Με αργούς ρυθμούς, είναι η αλήθεια, προχωρούν οι διαδικασίες στην Ε.Ε. για την ενεργοποίηση του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γνωστού ως Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο έχει ως στόχο να βοηθήσει τις χώρες της ΕΕ στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού.
Είναι ενδεικτικό ότι, μετά από τόσους μήνες διαβουλεύσεων, μόλις τώρα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ), ενέκρινε τη δημιουργία του εν λόγω μηχανισμού στήριξης των ευρωπαϊκών οικονομιών.
Ο κανονισμός σχετικά με τους στόχους, τη χρηματοδότηση και τους κανόνες για την πρόσβαση στον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας εγκρίθηκε με 582 ψήφους υπέρ, 40 κατά και 69 αποχές.
Ο Μηχανισμός, σύμφωνα με την απόφαση του ΕΚ, αποτελεί τη σημαντικότερη συνιστώσα της δέσμης μέτρων ανάκαμψης Next Generation EU, ύψους 750 δισ. ευρώ.
Το ποσό των 672,5 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και δάνεια θα διατεθεί για τη χρηματοδότηση εθνικών μέτρων προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της πανδημίας.
Ο Μηχανισμός μπορεί επίσης να χρηματοδοτήσει σχετικά έργα που άρχισαν από την 1η Φεβρουαρίου 2020 και μετά.
Η χρηματοδότηση θα είναι διαθέσιμη για τρία έτη και οι κυβερνήσεις της ΕΕ μπορούν να ζητήσουν προχρηματοδότηση έως και 13% για τα εθνικά σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
Προκειμένου να είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση, τα εθνικά σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας πρέπει να επικεντρώνονται σε σημαντικούς για την ΕΕ τομείς πολιτικής όπως είναι η πράσινη μετάβαση, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας της βιοποικιλότητας.
Άλλοι σχετικοί τομείς είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η οικονομική συνοχή και ανταγωνιστικότητα και η κοινωνική και εδαφική συνοχή.
Επιλέξιμα θα είναι επίσης τα σχέδια που παρέχουν στήριξη στις εθνικές αρχές για την καλύτερη προετοιμασία τους για την αντιμετώπιση κρίσεων.
Χρηματοδότηση μπορούν να λάβουν ακόμη οι πολιτικές για τα παιδιά και τους νέους, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης και της ανάπτυξης δεξιοτήτων.
Τα σχέδια θα πρέπει να διαθέτουν τουλάχιστον το 37% του προϋπολογισμού τους σε δράσεις για το κλίμα, και τουλάχιστον το 20% σε ψηφιακές δράσεις.
Οι αλλαγές που θα φέρουν τα σχέδια στην κοινωνία και την οικονομία πρέπει να χαρακτηρίζονται από μακρόπνοη προοπτική.
Τα σχέδια πρέπει ακόμη να περιλαμβάνουν εκτενείς μεταρρυθμίσεις και ένα ισχυρό επενδυτικό πρόγραμμα, χωρίς να θίγονται σημαντικά οι περιβαλλοντικοί στόχοι.
Όπως αναφέρει και στο σχετικό ψήφισμα το ΕΚ, ο μηχανισμός θα πρέπει να είναι ένα ειδικό μέσο που να αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των δυσμενών επιπτώσεων και συνεπειών της κρίσης του κορωνοϊού στην Ένωση.
Θα πρέπει να είναι πλήρης και να επωφελείται από την πείρα που έχουν αποκτήσει η Επιτροπή και τα κράτη μέλη από τη χρήση άλλων μέσων και προγραμμάτων.
Θα μπορούσαν επίσης να δοθούν κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις μέσω δημόσιων επενδυτικών προγραμμάτων, συμπεριλαμβανομένων χρηματοδοτικών μέσων, επιδοτήσεων και άλλων μηχανισμών, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται οι κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.
Επιπλέον, για να διασφαλιστεί η συμβολή τους στην επίτευξη των στόχων του μηχανισμού, τα εθνικά σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας θα πρέπει να περιλαμβάνουν μέτρα για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων και έργων δημόσιων επενδύσεων μέσω μιας συνεκτικής δέσμης μέτρων.
Τα μέτρα που έχουν αρχίσει από την 1η Φεβρουαρίου 2020 και μετά θα πρέπει να είναι επιλέξιμα.
Τα σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας θα πρέπει να συνάδουν με τις σχετικές ειδικές ανά χώρα προκλήσεις και προτεραιότητες που προσδιορίζονται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, καθώς και με τις προκλήσεις και τις προτεραιότητες που προσδιορίζονται στην πιο πρόσφατη σύσταση του Συμβουλίου σχετικά με την οικονομική πολιτική της ζώνης του ευρώ για τα κράτη μέλη με νόμισμα το ευρώ.