα του The Body Shop το 1976, για να συντηρήσει την ίδια και τις κόρες της, Sam και Justine, ενώ ο σύζυγός της Gordon έλειπε για να εκπληρώσει έναν προσωπικό του στόχο – να ιππεύσει από το Μπουένος Άιρες της Αργεντινής στη Νέα Υόρκη με άλογο.
Ανάμεσα σε δύο γραφεία κηδειών
Το ταπεινό κατάστημα με έδρα το Μπράιτον χρησιμοποιούσε χειρόγραφες ετικέτες και κρατούσε το κόστος σε χαμηλά επίπεδα με την ελάχιστη δυνατή συσκευασία. Οι πελάτες γοητεύτηκαν από την περιβαλλοντική εστίαση και τα προσιτά ποιοτικά προϊόντα, και η Anita μπόρεσε να ανοίξει ένα δεύτερο κατάστημα μόλις έξι μήνες αργότερα.
Σκεπτόμενη αυτές τις ταπεινές πρώτες ημέρες χρόνια αργότερα, το 1991, οπότε και θεωρούνταν εθνικός θησαυρός, η Anita είπε: «Το αρχικό Body Shop ήταν μια σειρά από λαμπρά ατυχήματα. Είχε μια υπέροχη μυρωδιά, είχε ένα φανταχτερό όνομα. Ήταν τοποθετημένο ανάμεσα σε δύο γραφεία κηδειών – αυτό πάντα προκαλούσε διαμάχες. Ήταν απίστευτα αισθησιακό».
Διάγνωση σοκ και χρόνια ασθένεια
Τον Φεβρουάριο του 2007, η Anita ανακοίνωσε ότι είχε προσβληθεί από ηπατίτιδα C από μετάγγιση αίματος σε νοσοκομείο μετά τη γέννηση της κόρης της Σαμ το 1971. Έζησε με την ασθένεια για 30 χρόνια χωρίς να το καταλάβει, μαθαίνοντας για την κατάστασή της μόνο μετά από ελέγχους ρουτίνας στο αίμα της.
Μέχρι τότε, η Anita είχε κίρρωση του ήπατος – μία από τις πιο σοβαρές μακροχρόνιες επιπτώσεις της ασθένειας, η οποία οδηγεί σε ουλές και επηρεασμένη ηπατική λειτουργία. Σε μια ανάρτηση στην ιστοσελίδα της, η Anita δήλωσε: «Έχω κίρρωση. Θα μπορούσα να έχω ακόμα μερικά καλά χρόνια -ίσως και δεκαετίες- ζωής, αλλά είναι δύσκολο να πω. Θα μπορούσα αύριο να αντιμετωπίσω τον καρκίνο του ήπατος».
Θάνατος σε ηλικία μόλις 64 ετών
Και πρόσθεσε: «Το να έχω ηπατίτιδα C σημαίνει ότι ζω με μια έντονη αίσθηση της θνητότητάς μου, η οποία με πολλούς τρόπους κάνει τη ζωή πιο ζωντανή και άμεση. Με κάνει ακόμη πιο αποφασισμένη να συνεχίσω τα πράγματα».
Διοχετεύοντας τη δοκιμασία της σε ακτιβισμό, η Anita έγινε προστάτιδα του Hepatitis C Trust και κάλεσε την κυβέρνηση να λάβει την ασθένεια πιο σοβαρά υπόψη της ως «πρόκληση για τη δημόσια υγεία».
Στις 10 Σεπτεμβρίου 2007, η Anita πέθανε σε ηλικία μόλις 64 ετών μετά από εγκεφαλική αιμορραγία – μια σπάνια επιπλοκή της Ηπατίτιδας C. Σε δήλωση της οικογένειάς της αναφέρεται: «Ο Gordon, η Justine και ο Sam Roddick με μεγάλη λύπη ανακοινώνουν ότι μετά από σοβαρή εγκεφαλική αιμορραγία, η Anita Roddick πέθανε στις 6.30 το απόγευμα σήμερα σε ηλικία 64 ετών.
»Η Anita Roddick εισήχθη στο νοσοκομείο St Richard’s στο Chichester, κοντά στο σπίτι της, χθες το βράδυ όταν κατέρρευσε μετά από παράπονα για ξαφνικό πονοκέφαλο. Η κυρία Roddick εισήχθη στη μονάδα εντατικής θεραπείας του νοσοκομείου και ο σύζυγός της Gordon και οι δύο κόρες της, Sam και Justine, ήταν μαζί της όταν πέθανε».
Κάποτε σε συνέντευξη που παραχώρησε είχε πει, μεταξύ άλλων…
«Το αρχικό Body Shop ήταν μια σειρά από λαμπρά ατυχήματα. Είχε μια υπέροχη μυρωδιά, είχε ένα φανταχτερό όνομα. Ήταν τοποθετημένο ανάμεσα σε δύο γραφεία κηδειών – αυτό πάντα προκαλούσε αντιδράσεις. Ήταν απίστευτα αισθησιακό. Αυτό που ήταν μοναδικό σε αυτό, χωρίς καμία πρόθεση, χωρίς καμία επεξεργασία μάρκετινγκ, ήταν ότι μεταφράστηκε σε όλους τους πολιτισμούς, πέρα από γεωγραφικά εμπόδια και κοινωνικές δομές. Δεν ήταν ένα εξεζητημένο σχέδιο, απλά συνέβη έτσι.
CB: Είστε διάσημη για τη δέσμευσή σας σε περιβαλλοντικούς σκοπούς και φιλανθρωπικές προσπάθειες. Πείτε μας κάτι για τους σκοπούς που υποστηρίζετε.
ΑΡ: Πάντα πίστευα ότι οι επιχειρήσεις, καθώς και οι κυβερνήσεις και τα άτομα, έχουν ευθύνη για τη φροντίδα του περιβάλλοντός μας. Επιπλέον, πιστεύω ότι πρέπει να μοιραστούμε την αξία μας με τα λιγότερο τυχερά μέλη της κοινωνίας.
Δημιουργήστε έναν σκοπό για την επιχείρησή σας που να είναι σχετικός και να σας διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές σας. Ο σκοπός σας θα πρέπει να εμπνέει δράση από τους υπαλλήλους σας. Οι άνθρωποί σας πρέπει να πιστεύουν στην επωνυμία, το προϊόν και τον σκοπό του οργανισμού.
CB: Κάποια τελευταία λόγια σοφίας;
AR: Πρέπει να πιστεύετε σε αυτό που κάνετε και να σχετίζεστε με τους πελάτες. Οι καταναλωτές δεν έχουν ενημερωθεί αρκετά αποτελεσματικά ότι έχουν τεράστια δύναμη και ότι η αγορά και τα ψώνια περιλαμβάνουν μια ηθική επιλογή.
Διαβάστε ακόμη:
- Με κριτήρια «καλλιστείων» οι προαγωγές των γυναικών στην Εθνική Τράπεζα
- Τα 7 καλύτερα spa στον πλανήτη: Εμπειρίες ευεξίας που αξίζει να ζήσεις
- Πώς μια κατολίσθηση σε φιόρδ της Γροιλανδίας προκάλεσε σεισμικές δονήσεις σε όλη τη Γη
- Νέος ΚΟΚ: Τι θα ισχύει για όρια ταχύτητας, κλήσεις, δίκυκλα – Πρόστιμα και για τους πεζούς